گروه مسکن: مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران اقدامات ماه‌های اخیر مدیریت شهری درخصوص پایتخت (نمای بصری خیابان‌ها و ساختمان‌ها) را تشریح کرد. سهیلا صادق‌زاده مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران با اشاره به ارائه پیش‌نویس ضوابط نمای ساختمان به شورای تهران گفت: پنهان کردن الحاقات زائد، استفاده از رنگ متناسب با فعالیت و عملکرد، اهمیت دادن به ویترین و شکیل کردن آنها ازجمله اقداماتی است که در راستای ارتقای نمای بصری خیابان‌ها و ساختمان‌ها انجام شده است.

او ادامه داد: احترام به نما‌های همسایه‌ها و مجاوران و انتظارات مردم بابت پاسخگو بودن شهرداری و پیگیری اقدامات مربوط به ساختمان‌های نیمه‌کاره نیز دو طرح اخیر در حوزه ساماندهی نما و منظر شهری بوده است که از سوی این اداره کل پیگیری شده است.

صادق‌زاده با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی که در طرح جامع تهران و متعاقب آن در اجرای برنامه عملیاتی پنج ساله شهرداری تهران بر اداره کل معماری تکلیف شده ارتقای کیفی سیمای جداره خیابان‌ها است، گفت: از این رو به لحاظ تئوری با توجه به کمبود‌ها و کاستی‌هایی که در ضوابط و مقررات با آن مواجه هستیم، سال گذشته ضوابط عام نما که عمدتا به ساختمان‌های مسکونی اختصاص دارد، تدوین شده است.

او افزود: در گام بعدی در روند طراحی و صدور پروانه ساختمانی، کمیته‌هایی را در مناطق پیش‌بینی کردیم که با حضور افراد صاحب‌نظر بررسی و تکمیل می‌شود.

مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران تصریح کرد: در کنار این دو گام، اقدام مهم دیگری که در سال جاری پیگیری شد بهبود وضعیت جداره خیابان‌هایی است که قبلا برای آنها چارچوب‌های طراحی شهری و الگوهای نما تهیه شده و هم اکنون درصدد تهیه نقشه‌های اجرایی و فاز دو براساس الگوهای ارائه شده و ضوابط و مقررات جاری هستیم.

او تاکید کرد: برای بهسازی جداره خیابان‌های شهر تهران مسیری را انتخاب کردیم که میدان چهارصددستگاه، خیابان پیروزی، میدان شهدا، پیاده راه ۱۷ شهریور، میدان امام حسین، خیابان انقلاب، میدان انقلاب و خیابان کارگر را شامل می‌شود.

صادق‌زاده به روند اجرای پایلوت این طرح اشاره کرد و گفت: مرحله اول از خیابان پیروزی شروع شده، یک بلوک شهری حدفاصل خیابان بایزید بسطامی و اشارات انتخاب شده که به میدان چهارصد دستگاه اتصال دارد.

او اضافه کرد: تاکنون دو جلسه با کسبه این بلوک داشتیم و چندین مرحله با آنها گفت‌و‌گو کردیم و نظرات آنها به ثبت رسید. او به نتایج این نظرخواهی اشاره و اظهار کرد: ۱۳ مغازه‌دار در این نظرخواهی شرکت کردند؛ ۲۹ درصد آنها به نمای ساختمان‌ها و کف پیاده‌روها توجه نشان دادند، ۲۴ درصد به پوشش گیاهی و ۱۸ درصد به موضوعات ترافیکی.