پایگاه خبری تحلیلی فولاد(ایفنا): قیمت سنگ‌آهن برای اولین بار از سال ٢٠٠٩ تاکنون به کمتر از ٧٠ دلار در هر تن رسیده است؛ چرا‌که عرضه‌کنندگان بزرگ جهان همچنان تولید بالایی دارند و چین تقاضای محدودی دارد. جدیدترین قیمت سنگ‌آهن خلوص ٦٢ درصد وارداتی به چین با ۲/۱ درصد کاهش ٦٩ دلار و ٥٨ سنت در هر تن خشک سی‌اف‌آر چین ثبت شده که از ژوئن ٢٠٠٩ تاکنون بی‌سابقه بوده است. قیمت فوق نسبت به اوج قیمت ١٩١ دلار و ٩٠ سنت در هر تن خشک سی‌اف‌آر فوریه سال ٢٠١١ تا دو سوم کاهش یافته است.

به گزارش بلومبرگ، قیمت سنگ‌آهن در ماه نوامبر تا ١٣ درصد افت را تجربه خواهد کرد که از ماه مه تاکنون بیشترین افت قیمت ماهانه بوده است. در سال جاری نیز این ماده اولیه تاکنون ٤٨ درصد تنزل قیمت را تجربه کرده است.

جو بازار بیلت سی‌ای‌اس همچنان منفی

آخرین قیمت بیلت صادراتی دریای سیاه ٤١٠ دلار در هر تن فوب ثبت شده که ٢ دلار و ٥٠ سنت در یک روز افت داشته است. جو بازار همچنان رو به پایین است. ظاهرا ٤١٠ دلار قیمت رایج بازار شده و برخی قیمت درخواستی خرید را به ٤٠٥ دلار در هر تن فوب نیز کاهش داده‌اند.

مصری‌ها برای خرید بیلت سی‌ای‌اس به دنبال ٤٤٥ دلار در هر تن سی‌ای اف هستند که معادل ٤٠٥ دلار در هر تن فوب است.

به گزارش «ایفنا»، اوکراین در ٤١٠ دلار در هر تن فوب پیشنهاد داده ولی قیمت‌های درخواستی ٤٠٥ دلار در هر تن فوب را می‌پذیرد.

رکود بازار میلگرد ترکیه و کاهش تولید کارخانه‌ها

تقاضای پایین و افت قیمت‌ها تولید‌کنندگان مقاطع را در ترکیه وا داشته تولید را پایین بیاورند. ساعات کاری برخی خطوط تولید کمتر شده و برخی از کارخانه‌ها به فکر برنامه‌ریزی برای توقف تولید با نزدیک شدن تعطیلات سال نو هستند. اغلب فعالان بازار بعید می‌دانند در دسامبر تقاضای داخلی یا صادراتی بهبودی داشته باشد چون بازار در تعطیلات سال نو خواهد بود.

به نظر می‌رسد در دسامبر روند نزولی ادامه خواهد داشت و اگر مواد اولیه باز ارزان‌تر شود شدت بیشتری خواهد داشت.

نبود تقاضای داخلی و صادراتی، قیمت‌های ارزان چین و افت قیمت در بازار واردات قراضه و بیلت همگی دست به دست هم داده تا میلگرد ترکیه روز‌به‌روز ارزان‌تر شود. به‌طوری که از اواسط اکتبر تاکنون ٨٠ دلار در هر تن پایین آمده، قیمت فعلی در بازار داخلی ٤٨٢ تا ٥٠٠ دلار در هر تن درب کارخانه بدون ١٨ درصد مالیات بر ارزش افزوده است و قیمت پیشنهادی صادراتی ٤٩٠ دلار در هر تن فوب شده است.