گروه بازار پول: در ششمین روز هفته گذشته، بهای دلار از مرز ۳۳۰۰ تومان عبور کرد تا مجموعا در هفته اول آذرماه، بهای این ارز ۲ درصد افزایش قیمتی را تجربه کند. گروهی از فعالان، توراندازی نوسان‌گیران ارزی و افزایش جزئی تقاضا پس از تمدید مذاکرات را عامل اصلی رشد نرخ‌ها عنوان کردند. هفته قبل، قیمت سکه نیز از کانال قیمتی ۹۲۰ هزار تومان عبور کرد و وارد کانال ۹۳۰ هزار تومان شد.

افزایش ۲ درصدی دلار در یک‌ هفته

در حالی‌که در دو روز ابتدایی هفته گذشته، بهای دلار با افت قیمت، تا زیر ۳۲۵۰ تومان پایین آمده بود، از روز سوم هفته، شاخص بازار ارز تغییر جهت داده و در مسیر افزایشی قرار گرفت. بر این اساس، در آخرین روز کاری هفته، نرخ دلار از مرز ۳۳۰۰ تومان عبور کرد. گزارش‌ها حاکی است که در اولین روز آذرماه، دلار با قیمت ۳۲۵۰ تومان کار خود را آغاز کرد که افت ۵ تومانی نسبت به پنج‌شنبه ۲۹ آبان داشت. روز یکشنبه، بهای این ارز با ۱۵ تومان افت دیگر تا ۳۲۴۰ تومان پایین آمد. با افت قیمتی روز یکشنبه، بهای دلار از حبس قیمتی روزهای قبل از آن خارج شد. بهای دلار از تاریخ ۱۰ آبان به زیر ۳۲۵۰ تومان نیامده بود و شاخص بازار ارز، طی سه هفته پیاپی در بازه ۳۲۵۰ تومان تا ۳۲۶۵ تومان حبس شده بود. به گفته برخی فعالان، امیدواری برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای در روز دوشنبه، عامل اصلی افت دلار در ابتدای هفته بود. «کاهش حجم خرید و فروش» و «قرار گرفتن بازار در حالت انتظار»، از دیگر عوامل کاهشی بود، اما روز دوشنبه با مشخص شدن تمدید مذاکرات برای هفت ماه دیگر، نوسانات بازار افزایش یافت و بهای دلار به بالای ۳۲۵۰ تومان بازگشت. بهای دلار پس از روز دوشنبه، سه روز متوالی نیز افزایش یافت تا با رشد ۲ درصدی در این سه روز، از ۳۲۵۵ تومان روز دوشنبه، به ۳۳۱۵ تومان در روز پنج‌شنبه برسد.

بالاترین قیمت دلار در ۲۱۰ روز گذشته

در آخرین روز کاری هفته گذشته، بهای دلار با ۲۰ تومان افزایش نسبت به روز چهارشنبه، از مرز ۳۳۰۰ تومان عبور کرد و تا ۳۳۱۵ تومان بالا رفت. در ششمین روز هفته، شاخص بازار ارز در حالی این رقم را ثبت کرد که بهای این ارز از تاریخ ۲۱ اردیبهشت به این سطح قیمتی (۳۳۰۰ تومان) نرسیده بود و قیمت ثبت شده روز پنج‌شنبه بالاترین قیمت دلار از تاریخ ۱۴ اردیبهشت است. به اعتقاد برخی فعالان، بالا رفتن تقاضا و افزایش نقش دلالان و نوسان‌گیران ارزی، دو عامل مهم رشد قیمتی دلار، پس از پایان مذاکرات بود.

در حالی‌که در روزهای قبل از تمدید توافق، بازار در حالت انتظاری قرار داشت و اکثر فعالان معاملات خود را به پایان مذاکرات و آشکار شدن نتایج آن موکول کرده بودند، با پایان مذاکرات، حجم معاملات تا حدی افزایش پیدا کرد. از سوی دیگر اظهار نظر فعالان، حاکی ازآن است که تعدادی از دلالان با افت قیمت ابتدای هفته دچار ضرر و زیان شدند. به این ترتیب، پس از تمدید مذاکرات، این گروه سعی کردند با به‌وجود آوردن جو روانی در بازار و ایجاد نوسان در نرخ ارز، ضرر خود را جبران کنند. بنابراین این نوسان‌گیران، با خرید ارز و نگهداری آن تلاش کردند سطح تعادلی بازار را بر هم زده و دلار خود را با بالاترین قیمت ممکن به فروش برسانند. به گفته فعالان، با افزایش قیمتی روز دوشنبه و سه‌شنبه، تقاضا برای خرید ارز در روز چهارشنبه، افزایش بیشتری پیدا کرد، اما عرضه ارز در بازار کاهش یافت. ‌علت این امر را می‌توان به‌نوعی توراندازی نوسان‌گیران ارزی عنوان کرد. به‌نظر می‌رسد، این دسته با خرید ارز و نگهداری و عدم‌عرضه آن، عامل اصلی نوسانات دلار پس از تمدید مذاکرات بودند.

هم‌سویی سکه با دلار

در آخرین روز کاری هفته گذشته، قیمت سکه هم‌سو با افزایش دلار بالا رفت و به کانال ۹۴۰ هزار تومان نزدیک شد. در ششمین روز آذرماه، هر سکه بهار آزادی به بهای ۹۳۸ هزار تومان در بازار معامله شد که افزایشی ۳ هزار تومانی نسبت به روز چهارشنبه داشت. سکه که در ابتدای هفته جاری در کانال ۹۱۰ هزار تومان قرار داشت، در ادامه هفته، با افزایش دلار از دو کانال قیمتی عبور کرد و روز چهارشنبه وارد کانال ۹۳۰ هزار تومان شد. در روز انتهایی هفته گذشته نیز، با وجود افت اونس جهانی به زیر ۱۱۹۰ دلار، قیمت سکه، هم‌راستا با افزایش دلار بالا رفت.

تغییر کانال قیمتی دلار