دیدار «پتروس» با «آندره»

دکتر آکان سووار رئیس بنیاد گروه مرمره پاپ فرانسیس به ترکیه سفر کرده است. سفری که از روز گذشته آغاز شده و قرار است که سه روز به طول بینجامد. این سفر اهمیت فراوانی دارد، زیرا قرار است فرصت‌های بیشتری را برای رسیدن به صلح فراهم کند. پاپ فرانسیس که از ماه مارس سال ۲۰۱۳، به عنوان رهبر کاتولیک‌های جهان برگزیده شده است، پیش از سفر به این کشور، از برزیل، فلسطین اشغالی، اردن، کره‌جنوبی و آلبانی دیدار کرده است. او چند روز پیش از این سفر نیز در پارلمان اتحادیه اروپا سخنرانی جنجالی در رابطه با اوضاع اقتصادی این روزهای اتحادیه اروپا داشته است. وی در روز چهارشنبه نیز در جمع طرفداران خود، به سفری که به ترکیه خواهد داشت اشاره کرد و گفت: «آنچنان که همگان می‌دانند من روز جمعه (روز گذشته) به ترکیه سفر خواهم کرد و تا روز یکشنبه نیز در این کشور خواهم ماند. پتروس قرار است با برادرش آندره دیدار کند و من همه شما را دعوت می‌کنم به عبادت خدا و چیدن میوه‌های صلح. قرار است گفت‌وگوی مذهبی صادقانه‌ای با ملت ترکیه داشته باشم.»

پاپ فرانسیس همچنین قرار است برای نخستین‌بار به آرامگاه مصطفی کمال (آتاتورک) نیز برود که در نوع خود بی‌سابقه است. سپس او قرار است که در کاخ ریاست‌جمهوری تازه‌ اردوغان با وی دیدار و گفت‌وگو داشته باشد. او همچنین قرار است که با «مهمت گورمز»، رهبر امور مذهبی ترکیه (دیانت) نیز دیدار و گفت‌وگو داشته باشد. او سپس برای دیدار با رهبر ارتدوکس‌های یونان در استانبول به دیدار بارتولومئوس اول خواهد رفت. مهم‌ترین نکته سفر منطقه‌ای پاپ فرانسیس به دو بخش تقسیم می‌شود. نخست دیدار با رهبر ارتدوکس‌های یونانی که برای آشتی بین دو گروه مسیحی قدمی مثبت ارزیابی می‌شود. دیگری دیدار از فلسطین اشغالی. ترور و خشونت در خاورمیانه که با ظهور داعش آغاز شده است آینده منطقه را به خطر انداخته است و این موضوع می‌تواند با گسترش اشکال موجود، به تهدیدی جهانی تبدیل شود. اما باید بدانید که سفر پاپ فرانسیس در مورد صلح فلسطین هم خواهد بود. قرار است که با حضور پاپ فرانسیس و اسقف بارتولومئوس اول درخصوص نقشه راه صلح خاورمیانه نیز بحث شود. آنها قرار است برنامه دیدار محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین را با رئیس‌جمهوری رژیم اسرائیل فراهم کنند. دو هفته پس از دیدار نخست آن‌دو، واتیکان باز میزبان این دو بود. آنها قول دادند که درها را برای صلح خاورمیانه باز بگذارند. این درحالی است که درها دوباره بسته شده است. با بالا گرفتن خشونت در سرزمین‌های اشغالی، عملا درها یکی پس از دیگری بسته می‌شود.

در این روزها در خاورمیانه حمام خون به راه افتاده است. سفر پاپ به منطقه می‌تواند کمکی باشد به بازگشت صلح و آرامش به این منطقه. همچنین حضور پاپ در سی نوامبر که مصادف با بزرگداشت «سنت اندرو» توسط کلیسای ارتدوکس‌هاست، می‌تواند باعث بازگشت صلحی دیگر بین دو طرف باشد. عبادت جهانی می‌تواند خطوط توجه را به سمت صلح دوباره ترسیم کند. ما به صلح دائمی در خاورمیانه نیازمندیم. سیاستمداران در ترسیم این خط موفق نبودند، اما شاید تقریب مذاهب بتواند این رویا را به واقعیت نزدیک کند. منطقه ما نیازمند صلح و آرامش است.