گروه خودرو: نهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات و مجموعه‌های خودرو ایران فردا به پایان می‌رسد، این در حالی است که نمایشگاه مذکور در مقایسه با سال‌های گذشته، پویایی بیشتری را به خود می‌بیند؛ به‌طوری‌که به‌نظر می‌رسد شرکت‌های داخلی و خارجی (نه فقط چینی‌ها)، امیدوارانه و پر‌جنب‌و‌جوش‌تر از سال‌های گذ شته در آن حضور یافته‌اند. آن طور که کارشناسان عنوان می‌کنند، ریشه این اتفاق خوشایند را باید ابتدا در روند رو به رشد تولید خودروهای داخلی و سپس در بهتر شدن فضای سیاسی به نفع ایران، جست‌وجو کرد.

به گفته آنها، طی یکی دو سال گذشته، سایه تحریم‌ها و بحران تولید، به شدت بر سر نمایشگاه‌های بین‌المللی قطعات ایران سنگینی می‌کرد و به‌نوعی، «بی‌رمقی» و «ناامیدی» در چهره غرفه داران موج می‌زد، اما امسال، چهره‌ها شاداب‌تر، غرفه‌ها شلوغ‌تر و جنب‌و‌جوش‌ها بیش از گذشته است.

امسال اما نمایشگاه قطعات پس از گذشت چند سال بالاخره طعم بازدید وزیر «صنعت، معدن و تجارت» را چشید تا محمدرضا نعمت‌زاده با حضور در آن، از فعال شدن واحدهای مهندسی طراحی و آزمایشگاهی کشور، با هدف تولید قطعات با کیفیت‌تر خبر بدهد.

به گفته نعمت‌زاده، زنجیره قطعه‌سازی کشور باید حداکثر توان خود را برای تحقیق و توسعه و ساخت قطعات باکیفیت به‌کار ببرد؛ زیرا در گذشته عملکرد خوبی در این مورد نداشته است.

نعمت‌زاده همچنین تاکید کرد که هدف وزارت صنعت، افزایش تولید خودرو و صادرات است و ساخت قطعات باکیفیت بالا نیز از اولویت‌های این وزارتخانه به‌شمار می‌رود.

به گفته وی، اینکه در نمایشگاه امسال شرکت‌های بیشتری حضور دارند، خود نشان‌دهنده کیفیت بالا در تولید قطعات داخلی است. اما هرچند در نمایشگاه امسال، باز هم چینی‌ها پرجمعیت‌ترین میهمانان خارجی آن به‌شمار می‌روند، اما حضور پر‌رنگ قطعه‌سازان سایر کشورها (به‌خصوص ترکیه) نیز ملموس است؛ به‌نحوی‌که به‌نظر می‌رسد

چشم بادامی‌ها دیگر در بازار ایران بی‌رقیب نخواهند بود و رفته‌رفته اقتدار چند سال اخیرشان در این بازار شکسته شده است.

آن طور که مسوولان برگزار‌کننده این نمایشگاه می‌گویند، امسال تعداد کشورهای شرکت‌کننده در نمایشگاه قطعات، از ۱۵ به ۲۰ رسیده و کارشناسان معتقدند این موضوع بیش از هر چیز، به لغو تحریم‌های صنعت خودرو ایران و بهتر شدن فضای سیاسی در نتیجه توافق هسته‌ای ژنو، مربوط می‌شود. به اعتقاد آنها، طی یکی دو سال گذشته، تحریم‌ها سبب شد بسیاری از شرکت‌های خارجی از ایران کوچ کنند و این موضوع نه فقط در صنعت خودرو، که در قطعه‌سازی نیز به‌خوبی مشهود بود. حالا اما با توجه به توافقاتی که طی یک سال گذشته بر سر مساله هسته‌ای، میان ایران و گروه ۱+۵ رخ داده، نگاه خارجی‌ها به آینده بازار ایران، مثبت شده و دلیل اصلی رشد حضور آنها در نهمین نمایشگاه قطعات نیز به همین موضوع مربوط می‌شود.

اگرچه مذاکرات هسته‌ای در سوم آذر ماه امسال، به نتیجه نهایی نرسید، اما همین که تمدید شد و طرفین (ایران و گروه ۱+۵) امیدوارانه از آینده سخن گفتند، خود به انگیزه‌ای برای قطعه‌سازان خارجی (به‌خصوص ترکیه‌ای ها و فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها و ایتالیایی‌ها) تبدیل و آنها را به آینده امیدوارتر کرده است. در کنار این موضوع البته همایش بین‌المللی صنعت خودرو نیز که قرار است فردا در برج میلاد تهران برگزار شود، مزید بر علت شده تا شرکت‌های خارجی همزمان در نمایشگاه قطعات و همایش مذکور شرکت کنند تا اگر موانع سرمایه‌گذاری شان

در ایران (به‌طور خاص، باقیمانده تحریم‌های بین‌المللی) برطرف شد، از همین حالا جای پای خود را در یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خودرو خاورمیانه سفت کرده باشند.

امیدواری خارجی‌ها به آینده صنایع خودرو و قطعه کشور به حدی است که حتی برخی از شرکت‌های معتبر دنیا از جمله ولئو فرانسه، از سرمایه‌گذاری و احتمال تولید محصولات خود در ایران صحبت به میان می‌آورند. اما از شرکت کنندگان خارجی که بگذریم، داخلی‌ها نیز در مقایسه با یکی دو سال گذشته حضور پر‌رنگ تری در نمایشگاه قطعات داشتند؛ به‌نحوی‌که تعداد آنها در مقایسه با نمایشگاه هشتم، ۱۲ درصد رشد را به خود می‌بیند.

کارشناسان بر این باورند که روند رو به رشد تولید خودرو در کشور، دلیل اصلی پر‌رنگ‌تر شدن حضور شرکت‌های داخلی در نمایشگاه قطعات امسال به حساب می‌آید. طی سال‌های ۹۱ و ۹۲، تولید خودرو در کشور به شدت افت کرد و هم خودروسازان و هم قطعه‌سازان با بحران تولید و بی‌پولی بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شدند و با این شرایط توانی برای آنها نمانده بود که بخواهند حضوری پر‌قدرت را در نمایشگاه قطعات داشته باشند. گذشته از این، افت شدید تولید، انگیزه قطعه‌سازان را برای حضور در نمایشگاه پایین آورده بود؛ زیرا تولید روزهای سختی را می‌گذراند و خودروسازان نمی‌توانستند مانند دوران اوج خود، عمل کنند و این وسط، مطالبات شرکت‌های قطعه‌ساز نیز با تاخیرهایی چند ماهه پرداخت می‌شد. حالا اما چند ماهی می‌شود که روزگار روی خوش خود را به خودروسازان داخلی نشان داده و به‌تبع آن، قطعه‌سازان نیز منتفع شده و به اصطلاح نان شان در روغن افتاده است.

هر چند نمایشگاه امسال قطعات، از رونق بیشتری در مقایسه با یکی دو سال گذشته برخوردار است، اما کارشناسان معتقدند تا زمانی که پرونده هسته‌ای ایران مختومه نشود و موانع تولید خودروهای داخلی (از جمله مشکلات مربوط به نقدینگی) به‌طور کامل کنار نروند، نمی‌توان انتظار برگزاری نمایشگاهی در سطح استاندارد دنیا را داشت. به گفته آنها، نمایشگاه قطعات باید به زمینه‌ای برای جذب مشتریان خارجی و رشد سرمایه‌گذاری در صنایع خودرو و قطعه ایران تبدیل شود و هرچند در نمایشگاه امسال امیدواری‌هایی در این مورد به‌وجود آمده، اما هنوز هم بسیاری از شرکت‌های خارجی، سرمایه‌گذاری در ایران را ریسک می‌دانند.

از آنجاکه قرار است پرونده هسته‌ای ایران نهایتا تا تیرماه سال ۹۴ به نتیجه نهایی برسد، باید منتظر ماند و دید در نمایشگاه قطعات سال آینده، حضور شرکت‌های خارجی به چه شکل خواهد بود و آیا سرمایه‌گذاری در صنایع خودرو و قطعه کشور افزایش چشمگیری را به خود خواهد دید؟