یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

کنترل سقوط شاخص بورس
دیروز، شاخص کل افت آرام 69 واحدی (معادل 1/0 درصد) را تجربه کرد. در این شرایط، مشاهده می‌شود در برخی نمادهای اثرگذار مثل «فارس» و «فولاد» سهامداران حقوقی حمایت مناسبی انجام دادند و در مجموع حدود 300 واحد اثر مثبت بر شاخص کل داشتند. به این ترتیب، پس از ریزش‌های هیجانی، روند نسبتا متعادل‌تری را در بورس شاهد بودیم. با این حال، کارشناسان معتقدند علاوه بر اثر روانی تمدید مذاکرات هسته‌ای، کاهش قیمت نفت نگرانی‌هایی درخصوص کسری بودجه ایجاد کرده است. این امر، سهامداران را نگران این موضوع کرده است که شاید دولت با افزایش هزینه شرکت‌های تولیدی، مثلا افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، نرخ بهره مالکانه معادن سنگ‌آهن یا افزایش قیمت حامل‌های انرژی بخواهد کسری خود را جبران کند. بنابراین عاملی که می‌تواند وضعیت بازار سهام را تغییر دهد ارائه سریع‌تر توضیح درخصوص سیاست‌های دولت است.


بازار ارز

فروکش نسبی هیجانات در بازار ارز
دیروز تا ساعت 16 هر دلار آمریکا با افت 85 تومانی، به قیمت 3هزار و 395تومان معامله شد. به این ترتیب، بخشی از رشد هیجانی قیمت در بازار ارز کاهش پیدا کرد. هیجانی خواندن رشد قیمت دلار توسط مسوولان بانک مرکزی و همچنین عدم کشش بازار ارز (با توجه به اختلاف بالای قیمت خرید و فروش در روز یکشنبه) مهم‌ترین عوامل این کاهش قیمت محسوب می‌شوند. در این شرایط، همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شده بود احتمال کاهش عرضه دلار به دنبال افت شدید قیمت نفت می‌تواند توسط آزاد شدن ارزهای بلوکه شده جبران شود. بنابراین این مساله می‌تواند نگرانی‌های به وجود آمده در این خصوص را نیز کاهش دهد. همچنین کاهش مجدد قیمت‌ها سبب می‌شود دلالان بازار ارز نیز به منظور جلوگیری از ضرر بیشتر، اقدام به فروش کنند که می‌تواند کاهش بیشتر قیمت‌ها را سبب شود.

بازار سکه

کُندی حرکت سکه در فضای هیجانی
دیروز هر سکه طرح جدید با افت 9 هزار تومانی، 952 هزار تومان معامله شد. این در شرایطی بود که قیمت ارز افت بیشتری را نسبت به سکه تجربه کرد. طلای جهانی نیز که در ابتدا با افت همراه شده بود، در ادامه توانست کاهش قیمت خود را جبران کند. به این ترتیب، واکنش سکه نسبت به تغییرات شدید در بازارهای ارز و طلای جهانی مجددا کاهش یافته است و همین مساله باعث ایجاد حباب قیمتی (بالاتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی سکه) شده است. در این شرایط، در صورتی که هیجانات در بازار ارز کنترل شود، می‌توان انتظار داشت که قیمت سکه نیز با روند آهسته‌تری خود را تطبیق دهد. درخصوص طلای جهانی نیز گرچه رفراندوم سوئیس افت قیمتی را سبب شد، اما تقویت تقاضای فیزیکی توانست رشد مجدد قیمت‌ها را سبب شود.

بازار طلای جهانی

افت و خیز طلا در یک روز
مطابق انتظارات، منفی شدن رفراندوم سوئیس مبنی بر اختصاص سهم حداقل 20 درصدی طلا در دارایی‌های بانک ملی موجب افت قیمت طلای جهانی شد. اما در ادامه، به دنبال افت شاخص دلار آمریکا، طلا با جبران زیان ابتدایی، در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 1172 دلار بر اونس معامله می‌شد. از سوی دیگر، تقاضای فیزیکی از سوی چین قدرتمند نشان می‌دهد و در هند نیز قانون 80:20 (اجبار تجار جهت صادرات مجدد 20 درصد کل طلای وارداتی) می‌تواند طرف تقاضا را تحریک کند. با این حال، همچنان تعرفه 10 درصدی واردات در این کشور وجود دارد که به عقیده کارشناسان نمی‌تواند شوکی به تقاضای دومین مصرف‌کننده شمش وارد کند. به رغم رشد موقت قیمت‌ها، نگاه بلندمدت همچنان در این بازار کاهشی است؛ کاهش سهم طلا در دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری گواهی بر این ادعا است.


بازار اوراق مسکن

بازگشت «پاییزی» قیمت‌ها به بهار
طی معاملات روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با افت 7/4 درصدی مواجه و به قیمت 73 هزار و 208 تومان معامله شدند. به این ترتیب، بازدهی آنها که در دوران اوج خود به بیش از 57 درصد رسیده بود، دیروز به کمتر از 16 درصد رسید و قیمت‌ها مشابه اردیبهشت ماه سال جاری شدند. کاهش تقاضای مسکن در فصل پاییز مهم‌ترین عامل این افت قیمت‌ها برای اوراق تسهیلات مسکن محسوب می‌شوند. آمارها نشان می‌داد در ماه‌های ابتدایی سال، حدود 200 میلیارد تومان مازاد تقاضا در این بازار وجود داشت که همین امر رشد قیمت‌ها را در تابستان سبب شده بود. اما در شرایط فعلی به نظر می‌رسد عرضه و تقاضا متعادل شده‌اند و حتی با مازاد عرضه مواجه هستیم. این امر موجب افت قیمت‌ها به سطوح قبلی خود در ابتدای سال شده است.

بازار نفت

تداوم روزهای سیاه نفت با تصمیم مشکوک
در آغاز معاملات هفتگی، نفت خام آمریکا با افت نسبی به کمترین قیمت 5 سال گذشته رسید. اما در لحظه تنظیم این گزارش با جبران بخشی از زیان خود به قیمت 4/65 دلار بر بشکه معامله می‌شد. اوپک یا به بیان دقیق‌تر، عربستان علت تصمیم خود مبنی بر عدم کاهش عرضه را حذف نفت شیل و حفظ سهم بازار عنوان کرد. این در حالی است که آمارهای آژانس بین‌الملل انرژی (IEA) نشان می‌دهد باکن، بزرگ‌ترین میدان نفت شیل آمریکا، با نفت 42دلاری نیز سوددهی دارد. زنگنه وزیر نفت کشور نیز، اقدام اوپک را «شوک درمانی» خوانده و افزوده است: انتظار آنکه کاهش قیمت‌ها در کوتاه‌مدت (هدف اوپک) بتواند نفت شیل را از صحنه خارج کند دور از ذهن به نظر می‌رسد. این مسائل احتمال آنکه عربستان اهداف دیگری را از این جنگ قیمتی داشته باشد تقویت می‌کند.