پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو: مجری طرح نیروگاه‌های تولید پراکنده شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) گفت: برای سال آینده ۲۰۷ میلیون یورو برای احداث ۴۳۰ مگاوات نیروگاه‌های پراکنده تولید برق از محل صندوق توسعه ملی تامین اعتبار می‌شود. سیدرضا میرزازاده ‌حسینی افزود: مهم‌ترین اقدام در طرح تولید پراکنده که از سال ۸۸ به‌صورت جدی آغاز شده است، تفویض اختیار صدور مجوزها به شرکت‌های برق منطقه‌ای بود و هم‌اکنون شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای می‌توانند مجوز احداث نیروگاه صادر کنند. وی ظرفیت نیروگاه‌های تولید پراکنده کشور را ۵۵۰ مگاوات اعلام کرد و افزود: در زمان حاضر ۳۵۰ مگاوات نیروگاه تولید پراکنده متصل به شبکه سراسری وجود دارد و حدود ۲۰۰ مگاوات هم در مناطق مختلف به‌ویژه در بخش صنعت وجود دارد که وصل به شبکه نیستند و برق تولیدی در این نیروگاه‌ها در صنایع مصرف می‌شود.

میرزازاده‌ حسینی ادامه داد: هم‌اکنون حدود ۱۰۰ مگاوات نیروگاه تولید پراکنده در تهران قرار دارد و این استان در این زمینه پیشرو است؛ ضمن آنکه استان‌های زنجان و یزد نیز در این زمینه فعال هستند.

وی با اشاره به افزایش صدور مجوزهای ایجاد نیروگاه‌های تولید پراکنده گفت: ‌هم‌اکنون حدود پنج ‌هزار مگاوات موافقت‌نامه اولیه و ۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات مجوز احداث برای متقاضیان صادر شده است که طبق روند تعریف ‌شده، پس از تهیه مقدمات لازم همچون تامین زمین و گاز نیروگاه و مطالعه‌های اتصال به شبکه، پروانه احداث صادر می‌شود. میرزازاده‌حسینی مجموع قراردادهای خرید تضمینی برق را تاکنون ۲۶۰۰ مگاوات عنوان کرد و افزود: وزارت نیرو تقبل کرده است که به‌مدت پنج سال برق تولیدی این نیروگاه‌‌ها را خریداری کند و در فرمول خرید برق، ریسک سرمایه‌گذاران به کمترین میزان رسیده و با تغییر تورم و نرخ ارز این قرارداد تعدیل می‌شود.

وی تصریح کرد: امسال برای خرید تضمینی برق ۹۰ تومان برای هرکیلووات ساعت در بخش نیروگاه‌های تولید پراکنده در نظر گرفته شده است که این رقم شرایط بازگشت سرمایه را برای سرمایه‌گذاران تسهیل می‌کند و چنانچه سرمایه‌گذاران به نصب تجهیزات CHP (تولید همزمان برق و حرارت) اقدام کنند، این رقم تا ۲۰ درصد قابل افزایش است. مجری طرح نیروگاه‌های تولید پراکنده توانیر با بیان اینکه تاکنون ۸۵ میلیارد تومان تسهیلات برای متقاضیان احداث نیروگاه‌های تولید پراکنده پرداخت شده است، گفت: سال آینده مبلغ ۲۰۷ میلیون یورو برای حدود ۴۳۰ مگاوات در قالب ۳۵ طرح از محل صندوق توسعه ملی تامین اعتبار خواهد شد.

وی افزود: از مجموع مجوزهای صادرشده برای نیروگاه‌های تولید پراکنده، ۵۵ درصد در بخش صنعت و شهرک‌های صنعتی بوده است و با این کار صنایع برق پایدار خواهند داشت و در زمان نوسان برق سراسری این صنایع مشکلی نخواهند داشت. مجری طرح نیروگاه‌های تولید پراکنده توانیر در پایان تصریح کرد: توسعه نیروگاه‌های تولید پراکنده بسیار متکی به دریافت تسهیلات و وام‌ها است و در دو سال گذشته بانک‌ها و صندوق توسعه ملی وضعیت مناسبی نداشتند، اما هم اکنون شرایط بهتر شده است.