دنیای‌اقتصاد: روز گذشته وبلاگ رسمی گوگل به زبان فارسی خبر از پشتیبانی جست‌وجوی صوتی گوگل از زبان فارسی را داد. امکان جست‌وجو به زبان فارسی مدتی است که به صورت آزمایشی در حال اجرا است و حالا این دوره آزمایشی به پایان رسیده و تمامی کاربران فارسی زبان می‌توانند از این امکان جدید سرویس گوگل استفاده کنند. گوگل در وبلاگ رسمی فارسی خود در خصوص این امکان جدید برای کاربران فارسی زبان نوشته‌ است: «چلوکبابی‌های تهران» تایپ کردنش زمان زیادی نمی‌برد، اما گفتنش از تایپ کردنش سریع‌تر است. با جست‌وجوی صوتی می‌توانید با تلفن‌تان حرف بزنید و نتایج جست‌وجو را سریع و آسان به دست آورید. جست‌وجوی صوتی اکنون به زبان فارسی کار می‌کند.

اینکه چطور کار با جست‌وجوی صوتی Google را شروع کنید به نوع تلفن‌ همراه‌تان بستگی دارد. اگر تلفن‌تان از سیستم‌عامل اندروید نسخه ۲/۲ یا بالاتر را اجرا می‌کند و نماد میکروفون را در بخش جست‌وجوی Google در صفحه اصلی‌تان می‌بینید، کافی است این نماد را لمس کنید تا جست‌وجوی صوتی آغاز شود. در غیر این صورت می‌توانید برنامه Voice Search را از Google Play دریافت و روی گوشی خود نصب کنید.

برای فعال کردن جست‌وجوی صوتی به فارسی در اندروید نسخه ۵، ‌ابتدا به قسمت تنظیمات گوشی خود رفته و بخش زبان و ورود اطلاعات را لمس کنید. در سومین مرحله بخش تایپ صوتی Google را انتخاب کنید . حالا صفحه‌ای پیش روی شما باز می‌شود که در آن لیست زبان‌های مختلف را می‌بینید. در این بخش زبان فارسی را انتخاب و سپس ذخیره کنید.