فصل داغ کنسرت‌های زمستانی

گروه فرهنگ‌وهنر: بازار کنسرت‌های کشور بعد از تعطیلات دوماهه‌ای که به‌دلیل ایام ماه محرم و صفر اتفاق افتاد دوباره داغ خواهد شد. در سال‌های اخیر استقبال مخاطبان ایرانی از کنسرت‌های آهنگسازان و خوانندگان شرایط متفاوتی را برای موسیقی کشور به وجود آورد. اقتصاد موسیقی در سال‌های اخیر بر پایه برگزاری کنسرت‌ها در تهران و برخی از شهرستان‌ها استوار بوده است. فعالان این عرصه از برگزاری کنسرت به‌عنوان مهم‌ترین راه در آمدزایی خود نام می‌برند و معتقدند که در شرایط فعلی، کنسرت‌ها تا اندازه زیادی توانسته‌اند مشکلات فروش آلبوم‌ها و اقتصادی نبودن آن را جبران کنند. در این شرایط موزیسین‌ها فعالیت‌های خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند تا در ایام ماه محرم و صفر که به دلیل عزاداری امکان برگزاری برنامه فراهم نیست به بخش‌های دیگری از فعالیت‌های خود سر و سامان بدهند. با پایان رسیدن ماه‌های محرم و صفر موسیقی کشور یک بار دیگر روزهای داغی را در پیش خواهد داشت. کارشناسان عرصه موسیقی از ماه‌های پایانی سال به عنوان سود آورترین ماه‌های برگزاری کنسرت نام می‌برند.در این میان برگزاری جشنواره موسیقی فجر هم در این پروسه بی‌تاثیر نیست و فضای کسب‌وکار کنسرت‌گذاران را گرم‌تر می‌کند. از سویی دیگر به نظر می‌رسد با بهبود شرایط فرهنگی کشور نسبت به سال‌های گذشته و استقبال مردم از فیلم‌های روی پرده و کمپین کتابخوانی در ماه‌های اخیر این بار نوبت به موسیقی رسیده است تا گوی سبقت را برباید و حال و هوای متفاوتی را تجربه کند. با آغاز فصل جدید موسیقی در کشور مسوولان هم سعی کرده‌اند موانع موجود را از میان بردارند تا اهالی این عرصه با خیال آسوده‌تری فعالیت‌های فرهنگی خود را دنبال کنند. در همین رابطه روز گذشته پیروز ارجمند، مدیر کل دفتر موسیقی از امضای تفاهم‌نامه‌ای با نیروی انتظامی خبر داد. دلیل امضای این تفاهم‌نامه هم به مشکلاتی برمی‌گردد که در ماه‌های گذشته برای اجرای چند کنسرت در شهرستان‌ها اتفاق افتاد و چند برنامه به دلایل نامشخصی لغو شدند. مدیر کل دفتر موسیقی درباره امضای تفاهم‌نامه با نیروی انتظامی گفت که توافق با این نهاد نظامی در حال انجام است.

البته ارجمند تاکید کرد که هرگز با نیروی انتظامی اختلافی نداشته، بلکه به دنبال راهکاری هستند که بسیاری از مشکلات سد راه برگزاری کنسرت‌ها به‌ویژه در شهرستان‌ها را برطرف کنند. آن‌گونه که مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته پیش‌نویس تفاهم‌نامه را در اختیار نیروی انتظامی گذاشته‌ و این تفاهم‌نامه در حال نهایی شدن است.

ارجمند در پاسخ به این سوال که آیا قرار است از این پس نمایندگانی از نیروی انتظامی در همه کنسرت‌ها حضور داشته باشند یا خیر، گفت: این چنین نیست. دفتر موسیقی در همه سالن‌های برگزاری کنسرت‌ها ناظر دارد و بنا بر گزارش این ناظران موارد احتمالی که پیش می‌آید، آسیب‌شناسی می‌شود و بر اساس این گزارش‌ها برخی از گروه‌ها تشویق می‌شوند و به برخی دیگر نیز در صورت تخلف تذکر داده می‌شود. مدیرکل دفتر موسیقی ادامه داد: نیروی انتظامی پیش از این نیز در کنسرت‌ها مانند گذشته که مرسوم بوده حضور داشته است. اما اتفاقی که با این تفاهم‌نامه صورت می‌گیرد، این است که به یک تقسیم وظایف درست خواهیم رسید و مسوولیت برگزاری کنسرت‌ها و کارهای مربوط به آن را تقسیم می‌کنیم. در حال حاضر این وظایف تعریف نشده است و مشخص نیست. به عنوان نمونه اگر اتفاقی در سالن کنسرت، سالن انتظار یا پشت صحنه و بیرون از صحنه بیفتد، مشخص نیست که مسوولیت آن بر عهده کیست و قواعد و شرایط برگزاری هم از یک آیین‌نامه و ضوابط مشخصی تبعیت نمی‌کند. ارجمند در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در این تفاهم‌نامه‌ برای هزینه‌هایی که اداره اماکن بابت کنسرت‌ها دریافت می‌کند هم ضوابطی تعریف شده یا خیر گفت:‌ اداره اماکن تهران مدعی است که هیچ پولی را دریافت نمی‌کند. در حال بررسی این موضوع نیز هستیم که اگر هم پولی دریافت شود بابت آن باید وظایفی و خدماتی که انجام می‌پذیرد، کاملا شفاف و مشخص باشد.

وی ادامه داد: بودن قانون خیلی بهتر از نبودن آن است. متاسفانه ما در خیلی از امور خلأ قانونی داریم و وظایف نهادها و دستگاه‌ها مشخص نیست و این موضوع به نفع کسانی که در برگزاری یک کنسرت دخیل هستند، نیست. اما آنچه مسلم است این است که تایید محتوای کیفی آثار بر عهده دفتر موسیقی است و نیروی انتظامی بخش انتظامی و امنیتی را مدیریت خواهد کرد.

فصل داغ کنسرت‌های زمستانی