ایلنا: مدیرعامل بورس انرژی با بیان اینکه کمبود نقدینگی رسیدن به رقم ۲۰۰ میلیارد تومان معامله برق در بورس را به تاخیر انداخت، گفت: با پیوستن صنایع بزرگ به خریداران برق در بورس به‌زودی شاهد جهش بزرگ در معاملات این کالا خواهیم بود. سیدعلی حسینی در خصوص معاملات برق در بورس انرژی گفت: با برنامه‌ریزی‌هایی که در زمینه معاملات برق انجام شده فروش این کالا در بورس انرژی 4/5 برابر رشد داشته است.

وی تصریح کرد: البته نباید از نظر دور داشت که برق کالای دولتی و حاکمیتی است و در واقع در معاملیت آن محدودیت فنی وجود دارد؛ چراکه کالای مایع یا جامد نیست که ساختار یا مقررات خاص داشته باشد و با توجه به اینکه از شبکه وزارت نیرو منتقل می‌شود این وزارتخانه باید نسبت به برطرف کردن مشکلات آن مبادرت ورزد. مدیرعامل بورس انرژی با بیان اینکه با وجود پاره‌ای محدودیت‌ها معاملات این کالا در بورس انرژی پیشرفت قابل توجهی داشته است، اظهار کرد: معاملات برق در بورس ماهانه با ۱۰ میلیارد تومان آغاز شده و در حال حاضر به ۵۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی تصریح کرد: وزارت نیرو تامین کننده نقدینگی معاملات برق است و چون خریداران این کالا شرکت‌های توزیع برق منطقه‌ای هستند بنابراین اگر قرار باشد نسبت به خرید آن اقدام کنند، پول را توانیر باید پرداخت کند که در حال حاضر مشکلاتی در این مسیر حادث شده است.

حسینی خاطرنشان کرد: قرار بود معاملات برق به صورت ماهانه به ۲۰۰ میلیارد تومان برسد، اما به‌دلیل وجود مشکلات کمبود نقدیندگی تاکنون محقق نشده است. وی ابراز امیدواری کرد که معاملات در آینده در بورس انرژی افزایش یافته و به رقم ۲۰۰ میلیارد تومان برسیم. مدیرعامل بورس انرژی همچنین گفت: یکی دیگر از مسائلی که پیگیری می‌شود و به‌زودی به نتیجه خواهیم رسید فروش برق به مشترکان بزرگ است که اقدامات لازم در این خصوص انجام شده ودر آینده نزدیک به صورت پایلوت با یکی از مشترکان اجرایی خواهد شد. وی در این رابطه توضیح داد: کارخانجات و واحدهای بزرگ صنعتی می‌توانند یکی از۴ نماد کم‌باری، پیک، میان باری و بار پایه را خریداری کنند و چنانچه این خریداران مصرف‌کننده برق در ساعات پایانی باشند نماد کم‌باری را می‌خرند و به این صورت در مصرف برقشان نیز صرفه‌جویی می‌شود.