منیره نظامیوند چگینی: مدت‌ها است که شاهد نوسانات بازار سنگ‌آهن هستیم. این ماده به‌عنوان یک کالای استراتژیک، طرفداران و سرمایه‌گذاران خاص خود را دارد. ریزش‌های مداوم در بازار این محصول مدتی است پررنگ‌تر شده است. منیره نظامیوند چگینی: مدت‌ها است که شاهد نوسانات بازار سنگ‌آهن هستیم. این ماده به‌عنوان یک کالای استراتژیک، طرفداران و سرمایه‌گذاران خاص خود را دارد. ریزش‌های مداوم در بازار این محصول مدتی است پررنگ‌تر شده است. با نگاهی به روند قیمت‌های سنگ‌آهن در می‌یابیم که بهای این محصول مهم از ابتدای سال جاری تا‌کنون بیش از ۴۵ درصد ریزش داشته است. بر‌اساس گزارش‌ها این افت در پی برهم خوردن تعادل بین میزان عرضه و تقاضا رخ داده است، چرا‌که مدت‌ها است عرضه سنگ‌آهن از حجم تقاضا برای آن پیشی گرفته و این موضوع از میزان جذابیت این بازار برای فعالان و سرمایه‌گذاران کاسته است. به دلیل رشد عرضه به‌رغم کاهش تقاضا برای سنگ‌آهن، قیمت این محصول در هفته گذشته در پی ریزش یک ماهه اخیر خود روندی نزولی را طی کرد و بیش از ۵ درصد از بهای خود را از دست داد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از بلومبرگ؛ سال گذشته میلادی در پی وجود مازاد محصول در انبارهای تحت نظارت بورس لندن، تولید‌کنندگان و بزرگان این صنعت همچون واله، بی اچ پی بیلیتون، ریوتینتو و فورتسکیو در تلاش برای متعادل‌سازی قیمت‌ها در بازار این محصول، تصمیم به کاهش میزان تولیدات خود گرفتند؛ هرچند که به دلیل عمیق بودن جریان تفاوت بین میزان عرضه و تقاضا به هدف خود دست نیافتند.

در ادامه روند بازار و با آغاز سال جاری میلادی، به دلیل پایین بودن میزان هزینه‌های مصرفی برای تولید؛ این شرکت‌ها مجددا چرخه تولید خود را به حالت قبل بازگرداندند که باز هم بازارها را با مشکل مازاد سنگ‌آهن مواجه ساخت. هرچند این کاهش قیمت‌ها بیشتر از آنکه تولید‌کنندگان بزرگ را تحت تاثیر قرار دهد، زمینه‌ساز متضرر شدن شرکت‌های کوچک و گاه نوپا شده که در نتیجه به تعطیلی و حذف برخی از آنان از گردونه تولید انجامیده است. بزرگ‌ترین معادن سنگ‌آهن در جهان در کشورهای برزیل، استرالیا، چین، هند و

ایالات متحده قرار دارند. از سوی دیگر باید در نظر داشت که ریزش بیشتر قیمت‌های سنگ‌آهن و باقی ماندن در همین سطوح ممکن است برخی از تولیدکنندگان بزرگ را که هزینه‌های تولید آنها بیشتر از نرخ‌های کنونی است را نیز به کاهش یا حتی توقف چرخه تولیداتشان وادار سازد. بر‌اساس گزارش‌ها، سنگ‌آهن معیار (عیار ۶۲ درصد در بندر کینگدائو چین) در آخرین معاملات خود در اواخر هفته گذشته در محدوده ۶۸ دلار مورد دادوستد قرار گرفت. مدتی است که قیمت‌ها در این بازار به پایین ‌ترین میزان خود از ۵ سال گذشته تا کنون رسیده است.

از سوی دیگر بر اساس آخرین آمار اعلام شده، میزان ذخایر موجود در انبارهای اقصی نقاط جهان با رشد همراه بوده است. این میزان ذخیره به رشد هرچه بیشتر مازاد عرضه دامن خواهد زد. نکته مثبت در این میان، رابطه نزدیک و تقارن سنگ‌آهن با فولاد است که از میزان بار منفی قیمت‌های این روزهای سنگ‌آهن می‌کاهد؛ چرا‌که میزان تقاضا برای فولاد به دلیل استفاده گسترده در صنایع مختلف از جمله خودرو و رشد ساخت‌و‌سازها در گوشه و کنار دنیا به‌طور روزافزون در حال افزایش است. سنگ‌آهن ماده اولیه تولید فولاد است و حدود ۹۸ درصد از سنگ‌آهن استخراج شده در سطح جهان برای تولید فولاد به کار می‌رود. اما از سوی دیگر اخیرا دولت چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده اکثر محصولات مهم مورد معامله در بازارهای جهانی، تصمیم به کاهش میزان تولید فولاد خود گرفته که خود فاکتوری تعیین‌کننده است و باید مدنظر گرفته شود. همچنین این کشور در پی افزایش میزان آلودگی در مناطق صنعتی دستور کاهش مصرف سنگ‌آهن را صادر کرده که این عامل نیز دلیل دیگری برای برهم خوردن تعادل در بازار این محصول است. تاثیر انتشار آمارهای ضعیف از اوضاع چین همچون نرخ رشد اقتصادی و کاهش قیمت مسکن بر بازارها نیز نباید نادیده گرفته شود.

به عقیده تحلیلگران، قیمت سنگ‌آهن در حال حاضر در سطوح بسیار پایینی قرار دارد و چنانچه روند تولید به همین منوال ادامه داشته باشد، ممکن است شاهد ریزش بیشتر قیمت این ماده مهم باشیم. از سوی دیگر برخی کارشناسان بر این باورند که در ماه‌های نزدیک آینده به دلیل بروز سرما و برودت هوا، انتظار برای رشد کوتاه مدت و اندک قیمت‌ها محتمل به نظر می‌رسد. در این میان برخی تحلیلگران اما پیش‌بینی می‌کنند تا پایان سال جاری میلادی شاهد رشد بهای سنگ‌آهن خواهیم بود. اما تحلیلگران بانک سیتی‌گروپ در گزارش جدید خود اعلام کرده‌اند که برای سال آینده میلادی ریزش قیمت سنگ‌آهن را محتمل می‌دانند. همچنین کارشناسان گلدمن ساکس نیز میزان پیش‌بینی خود را برای سال ۲۰۱۵ میلادی، کاهش داده‌اند.