شاتا: محمدرضا نعمت‌زاده در نشست با تولیدکنندگان صنعت تجهیزات پزشکی با بیان اینکه باید زمینه برای جذب نیرو و سرمایه‌گذاری در این حوزه فراهم شود، تصریح کرد: باید دانش فنی داخل کشور را هم در جهت تامین نیازهای داخلی و هم با دیدگاه صادرات حمایت کنیم. نعمت‌زاده تاکید کرد: باید دانش فنی و برند هم جزو دارایی‌های ملموس شمرده شده و ارزیابی شود و در صورت نیاز حتی می‌توان کارشناسانی را به این منظور تربیت کرد.

در ادامه همچنین معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از جلوگیری از ثبت سفارش کالاهای پزشکی که در داخل کشور تولید می‌شود، خبر داد.

محسن صالحی نیا با اشاره به تدوین سیاست‌های توسعه‌ای این بخش افزود: ظرف یک هفته با هماهنگی انجمن لیست اولیه اقلامی که در برنامه تولید داخل هست را در کارگروه بهداشت اعلام می‌کنیم تا در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی از واردات کالاهای پزشکی که در داخل نیز تولید می‌شود انتقاد کرد و خواستار تحدید آن شد.

عباس مه افزود: ۸۰ درصد نیاز کشور از طریق تولید داخل تامین می‌شود و به‌خاطر ۲۰ درصد باقی‌مانده اجازه واردات بی‌رویه داده می‌شود که به تولید داخل ضربه می‌زند.

وی تصریح کرد: باید انجمن مقدار تولید داخل را تا پایان سال اعلام کند و مقدار نیاز هم مشخص می‌شود و مابه‌التفاوت آن تعیین‌کننده میزان واردات باشد اما متاسفانه تولیدکنندگان و انجمن به تنهایی زورشان نمی‌رسد و تولیدکنندگان قدیمی در حال از بین رفتن هستند. عدم همکاری بانک‌ها برای ارائه تسهیلات در این حوزه از دیگر موارد مورد اشاره وی بود.

در ادامه این نشست دبیر اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی خواستار تشکیل اداره کل تجهیزات پزشکی در وزارت صنعت، معدن و تجارت شد.

محمدرضا کمپانی نظارت بر خریدار متمرکز کالاهای سرمایه‌ای، افزایش لیست کالاهای ممنوعه و به روز شدن آن و مشخص شدن تعرفه طبق جدول تعرفه‌ها را از درخواست‌های این اتحادیه و تولیدکنندگان برشمرد.

وی افزود: نباید ارز مبادله‌ای به واردات کالاهایی که تولید داخل نیز داریم پرداخت شود.