«پرنسس» در جزیره اسرارآمیز

محمدحسین باقی: «کیم یو جونگ»، با شلوار مشکی و کفش پاشنه بلندِ مشکی و یکدستی که مناسب اندام لاغر اوست، درست نقطه مقابل برادر چاق و چله و بزرگ‌ترِ خود است. روز پنج‌شنبه رسانه‌های دولتی اعلام کردند که این کیمِ جوانِ ۲۷ ساله پُستی ارشد در حزب حاکم کارگران کره شمالی گرفته است. این مساله، حدس و گمان‌ها در مورد اینکه «جونگ» در این دولت اسرارآمیز به آرامی به مرکز قدرت می‌خزد را تایید کرده است. واقعیت این است که «جونگ» به عنوان معاون در کنار رئیس سازمان تبلیغات قرار گرفته که از طریق رسانه ها، هنر و فرهنگ پیام‌های ایدئولوژیک را بررسی می‌کند. انتصاب «کیم یو جونگ» در این سمت پیش‌تر توسط پناهندگان کره‌شمالی که در کره‌جنوبی به سر می‌برند، اعلام شده بود. این انتصاب تایید کننده گزارش‌های اولیه‌ای است مبنی بر اینکه این زن ملقب به «پرنسس» در زمانی که برادرش برای بیش از یک ماه از انظار عمومی ناپدید شده بود، این سمت عالی را به دست گرفت.

آژانس اطلاعاتی کره‌جنوبی اعلام کرد که کیمِ ۳۱ ساله احتمالا مچ پای چپ خود را به دست تیغ جراحی سپرده و به همین دلیل خواهرش برای تضمین بقای قدرت در این خاندان به این پُست بالا رسیده. از زمان جراحی، کیم جونگ اون از انظار عموم ناپدید شده و لنگان لنگان راه می‌رود. یکی از مقام‌های اطلاعاتی کره‌جنوبی در ماه آوریل به روزنامه «جونگ آنگ ایلبو»ی کره‌جنوبی به شرط فاش نشدن نام گفت که قدرت «کیم یو جونگ» شبیه به قدرت یک «نخست وزیر» است و به نوشته رویترز، وی حتی پیش از جراحی برادر و ناپدید شدنش عملا این مقام را در دست داشت. این مقام کره‌جنوبی گفته بود: «تمام راه‌ها به سوی رفیق جونگ ختم می‌شود.»

نام «کیم یو جونگ» هنگام مرگ پدر در اواخر سال ۲۰۱۱ بر سر زبان‌ها افتاد آنگاه که برادرش در تبلیغات رسانه‌ای به عنوان رهبر آینده کشور معرفی شد نام خواهر هم خواه ناخواه ورد زبان‌ها شد. در سال ۲۰۱۲، وقتی رسانه‌های دولتی تصویر «کیم‌جونگ اون» را نشان دادند که در مراسم افتتاح موزه پارک در پیونگ یانگ حضور یافته بود، «کیم یو جونگ» هم در تصاویر دیده شد که از یکسو به سوی دیگر می‌رفت؛ «پرنسس» از میان کادرهایی که به صف شده بودند تا «رهبر عزیز» را تشویق کنند به سوی «ژنرال ها» و «فرماندهان» عالی رتبه رفت. گویی او در حال سر و سامان دادن به این «رویداد» هنگام بازدید

برادر بود.

از آن زمان، این «پرنسس شیک پوش» با موهای «دم اسبی» چند بار دیگر در رسانه‌ها دیده شد که در هنگام برگزاری کنسرت‌ها در حال لبخند زدن بود که یا جایزه‌ای به خلبانان جنگنده‌ها می‌داد یا در حال سواری با اسبی سفید بود. زنان در این کشور رازآلود به ندرت به مقام‌های بالای حزبی یا فرماندهی می‌رسند. با این حال، آنها باید آموزش‌های نظامی را طی کنند. وجود زنان همچنین در اقتصاد رو به احتضار کره شمالی هم حیاتی است. مردان اصولا به پست‌های دولتی در کارخانه‌ها و بخش‌های اداری و دولتی می‌رسند، اما این زنان هستند که عموما برای سیر کردن شکم خانواده‌های خود و کسب اندک درآمدی مجبورند به بازار سیاه روی آورند. اما «پرنسس» از این قاعده مستثنا است چرا که این نام خانوادگی و نزدیکی او به کیم جونگ است که از هر هنجار فرهنگی‌ای پیشی می‌گیرد. «مایکل مادن» متخصص امور کره شمالی می‌گوید: «مقام‌هایی که به لحاظ سلسله مراتب عموما برتر از او هستند چاره‌ای جز احترام، تسلیم و تمکین از او ندارند.»

وقتی «کیم جونگ ایل» بر کره شمالی حاکم شد، «کیم‌کیونگ‌هویی» خواهر او به‌عنوان دستیار شخصی در مشاغل نظامی و حزبی عالی نقشی بسیار قدرتمند یافت. او از زمانی که همسرش «جانگ سونگ تائک» (که روزگاری مرد شماره ۲ کره شمالی بود) در زمره تسویه‌شدگان قرار گرفت و سال گذشته اعدام شد دیگر دیده نشد. شایعات در مورد «کیم کیونگ هویی» (خواهر کیم جونگ ایل و عمه رهبر فعلی) زیاد است. به گزارش واشنگتن پست «برخی می‌گویند او به همراه همسرش سر به نیست شده. برخی دیگر می‌گویند وی به لطف برادرزاده اش همچنان زنده است. احتمال سومی که داده اند این است که وی به دنبال عمل جراحی برای برداشتن تومور در وضعیت نباتی به سر می‌برد.» این گزارش به نقل از پناهجویان کره‌ای که با وال استریت ژورنال سخن می‌گفتند می‌افزاید: «هویی در ۱۷ دسامبر، پنج روز پس از اعدام همسرش و در دومین سالگرد درگذشت برادر زندانی و در زندان درگذشت.»

«کنجی فوجیموتو»، که ۱۳ سال سرآشپز «کیم جونگ ایل» بود، در خاطرات خود در سال ۲۰۱۳ می‌نویسد دیکتاتور فقید کره روابطی سرشار از اعتماد با «کو یونگ هویی»، همسر چهارم خود داشت. کیم جونگ ایل از این همسر دارای سه فرزند بود: کیم جونگ اون، کیم یو جونگ و برادر ارشدشان کیم جونگ چول. فوجیموتو می‌نویسد: ««کو» گفت که با فرزندانش به دیزنی لند در اروپا سفر کرد.»

فوجیموتو می‌نویسد: حتی در هنگام شام هم کیم جونگ ایل فرزند بزرگ خود- «چول»- را در آغوش می‌گرفت و ترجیح می‌داد رهبری آینده کشور به او و خواهرش- که در کنار او می‌نشستند- و مادرشان برسد؛ مادری که رهبر فقید کره به او لقب «مادام» داده بود» این سرآشپز سابق می‌نویسد: «کیم جونگ ایل در وسط می‌نشست و در سمت چپ او هم مادام می‌نشست. شاهزاده جونگ اون در سمت چپ مادام می‌نشست و پرنسس هم در سمت راست کیم جونگ ایل می‌نشست.»