قیمت‌های جهانی فولاد به ضرر تولید داخل

حدیث موسوی: به دنبال کاهش روزشمار قیمت محصولات فولادی به خصوص نوع ساختمانی آن در خلال روزها و هفته‌های اخیر، به نظر می‌رسد باید به زودی منتظر تغییر قیمت‌های پایه برخی از این مصنوعات از جمله میلگرد در بازار آهن باشیم. نرخ‌های پایه جدید در محدوده ارقامی خواهند بود که تا چند ماه پیش کمتر معامله‌گر و فعال بازاری فکرش را می‌کرد. در حالی که در فصل بهار متوسط نرخ میلگرد ذوبی در سایزهای ۱۴ به بالا در بازار تهران در محدوده ارقام ۱۹۰۰ تومان در هر کیلو بوده است، در فصل تابستان این رقم به حدود ۱۸۵۰تومان تنزل یافته و در فصل پاییز و تا تاریخ ۲۶ آذر ماه این محصول تا رقم ۱۸۲۰تومان به ازای هر کیلو کاهش قیمت را تجربه کرده است که با توجه به تداوم عوامل زمینه‌ساز رکود در بازار فولاد داخل، پیش‌بینی می‌شود در طول ماه‌های آینده و لااقل تا پایان سال جاری نیز باید کماکان انتظار تنزل قیمت‌ها و ثبت ارقامی زیر ۱۸۰۰ تومان را برای محصولی نظیر میلگرد ذوبی داشت. کما اینکه این روند درخصوص میلگرد نوردکاران بخش خصوصی هم قابل پیگیری و پیش‌بینی است.

به هر طریق همان‌طور که بارها گفته شده تداوم کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و نزول بهای سنگ‌آهن به نرخ‌هایی کمتر از ۷۰ دلار در هر تن، موجی از کاهش قیمت‌ها را به بازارهای گوناگون از جمله فولاد که خود از قبل به واسطه رکود و بی‌تحرکی زیاد معاملات در بازار داخل آمادگی هرگونه کاهش قیمت را داشت، تحمیل کرده است. بر این اساس همسو با تنزل قیمت فولاد در بازارهای جهانی -در پاسخ به اوضاع نه چندان مثبت اقتصادی در اروپا، ژاپن و بعضا کشور چین و از طرفی کاهش قیمت مواد اولیه تولید مصنوعات فولادی (نفت و سنگ‌آهن)- در بازارهای داخل هم با تکرار سریال ریزش قیمت‌ها مواجهیم.

این روند نزولی البته در حالی رخ می‌دهد که در بازار ارز روند رو به رشد نرخ دلار را مشاهده می‌کنیم، به‌طوری که از ابتدای آذرماه تاکنون نرخ برابری دلار در بازار غیررسمی افزایش ۷ درصدی را تجربه کرده و از رقم ۳۲۴۰تومان تا محدوده رقم ۳۴۸۰ تومان بالا رفته است. اما این عامل کمترین تاثیری بر تحرک معاملات و قیمت‌ها در بازار فولاد نداشته و در این مدت قیمت‌ها در بازار آهن کاملا متاثر از شرایط جهانی و رکود بازار داخل نوسان کرده است.

با توجه به روند کج‌دار و مریز فعلی در بازار آهن و از طرفی مسیر نزولی قیمت نفت و مواد معدنی از جمله سنگ‌آهن در بازارهای جهانی و همچنین تلاش چین برای صادرات فولاد ارزان قیمت به بازارهای هدف، اخیرا بحث‌ها و تلاش‌های زیادی در ایران و سایر کشورها پیرامون اتخاذ انواع سیاست‌های حمایتی و اقدامات ضددامپینگی مانند وضع و افزایش انواع تعرفه روی واردات فولاد صورت گرفته است تا به مدد این کار تا زمانی که امیدی به احیای بازارهای داخلی نیست، لااقل صنایع فولادی در معرض خطر نابودی و از گردونه خارج شدن به دلیل ورود سیل عظیمی از کالاهای ارزان‌قیمت چینی قرار نگیرند و به نوعی از شرایط بد فعلی به وضعیت بدتری سقوط نکنند.

رئیس اتحادیه کشوری آهن و فولاد نیز در گفت‌و‌گو با «ایلنا» درخصوص شرایط اخیر بازار فولاد گفت: در حال حاضر بهای فولاد به ۱۷۰۰ تومان رسیده است و اغلب محصولات فولادی زیر قیمت تولید به فروش می‌رسند.

به گفته محمد آزاد در صورت ادامه دامپینگ چینی‌ها و ارزان فروشی محصولات فولادی و همچنین عدم تعیین تعرفه منطقی از سوی دولت، وضعیت تولید فولاد بد‌تر نیز می‌شود این در حالی است که بسیاری از کشور‌ها برای تولیدات چینی تعرفه وضع کرده‌اند.

آزاد تصریح کرد: براساس برنامه‌ها باید امسال تا ۵ میلیون تن افزایش تولید محقق می‌شد و زیرساخت‌های آن هم آماده بود اما با توجه به نبود نقدینگی در بازار نه تنها هیچ افزایشی در تولید نداشته‌ایم بلکه میزان تولید امسال نیز مانند سال گذشته حدود ۱۶ تا ۱۷ میلیون تن خواهد شد.

کاهش ۵۷ درصدی عرضه هفتگی فولاد در بورس کالا

در کنار اتفاقات بازار آزاد، روز گذشته مبادلات فولاد در بورس کالا در آخرین روز کاری تالار صنعتی با سردی زیادی دنبال شد. چهارشنبه ذوب آهن اصفهان سلف ۴۴۰ تن تیرآهن شاخه ۱۶ را با قیمت ۱۶۷۰ تومان به تابلو آورد که بدون خریدار ماند، اما عرضه همین محصول در تناژ سنگین‌تر ۲۵ هزار تنی با بهای ۱۶۴۱ تومان به‌طور کامل خریداری شد. موعد تحویل این محموله‌ها پایان بهمن‌ماه جاری است.

در این روز همچنین گروه ملی صنعتی فولاد ایران هم با عرضه نقدی دو سبد میلگرد در مبادلات تالار صنعتی و معدنی حضور یافت. در پارت اول سبد میلگرد گرید A۳ در سایزهای ۱۴ تا ۲۵ در حجم ۲۲۰۰ تن به تابلوی معاملات آمد که معامله نشد، اما در پارت دوم ۴۸۴ تن سبد میلگرد مخلوط این شرکت با بهای ۱۷۰۰ تومان در هر کیلو از سوی خریداران مورد معامله قرار گرفت.

در پایان نقدی سبد میلگرد گرید A۳ در سایزهای ۱۴ تا ۲۲ مجتمع فولاد صنعت بناب نیز که آخرین عرضه این شرکت در بورس کالا به تاریخ سوم خرداد ماه برمی‌گشت، با قیمت ۱۶۶۰ تومان و در حجم ۴۴۰۰ تن ارائه شد که به فروش نرسید.

در شرایطی که روند معاملات انواع فولاد در بورس کالا هرروز در حال تضعیف بوده و تنها گاهی از عرضه‌های سلف آن هم با شرایط فروش اعتباری و در قالب بازپرداخت چند ماهه استقبال می‌شود، طبیعی است که عرضه‌های نقدی هیچ‌گونه جذابیتی برای خریداران نداشته و اغلب این‌گونه محصولات بدون خریدار بماند.

با عرضه‌های فولادی که روز گذشته در بورس کالا صورت گرفت در هفته جاری ۷۲ هزار و ۵۲۴ تن انواع فولاد عرضه و حجم معامله این محصولات در حدود ۹۹ هزار تن به ثبت رسید که از این رقم بالغ بر ۶۱ هزار و ۲۹۰ تن به ثبت معاملات خارج از بورس انواع ورق فولاد مبارکه اختصاص داشت و در خود تالار تنها حدود ۳۸‌هزار تن محصولات فولادی مبادله شد.

به هر ترتیب حجم عرضه و مبادله فولاد در این هفته در مقایسه با هفته ماقبل به ترتیب تنزل حدود ۵۷ و ۱۷ درصدی را تجربه کرد که این آمار نزولی در هفته‌های پیشین نیز به نوعی تکرار شده و به درستی حکایت از شرایط رکودی و بی‌رونقی گسترده در صنعت فولاد کشور دارد.