در یک بخشنامه (متحد‌المآل) چاپ سنگی که تاریخ صدور آن (پس از تبدیل تقویم قمری به میلادی) 17 دسامبر سال 1887 است تصریح شده است که مالیات هر یکصد گوسفند و بز 25 قران و معادل 2 و نیم درصد بهای کل آن خواهد بود که باید از مالدارها (عمدتا عشایر) وصول شود. به مالدارها تفهیم شود دولت که نگهبان کشور است و از جان و مال ایشان حراست و حفاظت می‌کند مخارج متعدد دارد و مخارج آن طبق ضوابط، ازجمله این ضابطه از ملت وصول خواهد شد. از مفاد این بخشنامه چنین برمی‌آید که مالیات گوسفندهایی که در روستا و شهر نگهداری می‌شدند قاعده دیگری داشت.
۱۹۰۳م: در صحرای «کیتی هاک» ایالت کارولینای شمالی آمریکا برادران رایت (اورویل و ویلبر) هواپیمایی را که در کارگاه دوچرخه‌سازی‌شان بر پایه استفاده از مقاومت هوا ساخته بودند به پرواز در آوردند که به عنوان نخستین پرواز بشر با هواپیما ثبت شده است. پرواز بشر با بالن هوای گرم در چهارم ژوئن ۱۷۸۳ صورت گرفته بود. این بالن توسط دو برادر فرانسوی ـ ژاک و ژوزف مون گلفیه ـ ساخته شده بود. بالن ساخت این دو برادر در نوامبر و دسامبر آن سال چند مسافر را هم حمل و در ارتفاع ۵۰۰ متری با سرعت ۲۲ کیلومتر در ساعت پرواز کرده بود.
برادران رایت 18 دسامبر و یک روز پس از نخستین پرواز که پیروزمندانه بود، از دولت آمریکا خواستند اختراع آنان را خریداری کند. وزارت جنگ آمریکا مامور بررسی این درخواست شد و پس از مذاکره و مشاهده اختراع، تصمیم گرفت برادران رایت را به خدمت بگیرد و کمک مالی به تکمیل این صنعت بکند.

۱۹۱۴م: انگلستان با استفاده از فرصت جنگ جهانی اول، مصر را به عنوان یک کشور تحت‌الحمایه خود اعلام کرد.
1920م: جامعه ملل همزمان مرتکب دو اشتباه شد و جزایر متصرفی آلمان در اقیانوس آرام را در قیمومت ژاپن و آفریقای جنوب غربی (نامیبیای امروز) مستعمره دیگر آلمان را تحت قیمومت دولت فدرال آفریقای جنوبی قرار داد که این دولت تا همین اواخر با وجود قیام مردم نامیبیا حاضر به تخلیه آن نبود.
۱۹۲۵م: شوروی همانند ایران و افغانستان با ترکیه نیز پیمان عدم تجاوز امضا کرد.

۱۹۷۸م: اوپک با استفاده از فرصتی که قطع صدور نفت ایران به دست داده بود و کمبود نفت خام در بازارهای بین‌المللی، بهای نفت را دفعتا ۱۸ درصد بالا برد.
1927: کری پاکر، ثروتمندترین مرد استرالیا در زمان خودش نخستین دوره مسابقات جهانی کریکت را راه‌اندازی کرد. کری پاکر غول رسانه‌ای استرالیا، بزرگ‌ترین ناشر و مالک شبکه‌های رادیو وتلویزیونی استرالیا بود. او صاحب 9 شبکه تلویزیونی، چند قمارخانه در ملبورن و ماکائو بود و از سال 1937 در ورزش کریکت سرمایه‌گذاری کرده بود. پارکر در سال 2005 در اثر سکته قلبی درگذشت.

۱۹۶۴ : در چنین روزی ویکتور فرانسیس هس، فیزیکدان استرالیایی- آمریکایی و برنده جایزه نوبل درگذشت.
1958: نخستین ماهواره ارتباطی دنیا از طرف آمریکا به هوا فرستاده شد.