وزیر ارتباطات: هزاران حمله اینترنتی را مهار کرده‏ایم

ایسنا: برخی رسانه‏های بین‏الملل طی چند روز گذشته از طراحی ویروسی جدید به نام «رگین» خبر داده و برخی کشورهای خاورمیانه از جمله ایران را هدف احتمالی این ویروس اعلام کرده‏اند اما وزیر ارتباطات این مساله را تکذیب و اعلام کرد تا به حال اسمی از این ویروس که وارد کشور شده باشد نشنیده‏ام. محمود واعظی با اعلام افزایش امنیت در شبکه اینترنت کشور گفت: بیش از یک سال است که ما با جدیت روی امنیت شبکه و صیانت از آن تمرکز کرده‏ایم و چند ماه پیش نیز در زمان نام‌نویسی برای طرح هدفمندی یارانه‏ها مراحل آزمایشی طرح SOC که به‌منظور صیانت از امنیت شبکه کشور طراحی شده را مورد بهره‌برداری قرار دادیم.

واعظی در پاسخ به این سوال که با این وجود تاکنون آماری درباره حملات اینترنتی ارائه نشده، توضیح داد: در این زمینه سوالی از ما پرسیده نشد تا درباره آن صحبتی مطرح شود. رقم حملات بسیار بالا و بالاتر از چند هزار حمله در روز است و حتی مشخص است که این حملات از سوی چه کشورهایی صورت می‌گیرد؛ اکنون برخی کشورها که دشمنی بیشتری با ایران دارند حملات بیشتری را نیز نسبت به شبکه ما صورت می‏دهند.

وی ادامه داد: اینکه کدام حمله از سوی کدام کشور صورت گرفته امری قابل تشخیص است و حتی می‌توان مشخص کرد که این حملات از طریق اشخاص صورت می‏گیرد یا در آنها سیستم‏های امنیتی و دولتی دست دارند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین عنوان کرد: طی مدت گذشته همکاران ما موضوعات متنوعی برای توسعه داشته‏اند و شاید به همین دلیل بود که ما به صحبت درباره مواردی مانند حمله هکرها نپرداخته‌ایم چراکه فکر می‏کنم برای مردم هم چندان خوشایند نباشد که دائم با این آمارها نگرانی ایجاد شود.

به هر حال وظیفه ما صیانت از شبکه است و ما این کار را انجام خواهیم داد. حتی آمادگی داریم برای بانک‏ها و مراکز دیگر سیستم ویژه‏ای نصب کنیم تا امنیت بیشتری نیز داشته باشند که این موضوع از سوی ما به بانک‏ها هم اعلام

شده است.