سردرگمی طلا با بیانیه فدرال رزرو

گروه بازار پول: اونس طلا که در آستانه پایان آخرین نشست فدرال رزرو در سال ۲۰۱۴ به نوسان در محدوده ۱۱۹۰ دلار روی آورده بود، چهارشنبه با اتمام این نشست دو روزه تا بهای ۱۲۱۴ دلار بالا رفت، اما در پایان روز کاری روی قیمت ۱۱۸۸ دلار ایستاد؛ اما همین تغییر به نسبت کوچک هم در روزهای باقی مانده هفته جبران شد. هر اونس فلز زرد پنج‌شنبه به بهای ۱۱۹۷ دلار و روز جمعه نیز تا ساعت ۵/۷ بعدازظهر به قیمت ۱۱۹۸ دلار رسید. به این ترتیب به نظر می‌رسد طلا در آخرین هفته کامل سال جاری میلادی در محدوده‌های ۱۱۹۰ و ۱۲۰۰ دلار حبس شده باشد. برخی تحلیلگران بازار انتظار داشتند فدرال رزرو در آخرین نشست خود در سال جاری میلادی، جزئیات بیشتری از زمان و چگونگی اجرای طرح افزایش نرخ‌های بهره اعلام کند؛ سیاستی که در صورت اجرا به فشار کاهشی بر قیمت طلا منجر خواهد شد. با این حال، نشست آخر فدرال رزرو نیز مثل اعلا‌ن‌های قبلی، جزئیات سیاست افزایش نرخ‌های بهره را مبهم باقی گذاشت. چهارشنبه گیج

کمیته بازار آزاد فدرال رزرو روز چهارشنبه و در پایان آخرین نشست خود در سال جاری میلادی بیانیه ای منتشر کرد که کمی بیشتر از انتظارات گیج‌کننده بود. انتظار این بود که بیانیه فدرال رزرو با تغییرات اندکی در واژه‌گزینی، بحث افزایش نرخ‌های بهره در اوایل سال ۲۰۱۵ را جدی تر کند. اما بیانیه بانک مرکزی آمریکا داده‌های قابل‌توجهی در این مورد نداشت. بیانیه کمیته بازار آزاد بانک مرکزی ایالات‌متحده عبارت «زمان قابل‌توجه» در مورد زمان افزایش نرخ‌های بهره را در خود حفظ کرد، عبارتی که انتظار می‌رفت از آخرین بیانیه سال ۲۰۱۴ حذف شود. با این همه داده‌های دیگر این بیانیه به خنثی شدن اثر این عبارت کمک کرد. این تناقض البته تقریبا تمام بازارهای مالی را گیج کرد. پایگاه اینترنتی کیتکو نوشته است: «این سردرگمی شاید همان چیزی است که فدرال رزرو می‌خواست تا زمانی که خود مقامات این نهاد درک بهتری از اقتصاد ایالات‌متحده و اقتصاد جهان به دست آورند.» جنت یلن، رئیس این نهاد نیز در سخنرانی خود اشاره کرد که نرخ‌های بهره زودتر از انتظارها افزایش نخواهد یافت. نتایج نشست فدرال رزرو در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به هر حال در بازار طلا اثر افزایشی داشت. طلا روز چهارشنبه به کمک اخبار بد از اقتصاد جهان به‌ویژه سقوط ارزش روبل با افزایش خرید به‌عنوان سرمایه امن هم روبه‌رو بود. با این قطعی بودن افزایش نرخ‌های بهره که خانم یلن نیز به آنها اشاره کرد، اونس را در پایان روز به زیر مرز ۱۱۹۰ دلار برد.

چهارشنبه بحران اقتصادی روسیه هم به شدت مورد توجه بود. سقوط روبل به کمترین ارزش خود در تاریخ که حتی با تزریق میلیاردها دلار پول به بازارهای روسیه و افزایش ۵/۶ درصدی نرخ بهره به ۱۷ درصد هم به ثبات نرسیده، علاوه بر روسیه دیگر بازارهای نوظهور و در نتیجه اقتصاد جهان را نگران کرده است. چهارشنبه بهای نفت خام نیز با اندکی افزایش روبه‌رو شد، اما نتوانست از پایین ترین سطح خود در ۵ سال گذشته فاصله زیادی بگیرد. دیگر خبر سومین روز کاری هفته اعلام شاخص بهای مصرف‌کننده اتحادیه اروپا بود. رقم ۳ دهم درصد اعلام شده برای ماه نوامبر کمترین میزان در ۵ سال گذشته بود. کاهش تورم از نگرانی‌های مهم اقتصاد اروپا و اقتصاد جهان است که کاهش قیمت انرژی هم به آن کمک می‌کند.

پنج‌شنبه هضم

خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن در چهارمین روز هفته و در ادامه سردرگمی ناشی از بیانیه فدرال رزرو ادامه پیدا کرد تا اونس روز پنج‌شنبه به قیمت ۱۱۹۷ دلار برسد. در این روز بهای آنی تحت تاثیر «شناسایی سود» و بهای آتی تحت‌تاثیر «پوشش کوتاه‌مدت» بود. با این همه طلا و نقره با ادامه فعالیت بازار از اوج قیمتی روز پایین آمدند. اونس پنج‌شنبه تا قیمت ۱۲۰۲ دلار هم بالا رفته بود. دلیل افت طلا از اوج روزانه، دو عامل خارجی «تقویت شاخص دلار» و «افت قیمت نفت» بود.

چهارشنبه شب پس از سخنرانی جنت یلن، اندکی از سردرگمی بازار کاسته شد؛ اما هضم داده‌های بیانیه فدرال رزرو روز پنج‌شنبه نیز ادامه داشت. سخنان جنت یلن روشن کرد که نرخ‌های سود بالاخره در اوایل سال ۲۰۱۵ افزایش خواهد یافت و این فشار روی بازار فلزهای گرانبها را حفظ کرد، اما از سخنان او این امر نیز آشکار شد که نهاد تحت ریاست او عجله ای برای افزایش نرخ‌های بهره ندارد و این مورد اخیر به رشد ارزش طلا کمک کرد.

رشد شاخص‌های بازارهای سهام در روز پنج‌شنبه نشان می‌دهد که هضم داده‌ها در جهت برداشته نشدن فشار از روی فلز زرد حرکت می‌کند اما بیانیه «بانک ملی سوئیس» در مورد منفی شدن نرخ‌های بهره این کشور در سال ۲۰۱۵ برای کاهش ارزش فرانک به رشد تقاضا برای طلا کمک کرد. بحران اقتصادی روسیه در این روز هم به شدت مورد توجه بود و بدون ترید در آخرین روزهای کاری سال ۲۰۱۴ مورد توجه خواهد ماند. اقتصاد روسیه هم‌اکنون بر لبه پرتگاه فروپاشی است.

آخرین هفته کامل

روز جمعه تا لحظه تنظیم این گزارش قیمت ۱۱۹۸ دلار برای اونس ثبت شد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز ثبت شده باشد. طلا در آخرین روز کاری آخرین هفته کامل کاری سال ۲۰۱۴ تحت فشار تقویت دلار بود، اما از افزایش تقاضا در آسیا و کشورهای غربی به مناسبت‌های مختلف و همچنین ادامه نگرانی‌ها درباره اقتصاد جهان سود برد. روند طلا در روزهای دوشنبه تا جمعه نشان می‌دهد که اونس در انتظار و بعد در نتیجه بیانیه فدرال رزرو دوباره دچار «حبس بازه‌ای» شده است. قیمت نهایی آخرین هفته کامل کاری سال جاری میلادی را در گزارش بعدی «دنیای اقتصاد» خواهید خواند.