قلعه امیردر مرز فروپاشی

گروه ورزش- بهروز رسایلی: تنها دقایقی بعد از حذف دردناک استقلال از مسابقات جام حذفی، خبرنگاران شماره تلفن همراه افشارزاده را گرفتند تا نظر مدیرعامل آبی‌ها در مورد تازه‌ترین ناکامی این باشگاه را به اطلاع هواداران برسانند. او اگرچه این بار هم جواب داد، اما «جواب همیشه» را نداد. پیش از این در خلال تمام این هفته‌های سیاهی که بر استقلال گذشته، هر زمان در مورد تغییر احتمالی کادر فنی از افشارزاده سوال می‌شد، او سفت و سخت موضوع را تکذیب می‌کرد، اما این بار مدیرعامل استقلال فقط یک جمله گفت: «در جلسه یکشنبه هیات‌مدیره در این مورد تصمیم می‌گیریم.» این شاید جدی‌ترین زنگ خطری باشد که امیر قلعه‌نویی در یک دهه اخیر شنیده است. چه کسی فکرش را می‌کرد سرمربی استقلال با تیم به شدت پرمهره‌ای که حتی نسبت به فصل قبل تقویت هم شده بود، طوری عمل کند که در آستانه برکناری قرار بگیرد؟ قلعه‌نویی فصل گذشته هم لیست بلند بالایی از ناکامی‌ها را تجربه کرد؛ حذف از لیگ قهرمانان آسیا و عدم کسب سهمیه شرکت در این مسابقات، کنار رفتن از جام حذفی به خاطر باخت خانگی به مس سقوط کرده و نیز ایستادن روی پله پنجم جدول لیگ برتر! با این وجود خیلی‌ها بر این باور بودند که نتایج فصل گذشته صرفا یک «اتفاق» بوده و نباید کارنامه درخشان امیر را نادیده گرفت. او با همین فلسفه و نیز با شعار جوانگرایی در استقلال ماند، اما نتایج فعلی آبی‌ها نه تنها نتوانسته حوادث تلخ سال گذشته را جبران کند، بلکه به تردیدها در مورد پرافتخارترین سرمربی تاریخ لیگ برتر نیز دامن زده است.

یادی از ادعاهای بزرگ

بعد از حذف استقلال برابر ذوب‌آهن در ضیافت پنالتی‌ها، وقتی خبرنگاران در سالن کنفرانس مطبوعاتی ورزشگاه فولادشهر منتظر قلعه‌نویی بودند تا از او در مورد حال و روز آبی‌ها سوال کنند، با میهمان ناخوانده‌ای مواجه شدند؛ جواد زرینچه! در حقیقت این اولین باری نیست که بعد از ناکامی‌ها، دستیار امیر ناچار می‌شود در مواجهه با رسانه‌ها جور او را بکشد. امسال قلعه‌نویی در خیلی از مواقع ترجیح داده زرینچه را به جای خودش به نشست خبری بفرستد؛ آنچه چندان به مذاق خبرنگاران خوش نمی‌آید و مثلا در تبریز باعث شد همه اصحاب رسانه در اعتراض به این تصمیم، سالن را ترک کنند. آنهایی که سال‌ها است رفتارهای قلعه‌نویی را زیر ذره‌بین دارند، می‌دانند که این رویه جدید او، درست برعکس عادتی است که وی در اواسط دهه هشتاد پیدا کرده بود؛ آنجا که بعد از ناکامی‌ها تحت هر شرایطی شخصا راهی نشست خبری می‌شد، اما پس از بعضی پیروزی‌های پرگل و مقتدرانه دستیارانش را راهی کنفرانس می‌کرد تا آنها هرچه بیشتر در این لذت سهیم شوند. کسی چه می‌داند؛ شاید مهم‌ترین دلیل غیبت‌های متوالی امیر در نشست‌های خبری، فرار او از پاسخگویی در مورد ادعاهای چند ماه قبل است. پس از پیروزی‌های ابتدای فصل، سرمربی آبی‌پوشان چنان سرمست شده بود که پی‌درپی از تبدیل شدن این تیم به استقلال قدرتمند سال ۸۳ سخن می‌گفت. آن روزها امیر حتی سعی می‌کرد با یک تیر، دو نشان بزند؛ هم شکوه تیم خودش را به رخ بکشد و هم به شکل نامحسوس از جواد نکونام انتقام بگیرد. این‌گونه بود که مدام از جانشین کاپیتان تیم ملی در ترکیب استقلال تمجید می‌کرد: «به نظر من امید ابراهیمی یکی از بهترین هافبک‌های تاریخ ایران است. من تا به امروز در کار سرمربی تیم ملی دخالت نکرده‌ام، اما در این مورد باید بگویم امید ابراهیمی حقش بود در جام جهانی فیکس بازی کند و اگر بازی می‌کرد به طور قطع ما به مرحله بعد صعود می‌کردیم.» در حقیقت قلعه‌نویی اعتقاد داشت تیم ملی ما می‌توانست با زوج آندو و امید ابراهیمی، از پس نیجریه و بوسنی و آرژانتین بربیاید و صعود کند، اما خود او با همین زوج و کلی ستاره ریز و درشت دیگر از ۸ بازی اخیرش در لیگ ایران فقط ۶ امتیاز گرفته است! امیر این روزها کمتر با خبرنگاران روبه‌رو می‌شود، احتمالا به این دلیل که ناچار به پاسخگویی در مورد این مسائل نباشد.

پیروزی‌هایی که حراج شدند

پنهان شدن پشت سر دستیاران اما، تنها عادت جدیدی نیست که قلعه‌نویی در فصل جاری پیدا کرده؛ چه اینکه امیر را این روزها بیشتر باید با رویه از دست دادن پیروزی‌هایش شناخت! سرمربی استقلال که در سال‌های آغازین کارش از قدرت شگفت‌انگیزی در بهبود نتیجه تا آخرین لحظه برخوردار بود و حتی دربی دو بر یک باخته را هم با گل پیروز قربانی ۳ بر ۲ به سود تیمش به پایان رساند، حالا در دام عجیبی گرفتار شده است. در حقیقت او در بازی حذفی با ذوب‌آهن برای پنجمین نوبت متوالی موفق به حفظ پیروزی نشد و برد را با ناکامی عوض کرد. ظاهرا توانایی بازیخوانی و «کوچینگ حین مسابقه» که زمانی برگ برنده امیر بود، حالا به پاشنه آشیل او تبدیل شده است. اصلا با همین نقطه ضعف نوظهور هم بود که قلعه‌نویی، هفته گذشته نتوانست برد برابر پرسپولیس را حفظ کند و نخستین شکستش در دربی‌ها را تجربه کرد.

پیش به سوی اولین اخراج؟

استقلالی‌ها قرار گذاشته‌اند فردا تکلیف قلعه‌نویی را روشن کنند. به نظر می‌رسد این جلسه، کمی خطرناک‌تر از آن است که در نگاه اول حس می‌شد و ممکن است خروجی آن، واقعا صدور اولین حکم اخراج برای امیر در طول دوران مربیگری‌اش باشد. برای لمس این موضوع، شاید تنها کافی باشد نگاهی بیندازیم به بخشی از مصاحبه پندار توفیقی، عضو هیات‌مدیره استقلال با سایت ورزش سه؛ «طبیعی است که از نتایج استقلال راضی نباشیم. هر آدمی هم جای ما باشد نمی‌تواند از نتایج استقلال در این فصل رضایت داشته باشد. در جلسه یکشنبه همه چیز مشخص می‌‌شود. قطعا در این فاصله کادر فنی هم باید بنشیند و دلیل ناکامی استقلال را واکاوی کند. باید به نتیجه قانع کننده‌ای برسیم و اگر قرار بود کادر فنی به کارشان ادامه دهند، بدانیم که از آنها چه می‌‌خواهیم. دربی را باخته‌ایم و یک جام از دست داده‌ایم، مگر می‌شود وقتی این همه اتفاق بد می‌افتد، سرمربی تیم در آن مقصر نباشد.»

قلعه امیردر مرز فروپاشی