گروه صنعت و معدن: رشته‌های اشتغالزای صنعتی با توجه به درصد پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها در ۷ ماه منتهی به مهر ۹۳ معرفی شدند. بر این اساس «سایر محصولات کانی غیرفلزی»، «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها»، «ساخت فلزات اساسی»، «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» و «محصولات از لاستیک و پلاستیک» پنج رشته صنعتی است که به ترتیب همزمان با کلید خوردن اجرای پروژه بیشترین اشتغال صنعتی را ایجاد می‌کنند. بر اساس آمارهای موجود، از مجموع یک میلیون و ۷۸۶ هزار و ۱۴۳ شغل ایجاد شده در طرح‌های صنعتی با پیشرفت تا ۲۰ درصد در ۷ ماه منتهی به مهر امسال، ایجاد ۳۰۵ هزار و ۳۴۹ شغل به گروه «سایر محصولات کانی غیرفلزی» اختصاص دارد.

پیش‌بینی اشتغال طرح‌های در دست اجرا در ۳۳ رشته صنعتی در حالی است که محصولات غذایی و آشامیدنی در رتبه دوم اشتغال‌زایی قرار دارند؛ به طوری که در طرح‌های با پیشرفت فیزیکی تا ۲۰درصد در این رشته صنعتی برای ۲۸۵هزار و ۳۸۵ نفر شغل ایجاد شده است.

رتبه سوم ایجاد اشتغال به گروه «ساخت فلزات اساسی» اختصاص یافته است؛ به طوری که براساس آمارهای صنعتی، در طرح‌های در دست اجرای این گروه صنعتی با پیشرفت تا ۲۰ درصد برای ۲۰۶ هزار و ۷۷۵ نفر شغل ایجاد شده است. «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» چهارمین رشته صنعتی است که سهم آن از مجموع اشتغال ایجاد شده ۱۳۴هزار و ۵۸۲ نفر بوده است. همچنین گروه «محصولات از لاستیک و پلاستیک» پنجمین گروه صنعتی است که در طرح‌های با پیشرفت فیزیکی تا ۲۰ درصد برای ۱۱۰ هزار و ۸۹۳ نفر شغل ایجاد شده است. نکته قابل توجه در آمارهای ۷ ماه منتهی به مهر امسال از ایجاد اشتغال صنعتی این است که از بین این ۵ رشته صنعتی، ۴ رشته «سایر محصولات کانی غیرفلزی»، «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها»، «ساخت فلزات اساسی» و «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» با تکمیل طرح‌های در دست اجرا نیز همچنان در صدر ایجاد اشتغال صنعتی قرار دارند. رتبه پنجم در این زمینه نیز به رشته فعالیت «کک و فرآورده‌های حاصل از نفت» اختصاص دارد.

در گروه «سایر محصولات کانی غیرفلزی» با پیشرفت فیزیکی بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد برای ۳۰هزار و ۶۵۹ نفر شغل ایجاد می‌شود. محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها نیز سهم ۱۵هزار و ۷ نفری را در ایجاد اشتغال در طرح‌های با پیشرفت فیزیکی بین ۸۰ تا ۱۰۰درصد در اختیار دارند. از سوی دیگر، «ساخت فلزات اساسی» سومین رشته صنعتی است که در طرح‌های صنعتی با پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰ درصد برای ۱۰ هزار و ۴۰۶ نفر شغل ایجاد می‌کند. در رتبه چهارم رشته فعالیت «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» قرار گرفته است. در این میان، در طرح‌های در دست اجرا در این گروه صنعتی با پیشرفت بالای ۸۰ درصد برای ۱۰ هزار و ۱۸۷ نفر شغل ایجاد می‌شود. رشته فعالیت «کک و فرآورده‌های حاصل از نفت» جایگاه پنجم را از لحاظ ایجاد اشتغال در طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۸۰ تا ۱۰۰ درصد به خود اختصاص داده است؛ به طوری که در این گروه برای ۷ هزار و ۹۲۸ نفر شغل ایجاد شده است.

آمارهای ۷ ماه منتهی به مهر امسال نشان می‌دهد در میان برترین‌های صنعتی در ایجاد اشتغال، سه‌رشته «تحقیق و توسعه»، «جمع‌‌آوری، تصفیه و توزیع آب» و «کامپیوتر و فعالیت‌های مربوطه» نیز کمترین میزان اشتغال صنعتی را به خود اختصاص داده‌اند. وضعیت موجود طرح‌های در دست اجرای صنعتی نشان می‌دهد که در حال حاضر ۶۴ هزار و ۳۳۳ طرح با پیشرفت فیزیکی صفر تا ۲۰ درصدی در دست اجرا است. ۶ هزار و ۶۱۶ طرح با پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۴۰ درصدی، ۵ هزار و ۵۸۴ طرح با پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۶۰ درصدی، ۳ هزار و ۵۲۹ طرح با پیشرفت فیزیکی ۶۰ تا ۸۰ درصدی و ۴هزار و ۱۷۷ طرح با پیشرفت فیزیکی ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی در دست اجرا است.

معرفی رشته‌های صنعتی اشتغال‌زا