گروه خودرو: شورای سیاست‌گذاری خودرو در حالی پیگیر تصویب «طرح مدیریت واردات خودرو» است که به‌نظر می‌رسد این طرح با حمایت جدی خودروسازان همراه است. بر این اساس اگرچه منتقدان طرح مذکور عقیده دارند خودروسازان به عنوان گروهی از فعالان اقتصادی که در واردات خودرو ذی‌نفع نیستند، نمی‌توانند برای این تجارت تصمیم‌گیری کنند، اما در مقابل خودروسازان رسما از دولت خواسته‌اند تا واردات برخی برندها به کشور ممنوع شود. به این ترتیب کارشناسان عقیده دارند با تصویب این طرح (که برخی محدودیت‌ها برای واردات خودرو قائل می‌شود) از سوی دولت؛ واردات خودرو با انحصار همراه خواهد شد. اما مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تایید درخواست اخیر خودروسازان از دولت به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: ما از دولت درخواست کردیم واردات محصولات شرکت‌هایی که با خودروسازها ارتباط دارند و تعدادی از محصولات آنها در ایران به تولید می‌رسد ممنوع شود. سعید مدنی در ادامه می‌گوید: دلیل این درخواست این بوده که برخی خودروسازهای خارجی که با دو خودروساز بزرگ قرارداد دارند، سایر محصولات خود را مستقیما وارد کشور می‌کنند؛ بنابراین ما هم از دولت خواستیم تا جلوی واردات محصولات شرکای خودروسازان به کشور گرفته شود. مدنی عقیده دارد اگر قرار است خودرویی وارد کشور شود، بهتر است از شرکت‌هایی باشد که خودروسازها با آنها قرارداد همکاری ندارند. مدنی در پاسخ به این سوال که «آیا شرکای خارجی خودروسازان حاضر به پذیرش ممنوعیت واردات تعداد زیادی از محصولات خود به کشور در مقابل تولید یک یا دو محصول در خودروسازی‌های ایران خواهند شد؟» می‌گوید: به هر حال اگر این شرکت‌ها می‌خواهند محصولی از آنها در ایران تولید شود باید با خودروسازها همکاری داشته باشند.

اما این درخواست خودروسازان، در حالی است که برخی منتقدان عقیده دارند اگر خودروسازان محصولات به روز شرکای خارجی خود را برای تولید انتخاب می‌کردند، حالا نگرانی بابت از دست دادن محصول تولیدی خود نداشتند و مجبور به طرح چنین درخواستی از دولت نیز نبودند.

اما مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در پاسخ به این انتقاد می‌گوید: محصولات خارجی که حالا در دست تولید است، چندان هم قدیمی نیستند ضمن اینکه خودروسازهای خارجی نیز محصولات جدید و روز خود را برای تولید به کشور دیگری منتقل نمی‌کنند و معمولا امتیاز تولید یک یا دو مدل قدیمی‌تر را واگذار می‌کنند. درخواست اخیر خودروسازان از دولت برای ممنوع کردن واردات محصولات شرکای خارجی به کشور در حالی است که به عقیده کارشناسان این اقدام خودروسازان به‌نوعی نقض تجارت آزاد در کشور به شمار می‌رود.