واشنگتن پست: گروه داعش پس از تسخیر موصل در ماه ژوئن به دنبال تحکیم پایگاه خود بر آمد. مردان مسلح این گروه به اجرای قانون پرداخته و امامان داعشی هم وعظ و خطابه بر منبر را آغاز کردند. گویا آنها یک چیز را فراموش کرده بودند: پزشکان. ماه گذشته داعش اولتیماتومی برای پزشکانی که گریخته بودند، صادر کرد: یا به کار بازگردید یا اموال شما را ضبط خواهیم کرد و دیگر هرگز نمی‌توانید بازگردید. تلاش‌های داعش برای اداره سیستم بهداشتی- درمانی در موصل در زمره اقدامات این گروه برای برقراری به اصطلاح خلافت خودخوانده اسلامی‌اش است. با وجود اینکه این گروه بخش‌هایی از عراق و سوریه را تسخیر کرده اما در اداره بیمارستان‌های تحت امرش با قطعی هر روزه برق و کمبود دارو مواجه است. پزشکان می‌گویند آنها اقداماتی اتخاذ کرده‌اند که زندگی بیماران را به مخاطره افکنده است. تصلب، جمود و بی‌تجربگی داعش در نهایت می‌تواند گروه‌هایی را که ابتدا به استقبال آنها شتافتند، از آنها بیگانه کند. یکی از اقداماتی که واگرایی از اقدامات داعش را برانگیخته همانا ممنوعیت همکاری پزشکان مرد و زن در کنار یکدیگر است.

پرسنل درمانی که با واشنگتن پست به شرط فاش نشدن نام با تلفن صحبت می‌کردند از اقداماتی سخن به میان می‌آوردند که داعش در حال اجرای آن است: به پزشکان زن اجازه داده نمی‌شود که شب‌ها در بیمارستان‌ها شیفت باشند. همچنین پزشکان زن باید تمام صورت خود را بپوشانند. مخالفت به هیچ‌وجه تحمل نمی‌شود. یکی از پزشکان در بیمارستانی در موصل می‌گوید: اوایل همین ماه وقتی در حال مداوای بیماری بودم او گفت که فلان پزشک با داعش ارتباط دارد. روز بعد شبه‌نظامیان داعش همان بیمار را در لابی بیمارستان به دیوار بسته و شروع به شلاق زدنش کردند و او را وادار به عذرخواهی از آن پزشک کردند. آن دکتر می‌گوید: «البته، ما به داعش نپیوسته‌ایم و در ترس و وحشت زندگی می‌کنیم.»

به گزارش واشنگتن‌پست یکی از برنامه‌های داعش پس از تسلط بر موصل این بود که پوشش یا لباسی هماهنگ برای پزشکان زن در بیمارستان‌های شهر مصوب کنند. اقدام دیگر داعش متوقف ساختن برنامه‌های آموزش خانواده بود. یکی از پزشکان می‌گوید: چندی پیش عوامل داعش مانع از بیهوشی یک زن بیمار به دست پزشک مرد شدند. وقتی پزشکان زن اجازه ندارند شب شیفت باشند زنان باردار شب‌ها از هیچ اقدام درمانی برخوردار نمی‌شوند و میزان مرگ و میر مادران افزایش می‌یابد.