گروه بازار پول: در حالی‌که در هفته سوم آذرماه فضای بازار آرام و دامنه نوسانات دلار کم بود، از ابتدای هفته پیش تغییرات قیمتی دلار زیاد شد. با آغاز نوسانات برخی از صرافی‌های بانک‌ها وارد بازار شدند و قیمت دلار تحت‌تاثیر تقابل این گروه با بازیگران غیررسمی قرار گرفت. پس از ورود این صرافی‌ها تا حدودی دامنه نوسانات دلار کم شد؛ اما بهای این ارز به افزایش خود ادامه داد و در روز چهارشنبه از قیمت ۳۵۰۰ تومان عبور کرد تا از این پس تقابل این دو گروه در کانال ۳۵۰۰ تومان صورت بگیرد. این در حالی است که بانک مرکزی با انتشار بیانیه‌ای، صعود چند ماه اخیر دلار را عمدتا تحت‌تاثیر «تقویت دلار در بازارهای جهانی» دانست و روند نوسانی چند هفته اخیر را نیز، به دلیل اثرگذاری عامل «انتظارات» تفسیر کرد. هفته گذشته در کنار افزایش نرخ دلار، بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را به میزان ۸ تومان افزایش داد و در آخرین روز هفته نرخ رسمی دلار وارد کانال ۲۷۰۰ تومان شد.

رشد ۴/۱ درصدی دلار طی یک هفته

یکشنبه هفته پیش بهای دلار با ۴۰ تومان افزایش نسبت به روز پنج‌شنبه به قیمت ۳۴۷۵ تومان رسید. این در حالی است که بهای دلار تا حوالی ساعت۱۲ و ۳۰ دقیقه پیرامون قیمت آخرین روز هفته سوم آذرماه (۳۴۳۵ تومان) قرار داشت، اما به یک‌باره با پایان کار بازار بورس در این ساعت و ریزش ۷۵۱ واحدی این شاخص طی یک روز، دلار در مسیر افزایشی قرار گرفت. در ادامه روند صعودی دلار قیمت این ارز روز چهارشنبه از مرز ۳۵۰۰ تومان عبور کرد و روز پنج‌شنبه دلار با ۱۵ تومان افزایش نسبت به روز چهارشنبه تا قیمت ۳۵۲۵ تومان بالا رفت. به این ترتیب در هفته چهارم آذرماه قیمت دلار ۴/۱ درصد رشد کرد و از ۳۴۷۵ تومان به ۳۵۲۵ تومان رسید.

عوامل رشد دلار از دیدگاه سیاست‌گذار

روز چهارشنبه اطلاعیه‌ای بر سایت بانک مرکزی قرار گرفت که در آن ضمن توضیح برخی جهت‌گیری‌های ارزی این نهاد، «عامل انتظارات» و «تقویت دلار در بازارهای جهانی» به عنوان دو عامل موثر بر افزایش قیمتی دلار ذکر شد. پیش از پایان تاریخ ضرب‌الاجل مذاکرات (سوم آذرماه) خوش‌بینی به حل و فصل پرونده هسته‌ای کشور و به تعویق انداختن تقاضای برخی فعالان، دلار را در مسیر کاهشی قرار داد؛ اما با عدم تحقق این موضوع و تمدید مذاکرات حجم تقاضای انباشته شده

پیش از پایان مذاکرات به بازار وارد و در کنار این بخش متقاضی، تقاضای ارز زائران کربلا نیز به سمت تقاضای بازار افزوده شد؛ بنابراین این افزایش و واکنش هیجانی به تمدید مذاکرات دو عامل رشد قیمتی این ارز بود. بخش مهم دیگری از افزایش قیمت دلار در بازارهای داخلی به تحولات جهانی رابطه برابری ارزها و تقویت دلار مربوط است. در ۹ ماه گذشته نرخ برابری دلار مقابل یورو ۳/۱۱ درصد و در برابر ریال ۱۳ درصد افزایش یافت. این در حالی است که در این بازه زمانی(فروردین تا اواسط آذر سال جاری) با وجود افزایش۱۳ درصدی دلار در برابر ریال، نرخ برابری یورو در برابر ریال تنها ۳/۱ درصد رشد کرد. امری که نشان‌دهنده این است که بخشی از افزایش قیمتی دلار در بازارهای داخلی ناشی از تحولات بین‌المللی ارزها و تقویت دلار بوده است.

افزایش ۸ تومانی نرخ رسمی دلار

در آخرین روز هفته قبل بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را افزایش داد و نرخ رسمی این ارز به ۲۷۰۰ تومان و ۸ ریال رسید. با این افزایش مجموعا نرخ رسمی دلار در هفته چهارم آذرماه ۸ تومان رشد کرد. رشدی که در طول ۴ ماه گذشته بی‌سابقه بود. آخرین بار در اواسط مردادماه نرخ رسمی دلار طی یک هفته بیش از ۸ تومان افزایش یافت و به نرخ محاسباتی دلار در بودجه سال ۹۳ (۲۶۵۰ تومان) رسید.

تقابل در کانال جدید