اعتمـاد مجلس  به گـزینـه پنجـم
زینب موسوی: کابینه ناتمام حسن روحانی، سرانجام با «اقبال» نمایندگان مجلس برای «اعتماد» به «محمد فرهادی»، کامل شد؛ این اقبال، دیروز، پس از گذشت سه ماه از ناکامی «رضا فرجی‌دانا» اولین وزیر علوم دولت یازدهم در عبور از استیضاح و ماندن در این وزارتخانه، تکلیف این بخش از کابینه را روشن کرد. این امر در شرایطی میسر شده که پیش از این مجلسی‌ها چهار بار، به روال حسن روحانی در انتخاب و معرفی وزیران پیشنهادی برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری «نه» گفته بودند. حسن روحانی دیروز رای اعتماد نمایندگان به وزیر پیشنهادی را پیوندی مبارک بین مجلس و دولت خوانده بود.


عبور «گزینه پنجم» از هفت‌خوان «مجلس»

با این همه مجلسی‌ها فردی را راهی وزارت علوم کرده‌اند که برای سومین بار مسوولیت «وزارت» را برعهده می‌گیرد؛ او پیش از این، علاوه بر آنکه در فاصله سال‌های 64 تا 68، وزیر آموزش عالی دولت مهندس میر‌حسین موسوی بود، در سال‌های 76 تا 80 نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در اختیار داشت.
دیروز اما آنچه جلسه رای اعتماد فرهادی را متفاوت از جلسات پیشین رای اعتماد کرد، نام موافقان و مخالفان بود؛ نام «الیاس نادران» که به دلیل داشتن مشی متفاوتی از دولت، پیش از این به‌عنوان پای ثابت مخالفت با وزیران پیشنهادی در مجلس، در دسته مخالفان معرفی می‌شد، این بار در جایگاه موافقان فرهادی اعلام شد؛ این در شرایطی است که او در جلسه استیضاح رضا فرجی‌دانا و نیز در جلسه رای اعتماد به محمود نیلی احمد آبادی سومین وزیر پیشنهادی علوم به‌عنوان مخالف این افراد سخن گفته بود.
از سوی دیگر، همزمان با اعلام نام «علی مطهری» نماینده اصولگرای مجلس در سلک مخالفان که به‌عنوان یکی از حامیان دولت در مجلس شناخته می‌شود، همهمه نمایندگان فضای مجلس را پر کرد. او نماینده‌ای است که از چهار گزینه پیشین دولت برای تصدی وزارت علوم اعلام حمایت کرده بود، همچنان‌که مخالف استیضاح رضا فرجی‌دانا اولین وزیر علوم دولت روحانی نیز بود.
با این همه جنس این مخالفت بسیار متفاوت بود؛ بر اساس آنچه علی مطهری به‌عنوان مخالفت با فرهادی مطرح کرد، می‌توان گفت او برای مخالفت با وزیر پیشنهادی به میدان نیامده بود؛ محتوای اظهارات او که در موضعی انتقادی به نمایندگان مجلس قرار داشت به آنچه از سوی برخی نمایندگان، ارتباط وزیران پیشنهادی پیشین با حوادث سال ۸۸ خوانده می‌شود، بازمی‌گردد. به نظر می‌رسد مطهری که به گفته خود خواستار دفاع از «گفتمان اصولگرایی به خطر افتاده» است، می‌خواست موضع مجلسی‌ها درباره جعفرمیلی منفرد، رضا فرجی‌دانا، محمود نیلی احمدآبادی و فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی را با سوال روبه‌رو کند.
او با وجود اینکه در اظهارات خود در مخالفت با فرهادی، خطاب به نمایندگان تاکید کرد رای اعتماد به فرهادی، مجلس را متهم به منطق دوگانه می‌کند، پس از رای اعتماد مجلسی‌ها به گزینه پنجم دولت، در جمع خبرنگاران گفت: «رای مجلس به فرهادی را به فال نیک می‌گیرم چون نشان می‌دهد مجلس یک گام از افراطی‌گری دور شده‌ است.»
بر اساس آنچه «ایسنا» گزارش داده است، این نماینده مجلس در صحن علنی و در توضیح علت مخالفت خود با فرهادی گفت: «احساس کردم فضای مجلس در مجموع موافق وزیر پیشنهادی است؛ درحالی‌که افرادی قوی‌تر از دکتر فرهادی با این معیار درست مجلس که «همراهی با فتنه خط قرمز ماست» رد شدند؛ بنابراین احساس می‌کنم گفتمان اصولگرایی به خطر افتاده و لازم است از آن دفاع کنم.» به باور مطهری و بر اساس اظهارات او، اگر مجلس به فرهادی رای دهد نشان می‌دهد که درد مجلس فتنه نیست و این موضوع مجلس و اصولگرایی را به معامله‌گری متهم می‌کند.
این سخنان مطهری، اعتراض نمایندگان و علی لاریجانی رییس مجلس را برانگیخت. لاریجانی در پاسخ به این اظهارات تاکید کرد که این‌گونه صحبت کردن در مورد مجلس کار مردانه‌ای نیست. از سوی دیگر علی مطهری در خلال نطق خود بخش‌هایی از نامه‌ای را که در سال 88 توسط خاتمی، موسوی، کروبی، اساتید دانشگاه و فعالان سیاسی خطاب به مراجع تقلید نوشته شده بود قرائت کرد. خواندن بخش‌هایی از این نامه اما با واکنش الیاس نادران مواجه شد؛ او که این‌بار موافق گزینه روحانی برای وزارت علوم بود در اظهارات خود تاکید کرد: «علی مطهری می‌خواست نامه‌ای از فتنه‌گرها را در مجلس بخواند که خواند.»
نادران وقت خود برای موافقت با فرهادی را بیشتر از آنکه به سوابق این فرد اختصاص دهد به گوشزد کردن نکاتی به این گزینه پیشنهادی صرف کرد و گفت: «رای مثبت مجلس به فرهادی و همه وزرایی که از مجلس رای اعتماد گرفته‌اند رای موافق مشروط است تا زمانی که آنها سرباز ولایتند اما اگر مجلس ببیند که جریانات افراطی طمعی کرده‌اند با هیچ کس عقد اخوت نبسته است.» او از فرهادی خواست سیاست‌های وزارت علوم را تغییر دهد، وزارت علوم را بر مشی خود اداره کند و کسانی را در مشاورت‌ها و معاونت‌ها برگزیند که شرایط کشور به سال ۸۸ برنگردد.
محمد فرهادی نیز در دفاع از خود، با اشاره به موضوع حوادث سال 88 تاکید کرد که در این باره فصل‌الخطاب فرمایش رهبری است و فتنه خط قرمز من است. «فتنه» یا آنچه به حوادث انتخابات سال 88 بازمی‌گردد، عنوانی است که نمایندگان مجلس، از آن به‌عنوان خط قرمز این قوه برای تایید وزیران کابینه یاد می‌کنند؛ این موضوعی است که چهار گزینه پیشین وزارت علوم، به دلیل آنچه ارتباط با این حوادث خوانده می‌شد، نتوانستند اعتماد مجلسی‌ها را به‌دست آورند هر چند این موضوع از سوی آنان تکذیب شد.
به هر روی محمد فرهادی به‌عنوان دومین وزیر علوم دولت یازدهم با ۱۹۷رای موافق، ۲۸ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر،‌ برای تصدی وزارت علوم به ساختمان هرمزان در شهرک غرب راه یافت. پیش از او جعفر توفیقی به‌عنوان سرپرست، رضا فرجی‌دانا به‌عنوان وزیر و محمدعلی نجفی به‌عنوان سرپرست به این وزارتخانه رفته بودند.

توضیحات فرهادی
محمد فرهادی لحظاتی پس از تحویل گرفتن کرسی وزارت علوم، در این وزارتخانه به خبرنگاران گفت:‌ آموزش عالی در تمام بخش‌های آموزشی، پژوهشی، تولید علم و شرکت‌های دانش‌بنیان اولویت من است. به گزارش خبرگزاری فارس، او در پاسخ به این سوال که تیم جدیدی به وزارت علوم می‌آورد یا خیر؟ گفت: هرکس که وارد جایی می‌شود باید تیم خودش را بچیند. فرهادی همچنین در باره روسای دانشگاه‌ها تاکید کرد که هنوز چیزی نمی‌دانم و تازه وارد وزارت علوم شده‌ام. وزیر علوم در پاسخ به سوالی درباره استعفای معاونان این وزارتخانه نیز اعلام کرد: «همکاران علمی دانشگاهی ما کار خودشان را انجام می‌دهند.» در همین حال معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و معاون آموزشی این وزارتخانه نسبت به ادامه فعالیت‌شان در وزارت علوم واکنش نشان دادند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیدضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم عصر دیروز در حاشیه مراسم استقبال از محمد فرهادی وزیر جدید علوم در جمع خبرنگاران، درباره ادامه فعالیتش در این وزارتخانه، گفت: محمد فرهادی وزیر جدید است و باید تصمیم بگیرد که کدام همکاران بار مسوولیت را به دوش بکشند، چه مدیران فعلی و چه مدیرانی که در آینده تعیین می‌شوند.
اودرپاسخ به این سوال که استعفا داده‌ است یا خیر، گفت: در قاموس ما استعفا نیست. جعفر میلی‌منفرد معاون آموزشی وزارت علوم نیز در جمع خبرنگاران و در واکنش به سوالاتی درباره ادامه فعالیتش در وزارت علوم یا بحث استعفایش تنها به سکوت اکتفا کرد.

نامه فرهادی به مجلس
از سوی دیگر فرهادی با صدور نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی رئیس و نمایندگان مجلس ضمن تقدیر از رای اعتماد وکلای ملت نوشت: زمان آن است به دور از جناح‌بندی‌‌های سیاسی ظرفیت موجود علمی کشور را بالفعل کنیم.
در بخشی از این نامه آمده است: «بی‌شک توفیق در انجام چنین تکلیف سترگی تنها با عنایت حضرت حق، همکاری همه بخش‌های اجرایی، نمایندگان مجلس و همراهی و همدلی صمیمانه جامعه بزرگ دانشگاهی کشور میسر می‌شود. امروز کشور در سایه رهنمودهای داهیانه مقام معظم رهبری کوشش‌های دولت و نمایندگان مجلس از افق و چشم‌انداز روشن علمی برخوردار شده است و ما به وضوح می‌دانیم که به کجا باید برویم و حصول چه دستاوردهایی را باید هدف قرار دهیم. اکنون زمان آن است که با اتخاذ سیاست‌های مناسب تحول در ساختار اجرایی آموزش عالی، بهبود فضای تولید دانش و فناوری، اعتماد به توانایی‌های جامعه بزرگ دانشگاهی کشور و در سایه تحکیم فضای همکاری و همدلی به دور از جناح‌بندی‌‌های سیاسی تمام ظرفیت موجود علمی کشور را بالفعل کنیم و گام‌های بزرگی به سوی تحقق آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی و ملت بزرگ ایران برداریم.»


دفاع روحانی از فرهادی در مجلس
رای اعتماد پیوند بسیار مبارکی را بین مجلس و دولت به‌وجود می‌آورد و وزرا به این ترتیب تنها از حمایت دولت برخوردار نبوده و از رای اعتماد مجلس نیز برخوردارند.
از مجلس اول تا امروز در همه موارد حساس مجلس شورای اسلامی رسالت و وظیفه بسیار مهم خود را در قبال ملت ایران به عنوان نمایندگان ملت به خوبی ایفا کرده‌ و این مجلس هم همان مسیر را تا پایان ان‌شاء‌الله ادامه خواهد داد. ثمره تلاش‌های این مجالس برخورداری از کشوری در مسیر قانون، مقررات، مردم‌سالاری دینی و برخوردار از استحکام قوای سه‌گانه تحت هدایت‌های مقام معظم رهبری و در نهایت ساختن قدرت بزرگ ملی در برابر رقبا یا دشمنان است.
برخی سایت‌ها و رسانه‌ها نباید رای نیاوردن وزرا را به مسائلی منتسب کنند که نتیجه آن اهانت به مجلس شورای اسلامی یا نمایندگان محترم مجلس باشد، به هر حال ما یک دموکراسی ویژه‌ای در ایران داریم؛ دموکراسی غیرحزبی و این دموکراسی در دنیا کمتر تجربه شده است. اگر دموکراسی ما حزبی بود ما دو یا سه حزب بزرگ داشتیم، اقلیت و اکثریت داشتیم، دولت و مجلس معمولا از یک حزب بود و مقداری کار در تعامل سیاسی آسان‌تر می‌شد، اما به هر حال قانون اساسی ما این شیوه را انتخاب کرده و ما هم در طول این مدت همین راه را ادامه دادیم. دموکراسی چارچوب‌هایی دارد و همه ما باید در این چارچوب‌ها حرکت کنیم.
افکار عمومی مردم ایستا نیست و در یک نقطه چهار یا پنج سال نمی‌ایستد. افکار عمومی مثل نهر زلال و روان است و ما همواره باید با فکر مردم و در کنار افکار مردم باشیم. اکثریت قاطع مردم خطا نمی‌کند.
مهم‌ترین معیار برای ما، خدمت به انقلاب و خدمت به مردم است و محمد فرهادی در هر دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسوولیت داشتند که امتیازی بزرگ است. آنچه برای ما مهم است اینکه ایشان فردی انقلابی، مومن و فردی معتدل و معتقد به تحول در دانشگاه است.
دانشگاه ما باید از کمیت به کیفیت بهتر برسد، دانشگاه ما باید دانشگاه علم و آگاهی به سیاست باشد و نه سکویی برای جناح‌های مختلف سیاسی و ایشان به این امر معتقد است که دانشگاه آرام و مرکز علم باشد و دانشگاه باید در حل مشکلات جامعه حضور داشته باشد.




نجفی از وزارت علوم خداحافظی کرد
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با صدور پیامی از تمامی مسوولان و کارکنان این وزارتخانه قدردانی کرد. به گزارش «ایرنا» در بخشی از پیام محمدعلی نجفی آمده است: اکنون که تقدیر، موافق تدبیر شده و هنگام وداع فرا رسیده است، بر خود فرض می‌دانم مراتب سپاسگزاریم را از یکایک مدیران و کارکنان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، روسا و سرپرستان محترم دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری اعلام کنم. در مدت سه ماه و اندی که از سر احساس تکلیف و ادای دین به دولت تدبیر و امید و جامعه علمی کشور، در این وزارتخانه حضور داشتم، افتخار همکاری با مدیرانی دلسوز و کارکنانی وظیفه شناس و دانشورانی فاضل را یافتم و از این رو به آینده توسعه علمی کشور بیش از پیش امیدوار شدم. ضمن تشکر و قدردانی مجدد از تمامی دست‌اندرکاران این مجموعه بزرگ، به‌ویژه مدیران وزارتخانه، روسا و سرپرستان محترم دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری که طی این مدت در انجام امور از هیچ گونه مساعدت و هماهنگی دریغ نورزیدند و مرا در انجام وظیفه‌ای خطیر در برهه‌ای حسّاس یاری رساندند، از ایزد متعال برای همه مجاهدان راه علم و معرفت در کشور عزیزمان ایران، توفیق روزافزون و سرافرازی و سعادت و سلامت، مسئلت و برای وزیر محترم جدید آرزوی موفقیت و حسن عاقبت دارم.

اعتمـاد مجلس به گـزینـه پنجـم

اعتمـاد مجلس به گـزینـه پنجـم

اعتمـاد مجلس به گـزینـه پنجـم

اعتمـاد مجلس به گـزینـه پنجـم

اعتمـاد مجلس به گـزینـه پنجـم