گسترش همکاری‌  رنو و پژو با ایران

گروه خودرو: برج میلاد تهران دیروز در حالی میزبان میهمانان دومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران بود که به‌نظر می‌رسید ترکیب میهمانان در مقایسه با همایش سال گذشته متفاوت شده و دیگر «چینی‌ها» دست بالا را نداشتند و این بار فرانسوی‌ها، شرکت کنندگان اصلی به‌شمار می‌رفتند. هرچند طبق کنداکتور برنامه، قرار بود اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور اولین سخنران همایش باشد، اما وی به برج میلاد تهران نیامد تا محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر «صنعت، معدن و تجارت» که بنا بود آخرین سخنران باشد، پشت تریبون برود و از برنامه‌ها و مزایای صنعت و بازار خودرو ایران برای خارجی‌ها بگوید و همچنین به بیان شروط دولت برای خودروسازان خارجی (بابت همکاری با خودروسازان ایرانی)، بپردازد.

شروط همکاری با خارجی‌ها

وزیر صنعت با تاکید بر اینکه «در نظر گرفتن ۵۰ درصد بخشودگی مالیاتی» یکی از ابزارهای مهم برای تسهیل در جذب سرمایه‌گذاری خارجی است، اعطای این مشوق به خارجی‌ها را مشروط به صادرات حداقل ۳۰ درصدی آنها از ایران به بازارهای جهانی، دانست.

نعمت‌زاده این را هم گفت که «واگذاری سهام خودروسازان کشور به خارجی‌ها» نیز در صورتی انجام خواهد شد که ۳۰ درصد از محصولات تولیدی در ایران، صادر شود. وی در ادامه، اما از گردش مالی ۱۲ میلیارد دلاری خودروسازی ایران صحبت به میان آورد و با اشاره به اهداف دولت برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، از اهمیت این صنعت در تحقق اهداف موردنظر گفت. به گفته نعمت‌زاده، خودروسازی صنعتی مولد و صاحب نام به شمار می‌رود و دولت می‌خواهد با جذب سرمایه‌گذاری‌های مشترک در آن به‌واسطه همکاری‌های خارجی، از وابستگی بودجه به نفت بکاهد.

وزیر صنعت با بیان اینکه طبق افق ۱۴۰۴، ایران باید به خودروساز پنجم آسیا و اول منطقه تبدیل شود، تاکید کرد که تولید سه میلیون دستگاه خودرو و صادرات یک میلیون دستگاهی یکی از اهداف مهم این افق است و همکاری‌های بین‌المللی با شرکت‌های خارجی صاحب‌نام می‌تواند نقش موثری در تحقق اهداف موردنظر ایفا کند. «صادرات ۵ تا ۶ میلیارد دلاری قطعه»، «صادرات ۳۰ هزار دستگاه خودرو تجاری»، «کسب حداقل چهار درصد سهم ارزش افزوده از تولید ناخالص ملی» و «کسب سهم ۲۰ درصدی صنعت خودرو از ارزش افزوده صنعتی کشور» نیز از دیگر اهداف صنعت خودرو کشور در افق ۱۴۰۴ به شمار می‌روند که وزیر صنعت با تاکید بر آنها می‌خواست میهمانان خارجی همایش را به حضور در ایران و انجام سرمایه‌گذاری، ترغیب کند.

نعمت‌زاده همچنین از برنامه خودروسازی ایران برای رسیدن به تیراژ یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاهی طی سال جاری گفت و تاکید کرد که تا پایان آبان‌ماه، حدود ۷۲۴ هزار دستگاه انواع خودرو در کشور به تولید رسیده است. وی در بخش دیگری از اظهارات خود، به بحث کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خودروهای داخلی اشاره کرد و گفت که در این مورد، خودروسازان و قطعه سازان ایرانی مورد حمایت قرار می‌گیرند و در کنار آن، تولید خودروهای برقی و هیبریدی نیز هم‌اکنون در دستور کار قرار گرفته است. وزیر صنعت در نهایت از برنامه خودروسازان ایرانی برای تولید سه میلیون خودرو با استانداردهای جهانی، ایجاد خط تولیدی یک میلیون دستگاهی برای موتورهای کم مصرف مطابق با استانداردهای یورو ۵ و یورو ۶ و طراحی خودروهای متنوع برای عرضه به بازارهای بین‌المللی با همکاری شرکت‌های معتبر خارجی (با تیراژی حدودا ۵۰۰ هزار دستگاهی در سال) نیز صحبت به میان آورد و ابراز امیدواری کرد که این برنامه‌ها در آینده نزدیک عملی شوند.

نعمت‌زاده اما در حاشیه همایش و پشت درهای بسته، مذاکراتی را با نمایندگان پژو و رنو انجام داد و در مورد نتایج آن نیز گفت که از خارجی‌ها خواستیم تا در حوزه خودروسازی و قطعه سازی، همکاری بیشتر و همچنین سرمایه‌گذاری داشته باشیم. به گفته وزیر صنعت، رنو و پژو نیز همکاری خود با ایران را گسترش خواهند داد.

«تسلای» آمریکا در راه ایران؟

اما در همایش دیروز، مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور نیز پشت تریبون رفتند تا از برنامه‌های آینده خود و همچنین نحوه شراکت با شرکت‌های خارجی بگویند.

ابتدا این هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران خودرو بود که با اشاره به تولید ۱۲ بدنه جدید در ایران خودرو طی سه سال آینده، از عرضه محصول جدید رنو به بازار کشور طی سال جاری و همچنین عرضه موتور دیزل در سال آینده خبر داد.

وی تاکید کرد که ایران خودرو از ابتدای سال تاکنون ۴۰۰ هزار دستگاه محصول به تولید رسانده و پیش‌بینی می‌شود تیراژ این شرکت تا پایان سال به ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو برسد. یکه‌زارع همچنین با اشاره به اینکه ایران خودرو یک شرکت غیرآسیایی را به‌عنوان شریک چهارم در کنار خود خواهد دید، از طراحی و ساخت پلت‌فرمی داخلی تا بهمن‌ماه سال آینده خبر داد و گفت این پلت فرم برای تولید خودروهای هیبریدی و برقی در تیراژی سالانه ۱۰۰ هزار دستگاهی طراحی خواهد شد.

این گفته یکه‌زارع در شرایطی است که برخی منابع آگاه از احتمال همکاری ایران خودرو و شرکت آمریکایی تسلا خبر می‌دهند. به گفته آنها، تسلا که به طراحی و تولید خودروهای برقی و هیبریدی مشغول است، همان شرکتی است که ایران خودرو می‌خواهد با کمک آن، محصولات الکتریکی تولید کند. بر همین اساس دیروز نیز زمزمه‌هایی مبنی‌بر حضور نماینده تسلا در همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران به گوش رسید، هرچند مدیرعامل ایران خودرو از حضور وی ابراز بی خبری کرد.

اما یکه‌زارع در بخشی دیگر از اظهارات خود، با اشاره به شرایط همکاری با خودروسازان خارجی، تاکید کرد که ایران خودرو دیگر به صورت مونتاژکاری با خارجی‌ها کار نخواهد کرد و هر شرکتی که می‌خواهد با ایران خودرو قرارداد ببندد، باید بنای همکاری را براساس سرمایه‌گذاری مشترک و انتقال تکنولوژی به ایران، بگذارد. وی با اشاره به اینکه رفتن پژو، صنعت خودرو ایران را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرد، گفت که این شرکت فرانسوی باید بهای بدعهدی خود را به‌واسطه انتقال تکنولوژی یا سرمایه‌گذاری مشترک در ایران، بپردازد. یکه‌زارع همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر احتمال همکاری با خودروسازان آمریکایی، تاکید کرد که در آینده شرایط به نحو مساعدتری پیش می‌رود و خودروسازان آمریکایی تمایل بیشتری برای حضور در ایران خواهند داشت.

همکاری محدود با چینی‌ها

دیگر سخنران همایش دیروز، اما سعید مدنی مدیرعامل سایپا بود که در شاه بیت صحبت‌هایش از «بلند‌مدت نبودن همکاری با خودروسازان چینی» خبر داد.

وی با تاکید بر ادامه همکاری سایپا با شرکت‌های چینی تا سال ۱۴۰۰، گفت که صرفا برای مدت کوتاهی و به منظور حل مشکل جوینت ونچر و پلت فرم، از چینی‌ها استفاده خواهیم کرد و به عبارت بهتر همکاری با شرکت‌های چینی، برای مدت محدودی در نظر گرفته شده است. مدنی تاکید کرد که با وجود همکاری‌هایی با خودروسازان چینی از جمله برلیانس، اصل شراکت گروه سایپا، با رنو و نیسان خواهد بود.

به گفته مدیرعامل سایپا، هم‌اکنون ۷۰ درصد از قطعات مورد نیاز برای تولید یک خودرو را می‌توان در داخل ساخت و در کنار این، باید اذعان داشت که سرمایه‌گذاری در ایران بسیار اقتصادی است و منابع مالی سنگینی طلب نمی‌کند؛ بنابراین این می‌تواند مزیت مناسبی برای سرمایه‌گذارانی باشد که هم‌اکنون برای حضور در اقتصاد ایران اعلام آمادگی کرده‌اند. مدیرعامل سایپا این را هم گفت که به تازگی مذاکراتی با ولوو انجام شده و احتمال تولید مشترک با این خودروساز نیز وجود دارد. مدنی اما از شرایط فعلی تولید سایپا نیز صحبت به میان آورد و خبر داد که این شرکت در خودروهای سواری ۴۳ درصد و در خودروهای تجاری، ۳۷ درصد رشد تیراژ طی سال جاری و در مقایسه با سال گذشته داشته است. وی همچنین با اشاره به صادرات ۲۲۲ میلیون دلاری سایپا در سال ۲۰۱۲، تاکید کرد که با توجه به قراردادهای جدید منعقد شده، صادرات این شرکت امسال به ۲۲۴ میلیون دلار خواهد رسید. مدیرعامل سایپا در انتها از رسیدن دارایی‌های این شرکت به مرز سه میلیارد دلار خبر داد و در مورد همکاری‌های خارجی نیز تاکید کرد «آنهایی شانس حضور در ایران را (به‌عنوان شریک سایپا) خواهند داشت که مشارکت داشته باشند و شاید شرکت‌هایی را که صرفا می‌خواهند به ما قطعه بفروشند، حذف کنیم.»

جوینت ونچر پژو و ایران خودرو

در همایش دیروز، اما دو مقام ارشد از شرکت‌های رنو و پژو فرانسه نیز حضور داشتند که هر دو آنها از علاقه‌مندی به حضور در ایران صحبت به میان آوردند.

در این بین، «کمار» قائم‌مقام گروه خودروسازی پژو سیتروئن، از علاقه‌مندی این شرکت به تداوم همکاری تاریخی با ایران خبر داد و گفت که با شریک ایرانی خود بحث‌های زیادی را دنبال می‌کنیم. به گفته وی، گروه پژو سیتروئن علاقه‌مند به همکاری با ایران خودرو در سطح جوینت ونچر است و می‌خواهد با استفاده از فناوری روز، حضورش را در ایران مستحکم‌تر ‌کند. اما معاون مدیر منطقه‌ای خاورمیانه، آفریقا و هندوستان نیز از علاقه رنو به ماندن در «جاده مخصوص» گفت و تاکید کرد که این شرکت به سرمایه‌گذاری خود در ایران ادامه خواهد داد. پیمان کارگر ایران را یک کشور بسیار استراتژیک برای رنو دانست و گفت که این شرکت قصد دارد محصولات با کیفیت و مقرون به صرفه در بازار ایران تولید کند. کارگر این را هم گفت که انتقال دانش فنی به ایران، دیگر هدف رنو به شمار می‌رود.

به گفته کارگر، ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار دستگاه محصولات رنو در ایران وجود دارد، اما در حال حاضر آن‌طور که باید و شاید، از این ظرفیت استفاده نمی‌شود، هرچند رنو به‌دنبال فعال کردن آن است.

علاقه‌مندی فرانسوی‌ها به حضور در ایران

در ادامه همایش دیروز همچنین برونه فوشه سفیر فرانسه در ایران نیز تاکید کرد که فرانسه به ادامه حضور در اقتصاد ایران تمایل دارد، اما در عین حال منتظر نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ است. وی تاکید کرد که «منتظر لحظه تعیین کننده برای تصمیم‌گیری در موضوع هسته‌ای ایران هستیم تا فرانسوی‌ها بتوانند در ایران مشارکت جدی‌تری داشته باشند.» فوشه با اشاره به اینکه نشانه‌هایی را از اراده صنعتگران فرانسوی به ادامه سرمایه‌گذاری در ایران مشاهده می‌کند، گفت که بحث‌های زیادی با ایران خودرو در حال پیگیری است و رنو و پژو به تولید در ایران علاقه‌مند هستند.