معاون وزیر و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری با بیان اینکه شهر تهران با بودجه سالانه ۱۵ هزار میلیارد تومانی اداره می‌شود، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از این درآمد، ناسالم و ناپایدار است که مستقیم یا غیرمستقیم از محل ساخت‌وساز تامین می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه‌یافته، مدیران کلان‌شهرها با یکدیگر برسر کیفیت‌بخشیدن به زندگی شهروندان رقابت می‌کنند، گفت: اگر سوال شود که شهرهای ایران در چه زمینه‌ای با هم رقابت می‌کنند متاسفانه باید گفت رقابت بر سر کسب درآمد بیشتر برای اداره امور شهر است و اگر جدول درآمد شهر‌ها را بنگریم می‌بینیم بخش عمده‌ای از درآمد شهرداری‌ها از منابع ناسالم و ناپایدار است. نتیجه این روند تولید رانت، جوابگو نبودن مسوولان شهرداری‌ها به مردم و کیفیت پایین زندگی شهروندان خواهد بود.

وی به بودجه هزار میلیارد تومانی شهرداری ارومیه در هر سال اشاره کرد و گفت: این بودجه از محل تخریب باغات و ثروت‌های شهر و تغییر کاربری اراضی کشاورزی تامین می‌شود بنابراین در معامله سرمایه‌گذاران و مدیران شهری، این مردم هستند که متضرر می‌شوند. این نوع اداره شهر بیشتر به تامین‌کنندگان مالی پاسخگو است تا مردم. حناچی در ادامه تصریح کرد: از نخستین مجریان قانون نظام مهندسی ساختمان و درجه‌بندی مهندسان بوده‌ام و معتقدم این قانون ظرفیت‌های بسیاری دارد که هنوز به اجرا در نیامده است. معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از اجرا نشدن ماده۴ قانون نظام مهندسپی ساختمان مبنی بر اینکه تمامی فعالیت‌های ساختمانی حتی لوله‌کشی‌های ساده نیز باید به دست کار‌شناسان آموزش‌دیده انجام شوند، گفت: برند‌های سازنده ساختمان در کشور ممکن است از راه ناسالمی به برند تبدیل شده باشند. متاسفانه راه دسترسی مردم به اطلاعات ساختمان گشوده نیست.