گروه ترجمه: اسم من جین داماسنه هاکیزیمانا است؛ رئیس جنگلبانان پارک ملی ولکانوس در روآندا هستم. در سال ۱۹۷۲ به دنیا آمدم و در نزدیکی پارک ملی ولکانوس زندگی می‌کنم. درشرایطی بزرگ شدم که شاهد بودم در این پارک فعالیت‌هایی مانند شکار غیرقانونی انجام می‌شود. بنابراین تصمیم گرفتم راهنما یا جنگلبان شوم، چون گوریل‌ها را خیلی دوست دارم. به‌دلیل همین علاقه‌ام، برای حفاظت از گوریل‌ها و محیط زیست به‌طور کلی، چند کلوپ حفاظت از محیط زیست تاسیس کرده‌ام. کارهایی که در پارک ملی انجام می‌دهم چیزهایی نظیر این است: فعالیت‌های حفاظت از این پارک را هماهنگ می‌کنم، گشت‌زنی از پارک را برنامه‌ریزی می‌کنم، گشت‌زنی کوتاه، گشت‌زنی طولانی و گشت‌زنی مرزی. گشت‌زنی‌های مرزی در مرز کشور اوگاندا انجام می‌شود زیرا این پارک یک پارک مرزی است. در یک طرف پارک ملی مگاهینگا را داریم و در طرف دیگر پارک بیندی، بنابراین برای حفاظت از این پارک به‌طور مشترک گشت‌زنی می‌کنیم.

ما باید اطمینان پیدا کنیم همه تجهیزاتی که به پارک وارد می‌شود در دسترس هستند، مثل بی‌سیم برای ارتباطات و دوربین‌های چشمی که به ما امکان می‌دهد اجسام دوردست را مشاهده کنیم. ما برای حفاظت اسلحه داریم و همه فعالیت‌ها را در پارک کنترل می‌کنیم.

به‌دلیل تعداد کم جنگلبانان در این پارک با چالش‌هایی رو‌به‌رو هستیم و با جامعه خود برای کنترل همه فعالیت‌هایی که توسط جوامع پیرامون و خارج از پارک انجام می‌شود، همکاری می‌کنیم.

این شغل به من امکان می‌دهد ادامه تحصیل دهم، مهارت‌های ارتباطی‌ام را بهبود بخشم و همچنین از آموزش‌های مربوط به حفاظت از پارک برخوردار می‌شوم. درنتیجه اکنون قادر به نقشه‌خوانی هستم و می‌توانم از نرم‌افزارهایی که در ارائه گزارش کاربرد دارد و در مدیریت پارک به‌کار می‌رود، استفاده کنم.

خانواده و فرزندانم از شغلی که دارم بسیار خوشحال هستند و به شدت از من حمایت می‌کنند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، همچون بسیاری از مقاصد گردشگری جهان، گردشگری حیات‌وحش برای رشد ملی و توسعه روآندا از مولفه‌های اصلی به شمار می‌رود. در شمال‌غربی روآندا، پارک ملی ولکانوس منطقه‌ای وسیع و غنی از جنگل‌های بارانی است که موطن پنج آتشفشان از هشت آتشفشان منطقه است. این پارک ملی همچنین محل سکونت بیش از ۸۰۰ گوریل است. در سال ۲۰۱۱ روآندا پذیرای حدود ۹۰۸ هزار گردشگر بود و برای این کشور ۲۵۱ میلیون دلار درآمد به ارمغان آورد. در مقایسه با سال ۲۰۱۰ تعداد گردشگران بین‌المللی تا ۱۴ درصد افزایش داشته است.

تحت رهبری هیات توسعه روآندا، صنعت گردشگری این کشور به موتور توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی تبدیل شده است. از طریق این پارک مشاغل فردی مربوط به گردشگری تماشای گوریل‌ها (مانند ردیابی و مقابله با شکار غیرقانونی) و همچنین در دیگر حوزه‌ها (مانند حمل بار گردشگران، نظافتچیان پارک، کارکنان هتل و دیگر خدمات مربوط به گردشگران) به وجود آمده است. از طریق این مشاغل مستقیم و غیرمستقیم، این پارک با تعداد زیادی از جوامع محلی کار می‌کند و این مساله همکاری و مشارکت جوامع را به همراه داشته که هم به نفع مردم و هم به نفع گوریل‌ها است.

سازمان جهانی جهانگردی در سال ۲۰۱۳ کتابی به انتشار رساند که در آن تجارب مردمی از مکان‌های مختلف دنیا را که در بخش گردشگری کشور خود فعال هستند، جمع‌آوری کرده است؛ «داستان‌های توریسم (چگونه گردشگری زندگی من ‌را غنی کرد؟)» نام این کتاب است که در واقع مجموعه‌ای از دلایلی را که می‌توان برای کار در بخش توریسم آورد، ارائه کرده است.