دنیای اقتصاد، بجنورد، فاطمه برزگر: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی از وجود ۷۵ معدن شن و ماسه در این استان خبرداد. یحیی نیکدل در جلسه توجیهی «تبیین قوانین و دستورالعمل‌های معادن شن و ماسه» که در محل اتاق اصناف بجنورد برگزار شد، با اعلام این خبر گفت: از کل معادن استان ۴۳ معدن فعال است.

وی تعداد معادن مربوط به پروژه‌های عمرانی استان را ۱۷ مورد اعلام کرد و بیشترین فراوانی معادن شن و ماسه را مربوط به شهرستان بجنورد دانست.

وی با بیان اینکه معادن شن و ماسه، معادنی هستند که مجوز بهره‌برداری خود را از وزارت صنایع و معادن یا توسط شهرداری‌ها و فرمانداری‌‌ها اخذ می‌کنند، اظهار کرد: مواد معدنی به دو صورت زیرزمینی و سطحی در مناطق مختلف یافت می‌شود که هرگونه برداشت از آن مستلزم ارائه طرحی برای تصویب و اخذ مجوز بهره‌برداری از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان است. به گفته نیکدل در چنین شرایطی فرد بر مبنای قانون معادن موظف به پرداخت حقوق دولتی با توجه به میزان برداشتی که سالانه حدود آن توسط کارشناسان تعیین شده است، خواهد بود. وی ادامه داد: درصورتی که برداشت از معادن خارج از مسوولیت مجوز معدن باشد باید شورای‌عالی معادن آن را مصوب کند که این شورا متشکل از ۱۰ نفر از وزرا و مسوولان کشوری است که اعلام درصد تخفیف می‌کند.

نیکدل با بیان اینکه حقوق دولتی براساس عددی است که در پروانه برداشت وصول می‌شود، افزود: همچنین اصلاح پروانه جزو اختیارات سازمان صنعت، معدن و تجارت است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با اعلام اینکه بیش از ۹۵ درصد شن و ماسه معادن ما از بستر رودخانه‌ها برداشت می‌شود، اظهار کرد: شن و ماسه رودخانه‌ای فعال دائمی یا فصلی صرفا به‌منظور استفاده در عملیات ساختمانی، راهسازی، بتن‌ریزی و نظایر آن برداشت می‌شود.

نیکدل خطاب به دارندگان پروانه بهره‌برداری از معادن شن و ماسه گفت: دارنده پروانه بهره‌برداری باید درصدی از بهای معدنی موضوع پروانه را به نرخ روز در چارچوب بودجه مصوب تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان حقوق دولتی به وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخت کند. وی متذکر شد: همچنین بهره‌بردارانی که هنوز مطالبات دولت باعنوان درآمد معوق شن و ماسه سازمان را پرداخت نکرده‌اند، باید به دیوان محاسبات پاسخگو باشند.