گروه بورس - محبوبه مغانی: بورس تهران روز گذشته در شرایطی با صعود ۲۰۶ واحدی شاخص کل روبه‌رو شد و به رقم ۷۱هزار و ۳۷۶ واحد رسید که کارشناسان توقف نماد «فارس» را به‌عنوان یکی ازمهم‌ترین دلایل این رشد برمی شمارند. این موضوع باعث شد شاخص کل بورس روز گذشته با رشد ۳/۰ درصدی روبه‌رو‌ شده و اکثر نمادهای معاملاتی سبزپوش شوند. این در شرایطی است که حجم و ارزش معاملات دیروز به ترتیب با صعود ۲۵ درصدی و افت ۱۱ درصدی مواجه شدند. کارشناسان معتقدند بورس این روزها با اخبار مهمی روبه‌رو است؛ لایحه بودجه سال ۹۴ و مندرجات این لایحه که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر بسیاری از شرکت‌های بورسی اثرگذار است یکی از این اخبار است. در این بین نرخ ارز مندرج در بودجه، نرخ خوراک مجتمع‌های پتروشیمی و بهره مالکانه و عوارض دیگر، مالیات‌ها و... همگی می‌توانند شرکت‌های بورسی را تحت الشعاع قرار دهند. در این بین روز گذشته لایحه رفع موانع تولید نیز با محوریت بورس با یک فوریت تقدیم مجلس شده است که این امر در تسریع روند خروج از رکود با محوریت این بازار مؤثر است. پالس‌های مثبت و منفی بودجه به بازار

مدیر‌عامل شرکت توسعه تجارت اندیشه نگر

پاسارگاد در این رابطه درگفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با اشاره به ارائه لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی، از رشد فزاینده درآمدهای مالیاتی در بودجه سال ۱۳۹۴ به‌عنوان یکی از نکات قابل توجه در این لایحه نام برد. وی اظهار کرد: در بودجه سال ۱۳۹۴ توجه مهمی به درآمدهای مالیاتی شده است، به‌طوری‌که درآمدهای مالیاتی کشور با رشد ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته پیش‌بینی شده است (به‌طور مثال افزایش درآمد مالیات بر ارزش افزوده از ۸ درصد به ۹ درصد).

وی ادامه داد: به‌طور کلی خروج از شرایط اتکای صرف به درآمدهای نفتی و حرکت به سمت اداره کشور با استفاده از درآمدهایی که بخش مهمی از آن درآمدهای مالیاتی است، امری پسندیده است؛ اما باید توجه داشت که کشور در شرایط رکودی به سر می‌برد. به گفته امین ناطقی‌راد، بر‌اساس اصول و مبانی علم اقتصاد، در شرایطی که کشور در رکود به سر می‌برد، کارشناسان بر اعمال سیاست‌های انبساطی پولی تاکید می‌کنند تا بتواند منجر به کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی شود. وی اضافه کرد: از آنجا که در حال حاضر تورم نیز در کشور وجود دارد و دولت به جهت عدم تشدید تورم، نمی‌خواهد به سمت سیاست‌های انبساطی حرکت کند؛ حداقل باید از حرکت به سمت سیاست‌هایی که رکود را نیز تشدید می‌کند اجتناب ورزد.

وی از افزایش بودجه عمرانی به‌عنوان پالس مثبت به بازار سرمایه نام برد و گفت: از نکات مثبت و قابل توجه بودجه سال ۱۳۹۴ برای بازار سرمایه کشور می‌توان به رشد ۵ هزار میلیارد تومانی بودجه عمرانی اشاره کرد که این امر می‌تواند تاثیر مثبتی بر صنایع زیر ساختی کشور داشته باشد.

کارشناس سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» به ذکر عوامل بنیادی موثر بر بازار پرداخت.

وی در بیان اولین علت آن به مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد که در رابطه با تمدید مذاکرات اخیر سه برداشت متفاوت رخ داد. سحر کمال‌‌زاده اظهار کرد: گروهی بیان داشتند تمدید، به منزله پیروزی و ادامه تفاهم ژنو بود، عده‌ای تمدید را به معنای جلوگیری از شکست قلمداد کردند و برخی نیز تمدید را برابر با شکست تعبیر کردند. این در حالی است که ایران و گروه ۱+۵ مذاکراتی را شروع کردند که بخش عمده‌ای از آن خوب پیش رفته است و بخش کمی از آن باقی مانده است، اینکه به‌خاطر این مقدار باقیمانده، مسیر طی شده تخریب شود، امری دور از ذهن است اما بر سر این موارد باقیمانده باید بحث و بررسی شود و تمدید هم به این معنا است. کارشناس سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان ادامه داد: در واقع باید گفت پیش از مذاکرات نهایی سطح توقعات جامعه از مذاکرات و روند پیشرفت آن بالا رفت، در حالی‌که مذاکرات بین‌المللی پروسه‌ای زمانبر است که تمدید لزوما علامت منفی محسوب نمی‌شود.وی به چالش نفت اشاره کرد که از حدود ۲ سال قبل رشد سالانه عرضه جهانی نفت خام نسبت به رشد تقاضای آن فزونی داشته است. کمال‌زاده ادامه داد: در واقع در طرف تقاضای نفت، جهان دستخوش رکود عمیق اقتصادی و کاهش نرخ رشد تقاضا در مناطق مختلف بوده است؛ در حالی که در طرف عرضه تولید غیراوپک رشد قابل توجهی داشته که عمدتا مرهون تولید نفت از لایه‌های شیل در ایالات متحده بوده است. از این‌رو بازار تمایل به کاهش قیمت‌ها داشته است.

کمال زاده در ادامه بااشاره به روند کاهشی قیمت نفت جهانی گفت: برخی فعالان نفت ۷۲ دلاری در بودجه را بالا تصور می‌کنند از این جهت نسبت به پوشش بودجه از طرف دولت برای سال آینده نظر مثبتی ندارند؛ البته دولت اتکا به درآمدهای نفتی در بودجه سال ۱۳۹۴ را کاهش داده است و در نظر دارد که پایه‌های مالیاتی را گسترش دهد.

وی همچنین با توجه به انتظار کاهش تورم در آینده، به تلاش‌های مقامات اقتصادی کشور برای کاهش نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی اشاره کرد که با هدف کاهش هزینه تمام‌شده تسهیلات دریافتی بخش‌های مختلف اقتصادی صورت می‌گیرد.

کارشناس سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان در این میان به وجود چالش‌هایی در این زمینه اشاره کرد و به‌عنوان نمونه گفت: در صورت محقق نشدن نرخ تورم مورد انتظار، زیان وارده به سپرده‌گذاران بانکی موضوع مهمی است یا در صورت نرسیدن نرخ تورم واقعی به نرخ تورم انتظاری و کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی امکان پدید آمدن رانت وجود دارد.

وی ادامه داد: همچنین کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی منجر به کاهش منابع بانک‌ها خروج پول از شبکه رسمی بازار پول به سمت شبکه غیر‌متشکل پولی یا حتی بازارهای نقد شونده مانند طلا و ارز از عوارض محتمل خواهد بود. از این جهت تصمیم‌گیری در مورد نحوه و زمان تعدیل نرخ سود بانکی تصمیمی پیچیده و نیازمند صرف زمان کافی برای آن است. مدیر‌عامل شرکت توسعه تجارت اندیشه‌نگر پاسارگاد در ادامه اظهارات خود از توجه صرف به تحلیل تکنیکال در معاملات به‌عنوان یکی از آسیب‌های اطلاع‌رسانی در بازار سرمایه یاد کرد و گفت: متاسفانه این روزها مشاهده می‌شود که فعالان بازار سرمایه با توجه غیر‌عادی به مباحث تحلیل تکنیکال و به خصوص تعیین اهداف برای آینده شاخص کل، با ایجاد جو روانی در بازار، سبب القای نوعی بدبینی در بازار شده و با همراه شدن بخش کثیری از معامله‌گران با این تفکر و قرار گرفتن در صف‌های فروش به جهت خرید در آینده‌ای که بازار افت شدید دیگری را تجربه کرده باشد، افت بازار را تشدید می‌کنند.

وی در ادامه اظهارات خود، از نبود سیستم بازارگردانی مناسب و منسجم به‌عنوان یکی از ضعف‌های موجود در بازار نام برد و تصریح کرد: وجود ریسک در هر بازاری قابل انتظار است؛ اما در شرایط ایجاد هیجانات در بازار، کنترل بیش واکنشی‌ها از وظایف بازارگردان‌ها محسوب می‌شود و عدم کنترل این هیجانات در بازار فعلی نشان از ضعف این سیستم دارد. ناطقی راد پیشنهاد داد: نهادهای متولی چاره‌ای در این زمینه بیندیشند و عملکرد نهادهای بازار‌گردان را به‌صورت مدون تعریف کنند.

روز سبز تالار شیشه‌ای