دنیای اقتصاد: پیشرفت‌های سریع در بخش‌های مختلف تکنولوژی گاهی از یادمان می‌برد که سال‌ها قبل چنین امکاناتی برای استفاده کاربران مهیا نبود و اگر سرعت‌های باورنکردنی تغییرات در ساخت تجهیزات فناوری وجود نداشت امروز این سرویس‌ها نیز قابل دسترسی نبود. در ادامه به چند نمونه از تکنولوژی‌هایی که در یک دهه پیش نامی از آنها نمی‌شنیدیم اشاره می‌کنیم.
هارد اکسترنال کوچک
وقتی هنوز قادر نبودیم اطلاعات مهم‌مان را در فضایی که بتواند به صورت فشرده نگهداری شود، ذخیره کنیم آنها را در سی‌دی‌ها، دیسکت‌ها و حافظه محدود کامپیوترها نگهداری می‌کردیم، اما با ورود هاردهایی با قابلیت نگهداری اطلاعات تا صدها گیگا بایت این دغدغه نیز از بین رفت که اطلاعات ذخیره‌ای مهم و زیاد ما قابل نگهداری هم هستند.
قدیمی‌ترین هارد کامپیوتر با فضای ذخیره ۵ مگابایت مربوط به سال ۱۹۵۶ میلادی (۵۵ سال پیش) بود که با پیشرفت‌های روزافزون اخیر، اصلا با هاردهای ۵۰۰ گیگابایتی که در حال حاضر رایج است قابل مقایسه نیست. هاردهای ۵ مگابایتی قدیمی با اگرچه ابهت و عظمت زیادی داشتند، اما قیمت زیاد و تشکیلات خاص برای حمل‌ونقل آنها آزاردهنده بود. این درحالی است که هاردهای ظرفیت بالای فعلی به‌راحتی در جیب یا یک کیف دستی جا می‌شوند.

تبلت
هنوز اندازه بخش بزرگی از ویژگی‌های خلق فناوری‌های نوین است. ایده به آسانی جابه‌جا کردن سیستم‌هایی مثل لپ‌تاپ و کامپیوتر شاید از اولین جرقه‌های طراحی تبلت بود. تبلت کوچک‌تر از لپ‌تاپ و بزرگ‌تر از موبایل است که تا چند سال پیش هیچ شناختی از آن نداشتیم.
ایده ساخت تبلت به سال ۱۹۶۸ برمی‌گردد. یک دانشمند به نام آلن کی (Alan Kay) پیشنهاد کرد با پیشرفت در فناوری‌های صفحات نمایشگر مسطح، واسط‌های کاربر، کوچک‌سازی اجزای رایانه‌ای و برخی آزمایش‌ها در زمینه فناوری WiFi می‌توان دستگاه رایانه‌ای پیشرفته‌ای ساخت.
یکی از تبلت‌های اولیه GRiDPad است که برای اولین بار سال ۱۹۸۹ ساخته شد. GRiDPad شامل یک صفحه لمسی خازنی تک رنگ و قلمی سیمی بود. وزن آن حدود ۲/۲ کیلوگرم می‌شد. در مقایسه با تبلت‌های امروزی GRiDPad زمخت، سنگین و عمر باتری‌اش کوتاه (حدود ۳ ساعت) بود.
تا زمانی که استیو جابز برای اولین بار آی‌پد را به جمعیت مشتاق نشان دهد، رایانه‌های لوحه‌ای محصول مناسبی برای کاربران نبود. امروزه، شرکت‌های زیادی در حال تلاش برای پیش‌بینی نیاز مصرف‌کننده به‌منظور طراحی نسل بعدی دستگاه‌های تبلت هستند.

وایرلس
اختلالات اتصال به اینترنت و استفاده از آن در هر زمان و مکان با دستیابی به سرعت مطلوب از ایده‌های اجرای اینترنت بی‌سیم بود که تنها در چند سال گذشته ارائه و استفاده از آن همه‌گیر شد. Wireless نوعی تکنولوژی ارتباطی است که در آن از امواج رادیویی، مادون قرمز، به جای سیم و کابل، برای انتقال سیگنال بین دو دستگاه استفاده می‌شود.
ازجمله این دستگاه‌ها می‌توان پیغامگیرها، تلفن‌های همراه، کامپیوتر‌های قابل حمل، شبکه‌های کامپیوتری، دستگاه‌های مکان یاب، سیستم‌های ماهواره‌ای و PDA‌ها را نام برد.
تکنولوژی Wireless به کاربر این امکان را می‌دهد تا با استفاده از دستگاه‌های متفاوت، بدون نیاز به سیم یا کابل و حتی در حال حرکت از امکانات مختلف استفاده کند. شما می‌توانید ایمیل‌های خود را بررسی کنید، اجناس مورد نیاز را خریداری کنید یا حتی برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود را تماشا کنید. حتی بسیاری از کارها از جمله مراقبت‌های پزشکی به تجهیزات Wireless نیاز دارند.

فبلت
کوچک‌تر شدن تبلت ایده فبلت را اجرایی کرد. اگر تا دهه‌ها پیش داشتن تلفن همراه رویا بود حالا داشتن تلفنی که قابلیت‌های بیشتر و نزدیک‌تری به کامپیوتر دارد واقعیت است. فبلت‌ها یک خانواده دو رگه بین تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها هستند که اندازه نمایشگر آنها بین 5 تا 9/6 اینچ است. معمولا همه بر این باورند که فبلت‌ها فقط یک هوس زودگذرند و مدتی دیگر از بین خواهند رفت، با این حال، کسانی که از تبلت‌ها استفاده می‌کنند بسیار از کارآیی‌شان راضی هستند. تبلت توانایی تماشای فیلم، مرور اینترنت راحت تر، تماشای عکس بدون بزرگنمایی و کار کردن ساده‌تر با اپلیکیشن‌هارا اجرایی کرده است. با این حال طبق آخرین آمارها فقط 3 درصد از مصرف‌کنندگان جذب فبلت شده‌اند و 72 درصد از مردم تلفن‌های بین 5/3 تا 9/4 اینچی دارند، 5 درصد تبلت‌هایی بین 7 تا 4/8 اینچ دارند، و 13 درصد هم تبلت‌های بزرگ‌تر از 5/8 اینچ.

ایکس باکس
آتاری، سگا و بازی‌های ابتدایی فقط تا 10 سال پیش از امکانات بازی‌های کامپیوتری بودند که از آنها لذت می‌بردیم، اما با ورود ایکس‌باکس‌های سریع به دنیای تکنولوژی این لذت هم جهش قابل ملاحظه‌ای کرد. ایکس باکس یک خدمت بازی چند نفره برخط و تحویل رسانه‌های دیجیتال است که توسط شرکت مایکروسافت ابداع و بهره‌برداری شد. ایکس‌باکس لایو هم‌اکنون تنها خدمت بازی برخط (روی کنسول بازی دستی) است که از کاربرانش وجهی را در قبال بازی کردن دریافت می‌کند. ایکس‌باکس لایو اولین بار برای دستگاه ایکس‌باکس در سال ۲۰۰۲ میلادی عرضه شد. نگارش به روز شده‌ای از این خدمت نیز در سال ۲۰۰۵ همزمان با دستگاه ایکس‌باکس ۳۶۰ ارائه شد.
هنگامی که ایکس‌باکس در ۱۵ نوامبر ۲۰۰۱ عرضه شد، قرار بود ایکس‌باکس لایو که هنوز نامی نداشت، در تابستان ۲۰۰۲ شروع به‌کار کند. ایکس‌باکس لایو بالاخره در نمایشگاه ۲۰۰۲، زمانی که به‌طور کامل عرضه شد صاحب نام فعلی خود شد.

پرینترهای سه‌بعدی
پرینت کاغذ می‌توانست آخرین ایده ما در زمینه چاپ اطلاعات در همین چند سال اخیر باشد، اما با خیزش فناوری‌ها به سمت واقعی کردن تصورات سه‌بعدی این ذهنیت نیز به واقعیت تبدیل شد. حالا چاپگرهای سه‌بعدی وسیله‌هایی هستند که کمک می‌کنند تا با استفاده از آنها از فایل‌های سه‌بعدی که در کامپیوتر خود دارید نمونه سه‌بعدی واقعی بسازید. امروزه در چاپگرهای سه‌بعدی خانگی، برای تولید محصولات از ذوب پلاستیک بهره می‌برند. چاپگرهای سه‌بعدی صنعتی با قابلیت پرینت با استفاده از فلزات، رزین‌های مایع، خمیر سرامیک و حتی مواد خوراکی ساخته شده‌اند، البته یکی از مشکلات پیش روی استفاده از این تکنولوژی در همین سال‌های اخیر هزینه بالای خرید پرینترهای 3D بود که تغییرات در این بخش نیز به سرعت از گران بودن و دور بودن آن کاسته است.