منیره نظامیوند‌چگینی: در ایام اخیر شاهد سقوط قیمت‌ها در بازار نفت و محصولات مشتقه از آن بودیم. از آنجا که قیمت محصولات پتروشیمی رابطه مستقیم و تنگاتنگی با بهای نفت دارد، در نتیجه در مدت مزبور نظاره‌گر افت و خیزها در بازار محصولات پتروشیمی نیز هستیم. از اولین ماه از فصل تابستان سال جاری رشد قیمت‌ها در بازار این محصولات به ثبت رسید که روند صعودی تا نزدیکی ماه سپتامبر ادامه داشت، اما به تدریج بازار محصولات پتروشیمی در مسیر نزولی گام برداشت و به این ترتیب شاهد ریزش قیمتی در این بازارها بودیم هرچند این کاهش در برخی موارد، افزایش قیمت قبلی را جبران نکرد. در ماه سپتامبر متوسط قیمت هفت محصول اصلی پتروشیمی ۳ درصد معادل ۴۳ دلار کاهش یافت و به هر تن ۱۳۸۴ دلار رسید. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از پلاتس؛ با نگاهی به روند حرکتی قیمت‌ها در بازار پتروشیمی در می‌یابیم که بهای این محصولات از ابتدای سال جاری در مسیر صعودی قرار داشته؛ چرا که به دلیل ایجاد وقفه در عملیات اجرایی و راه‌اندازی مجتمع‌های پتروشیمی و در نتیجه کاهش چشمگیر میزان تولیدات آنها؛ زمینه برای رشد قیمت محصولات پتروشیمی فراهم شده بود.

در ادامه با مرتفع شدن مشکل مذکور، بار دیگر شاهد اصلاح نرخ‌ها در این بازار بودیم، به گونه‌ای که با افزایش تولیدات توسط شرکت‌های بزرگ در اقصی نقاط جهان، قیمت‌های محصولات پتروشیمی دستخوش افت شد. پیامد این اتفاق، کاهش جذابیت این بازارها برای فعالان و سرمایه‌گذاران بود. با توجه به طیف وسیع کاربرد محصولات پتروشیمی در تولید پلاستیک، نایلون، تولیدات صنعتی، صنایع بسته‌بندی، حمل‌و‌نقل هوایی و تمامی صنایع پرکاربرد و مهم تجاری، هرگونه تغییر و تحول در قیمت‌های این بازار، سایر بازارهای وابسته را نیز دستخوش نوسان خواهد کرد.

بر‌اساس گزارش‌های موجود، پیش از این پیش‌بینی می‌شد برای ماه‌های سرد سال شاهد ریزش قیمت‌ها به خصوص در مناطق آسیا و خاورمیانه باشیم. این در حالی است که شرایط رکود از اوایل ماه جولای سال جاری بر بازار ‌پلی‌اتیلن اروپا حکمفرما بوده است.

بر‌اساس اعلام موسسه پلت از لندن؛ در پی ریزش قیمت‌ها در بازار محصولات انرژی بالادست، بهای محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی در ماه اکتبر با سقوط ۴ درصدی همراه بوده است. با استناد به آمارهای رسمی موجود منتشر شده توسط بخش شاخص پتروشیمی جهانی موسسه پلت (PGPI)؛ قیمت‌ها در این بازار، به‌طور متوسط ماهانه از میزان ۱۳۸۴ دلار در هر تن در ماه سپتامبر، به حدود ۱۳۲۴ دلار در ماه اکتبر سقوط کرده است.

شاخص PGPI سبدی از هفت محصول پراستفاده پتروشیمی است که از سوی موسسه اطلاع‌رسانی صنعتی پلاتس منتشر می‌شود. این شاخص با محاسبه قیمت روزانه بازار نقد هفت محصول پتروشیمی یعنی اتیلن، پروپیلن، بنزن، تولوئن، پارازایلن، ‌پلی‌اتیلن با دانسیته پایین و ‌پلی‌پروپیلن به‌دست می‌آید.

با توجه به این آمار، قیمت‌ها در ماه اکتبر حدود ۶۰ دلار نسبت به ماه گذشته میلادی کاهش داشته و بر اساس اطلاعات موجود، قیمت محصولات پتروشیمی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در حدود ۲ درصد پایین‌تر بوده است. جیم فاستر، مدیر تجزیه و تحلیل بخش پتروشیمی در موسسه پلت در این رابطه می‌گوید: به‌رغم بالا بودن میزان کاهش PGPI در ماه اکتبر، اما این افت در واقع به خوبی نمی‌تواند بیانگر میزان شدت روند ریزشی در بازار محصولات پتروشیمی را به نمایش بگذارد.

بر‌اساس ارقام موجود، قیمت‌ها در بازار مزبور پس از افزایش قیمت مختصر در هفته اول ماه اکتبر؛ از روز هشتم تا پایان ماه مذکور در حدود ۱۰ درصد کاهش ثبت کرده که به‌طور متوسط در حدود ۸ دلار در هر روز برآورد می‌شود. این کاهش قیمت‌ها در پی افت بهای نفت خام و نفتا در بازارهای جهانی رخ داد. قیمت نفت برنت، به‌طور متوسط در ماه اکتبر کاهشی در حدود ۱۰ درصد داشته و همچنین در مدت مشابه، قیمت نفتا نیز با ریزش ۱۵ درصدی همراه بوده است.

در همین ماه قیمت اولفین‌ها با ریزش‌های زیادی بازار را دنبال کرد، در این میان قیمت اتیلن با ۶ درصد کاهش به ۱۳۲۴ دلار بر هر تن رسید، بهای پروپیلن نیز افتی در حدود یک درصد ثبت کرد و تا ۱۳۱۱ دلار پایین آمد. همچنین ‌پلی‌اتیلن با سقوط ۲ درصدی ماه اکتبر را به پایان رساند.