گروه بازار پول: اونس که هفته گذشته به قیمت ۱۲۲۱ دلار رسیده بود، در نخستین روز کاری هفته دوباره به کانال پایین‌تر رفت تا قیمت نهایی روز دوشنبه ۱۱۹۳ دلار باشد اما اونس روز سه‌شنبه تا قیمت ۱۲۲۰ دلار هم بالا رفت ولی دوباره سقوط کرد و تا ساعت ۳۰/۱۹ به وقت تهران به قیمت ۱۱۹۲ دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری ثبت شده باشد.

افت ۲۸ دلاری روز دوشنبه در حالی اتفاق افتاد که اونس در ۵ روز کاری هفته گذشته ۲۸ دلار رشد کرده بود. افت شدید روز دوشنبه عمدتا ناشی از تاثیر عوامل خارجی در بازار طلا بود. دوشنبه کاهش دوباره قیمت‌های نفت همزمان با تقویت شاخص دلار به سقوط قیمت اونس کمک کرد. هواداران فنی افزایش قیمت‌ها هفته گذشته در بازار قدرت گرفته بودند، اما به دنبال این سقوط تا حدی تضعیف شدند. بهای نفت خام در ماه‌های گذشته دومین عامل مهم خارجی پس از ارزش دلار بوده تا سقوط بهای آن در روز دوشنبه هم به چشم بازار طلا بیاید. بازارهای سهام هم چند هفته‌ای است که تحت فشار قیمت نفت قرار گرفته‌اند. دلار هم که چند ماه است تبدیل به مهم‌ترین عامل فشار روی بازار طلا شده، دوشنبه دوباره تقویت شد تا نوسانات شاخص دلار نزدیک بالاترین سطح در ۴ سال گذشته صورت بگیرد. تقویت دلار در ماه‌های گذشته به معنای پرهزینه‌تر بودن خرید کالاهای پایه از جمله فلزهای گرانبها بوده تا تقاضا در این بازار با کاهش روبه‌رو شود. البته افت روز دوشنبه ناشی از هراس علاقه‌مندان به طلا از نتایج آخرین نشست فدرال رزرو در سال ۲۰۱۴ نیز بود.

نشست روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه-دیروز و امروز- کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا به ضرر طلا عمل خواهد کرد اگر در آن بحث افزایش نرخ‌های بهره به گونه جدی‌تری مطرح شود. این نشست که از سه‌شنبه آغاز شده و چهارشنبه شب پایان خواهد گرفت به سخنرانی جنت یلن، رئیس فدرال رزرو منتهی خواهد شد. سخنرانی خانم یلن ساعت ۲۲:۳۰ امشب انجام خواهد شد و همه بازارهای مالی شامل بازارهای جهانی طلا به شدت آن را دیده‌بانی خواهند کرد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که آخرین بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در سال جاری میلادی ممکن است با تغییرات اندکی در واژه گزینی، به نفع پیش‌بینی‌های افزایش نرخ بهره در نیمه نخست سال ۲۰۱۵ کمک کند. فدرال رزرو ۶ سال است که نرخ‌های بهره را افزایش نداده است.

اونس روز سه‌شنبه و در آستانه آغاز نشست فدرال رزرو از کف قیمتی دوشنبه بالاتر ایستاد. پایین‌ترین و بالاترین قیمت‌های ثبت شده برای هر اونس فلز زرد تا لحظه تنظیم این گزارش ۱۱۹۲ و ۱۲۲۰ دلار بودند. رشد روز سه‌شنبه در واقع تحت‌تاثیر قیمت‌های پایین روز دوشنبه بود. با توجه به اینکه اونس هفته گذشته در محدوده‌های بالای مرز ۱۲۰۰ دلار نوسان داشت و در دو روز نخست هفته در آستانه نشست مهم فدرال رزرو دوباره به بازیگوشی حول و حوش مرز روانی روی آورد، قیمت نهایی این هفته که پس از سخنرانی خانم یلن و در روز جمعه رقم خواهد خورد از اهمیت زیادی برخوردار است. اونس آخرین هفته کاری کامل خود در سال ۲۰۱۴ را سپری می‌کند.

نوسان‌های بازیگوشانه طلا در حالی اتفاق می‌افتد که موسسه سرمایه‌گذاری Angel در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده با ادامه کاهش بهای طلای سیاه و همچنین کاهش تورم یا حتی تورم معکوس در اقتصادهای عمده جهان، قیمت‌های طلا و نقره نیز با افت بیشتری روبه‌رو شود و تقاضا برای این فلزات رو به کاهش بگذارد. تحلیلگران این موسسه سرمایه‌گذاری معتقدند که با توجه به بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا و تقویت ارز ایالات متحده فشار روی بازار طلا حفظ خواهد شد. از سوی دیگر همزمان با در رکود رفتن ژاپن، به نظر می‌رسد چین هم در سال ۲۰۱۵ میلادی قادر به دستیابی به هدف رشد اقتصادی ۵/۷ درصدی نباشد و این خبر از آنجا که چین بزرگ‌ترین واردکننده طلا در جهان است، برای معامله‌گران فلز زرد مهم است. وضعیت اقتصادی اروپا نیز به نگرانی‌های تورمی و رشدی دامن زده است. حالا مهم‌ترین و جالب‌ترین پرسش این است که اونس سال ۲۰۱۴ را با چه قیمتی به پایان خواهد برد؟