مزایای تعامل با دنیا

مهندس غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران واقعیت این است که تقویت دیپلماسی اقتصادی می‌تواند بهترین اثر را در پایداری دیپلماسی سیاسی داشته باشد. پس از مذاکرات اخیر ایران و کشورهای ۱+۵ و تمدید ۷ماهه مذاکرات، به نظر می‌رسد ایران می‌تواند روند رو به رشد خود را ادامه دهد. در این میان بخش خصوصی نیز می‌خواهد در این زمینه تلاش کند و کمک کند با افزایش روابط اقتصادی، روابط سیاسی با سایرکشورها نیز از استحکام بیشتری برخوردار شود و به دولت کمک کند تا توسعه اقتصادی در کشور اثرگذار باشد. من فکر می‌کنم ما به روند رو به رشدمان ادامه خواهیم داد و همان‌طور که اکنون با یک تغییر رویکرد سایر کشورها نسبت به اقتصاد ایران مواجه هستیم، هر چه رو به جلوتر برویم، سرعت این تغییرات بیشتر خواهد شد.

برای بسیاری از کشورها، علاقه‌مندی برای ورود به اقتصاد بزرگ ایران اهمیت ویژه‌ای دارد و امکان بالا بردن مناسبات اقتصادی را فراهم می‌کند. البته قدر مسلم اگر این مذاکرات تعیین تکلیف قطعی می‌شد، شاید این سرعت حرکت خیلی متفاوت بود، اما با همین اتفاقی هم که افتاده و توافق تمدید ۷ ماه مذاکرات که صورت گرفته، حرکت به سوی مثبت بوده و فکر می‌کنم اقتصاد ما در ارتباط با تعامل جهانی رو به جلو حرکت خواهد کرد.

در این راه، به هر صورت ارتباط خارجی اقتصاد ما به داخل هم مرتبط می‌شود. اگر ما در آن حوزه توسعه پیدا کنیم، اثرات آن به اقتصاد داخلی ما کاملا مرتبط است. در این راه، یکی از بخش‌های مهمی که می‌تواند بدون ایجاد تورم بر درآمد کشور اثرگذار باشد، بخش صادرات کشور است. اگر بتوانیم صادرات کشور را افزایش دهیم، هم می‌توان اثرپذیری آن را در اقتصاد داخلی مشاهده کرد و هم اینکه صادرات اثرات تورمی ایجاد نخواهد کرد. بنابراین در حال حاضر یکی از بخش‌های مهم که هم روی تولید در داخل کشور اثر می‌گذارد و هم به رونق اقتصادی می‌افزاید و هم اینکه افزایش تورمی ندارد، این است که تعامل‌مان را با دنیا افزایش دهیم.

همین حالا با حجم قابل توجهی از کشورها برای رایزنی و مذاکرات اولیه با ایران روبه‌رو هستیم. هیات‌های اقتصادی بسیاری از نقاط مختلف جهان، از اروپا، آسیا، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی مرتب وارد ایران می‌شوند و به‌دنبال سهمی از بازار ایران هستند. اخیرا میزبان یک هیات بلندپایه آلمانی بودیم. باید توجه داشت بعد از اینکه مسأله تحریم‌ها محدودیت‌هایی برای ما ایجاد کرد، ما یک تغییر رویکرد داشتیم و ارتباط‌مان را با کشورهای آسیایی افزایش دادیم.

در حال حاضر که کشورهای غربی به دنبال سهمی از این بازار هستند، باید در اینجا با رقابتی که بین کشورها به وجود آمده بتوانیم با انتخاب درست منافع بیشتری را به دست آوریم و از این حضور و رقابت استقبال کنیم.

بر همین اساس، فعالان بخش خصوصی امیدوارند دولت براساس یک نقشه راه و براساس چشم‌اندازی مشخص و با توجه به قوانین و مصوبات اقتصادی کشور که در سیاست‌های اصل ۴۴ و برنامه پنجم توسعه دیده می‌شود، برنامه توسعه کشور را براساس این محور تدوین و به جلو هدایت کند.