این فصل یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر به کویراست. با سفر به شهرستان شاهرود، ضمن بازدید از مناطق کویری و نخلستان‌های جنوب شهرستان مثل منطقه طرود، می‌توان از مناطق سردسیر و برفگیر شمال شاهرود ازجمله ارتفاعات مجن هم بازدید کرد. آبشار تنگه داستان، یکی از زیباترین مناطق شهرستان شاهرود است که در شمال شهر پلکانی مجن واقع شده است. این منطقه جزو شرقی‌ترین نقاط رشته‌کوه‌های البرز شرقی و در نزدیکی قله شاهوار (بلندترین قله شمال‌شرق کشور) است که در شمال شرقی استان سمنان واقع شده است. ازطرفی روستای طرود نیز جنوبی‌ترین بخش شاهرود است که دارای نخلستان‌های خرماست و به‌عنوان بانک ژنتیک شتر کشور شناخته شده است. تفاوت چشمگیر این دو مکان در یک منطقه کوچک جغرافیایی، موهبتی است که باید از آن به نحو احسن استفاده کرد. به‌خصوص در بخش «روستاگردی» می‌تواند آینده درخشانی داشته باشد.

اگر مبدا حرکت را تهران در نظر بگیرید در برنامه‌ای دو روزه می‌توانید در مسیر رسیدن به طرود در جنوبی‌ترین منطقه شهرستان شاهرود، از زیبایی‌های دیگر این شهرستان مانند آبشار تنگه داستان، آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی و بایزید بسطامی هم دیدن کنید.

لوکیشن‌های فیلمبرداری سریال مختارنامه را ببینید و با مردم محلی همکلام و هم‌سفره شوید. می‌توانید در مسیر در روستای چاه جام که در ۷۰ کیلومتری مرکز شهرستان شاهرود قرار دارد نیز استراحتی کرده، از کمک راهنمایان محلی استفاده و از قنات و چشمه و جنگل تاغ نیز بازدید کنید و فرش‌های دستباف دختران طرود را که کم از فرش‌های هنرمندان یزد و نایین نیست، ببینید.

آرامگاه پیرمردان(ع) نیز در نزدیکی ارتفاعات همان منطقه واقع شده که در صورتی که میل به شب مانی داشته باشید ماندن در آنجا مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. پیرمردان (ع) آرامگاه یکی از نوادگان حضرت ابوالفضل (ع) است که در پای کوه واقع شده و چندین خانه کاملا محقر و روستایی در کنار آن برای زائران ساخته‌اند. بعد از پیرمردان و با طی مسیر حدود ۵۰ کیلومتر به روستای «رِشم» می‌رسید.

با کمک راهنمایان محلی می‌توانید از آثار باقیمانده تپه «باسِریا» یا همان باسوریان، چشمه‌های زیبای روستا و کوچه‌باغ‌ها دیدن کنید و بعد راهی شاهرود شوید و راه بازگشت را در پیش بگیرید. تجربه روستاگردی، بازدید از روستاهای بکر و دیدن زندگی‌های ساده و حتی محقر روستاییان در جایی مانند طرود و شب‌مانی در کنار آرامگاه باصفا و محقر امامزاده پیرمردان(ع) فرصت‌های مغتنم و در دسترسی است که تجربه کردن آن را به شما توصیه می‌کنیم.