ایسنا: رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: به دنبال بذر اصلاح شده‌ برای کاشتن در زمین اقتصاد هستیم.

غلامحسین شافعی در آیین اختتامیه دومین همایش ملی توسعه پایدار با رویکرد بهبود فضای کسب‌وکار که در اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه بهبود وضعیت اقتصاد نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم است، عنوان کرد: اگر زمین اقتصاد شوره‌زار باشد، هر چه در آن بکاریم هیچ محصولی به دست نخواهیم آورد. وی با اشاره به اینکه در طول ۳۵ سال گذشته نتوانستیم اهداف بلندمدتی برای اقتصاد کشور مشخص کنیم، اظهار کرد: مشکل اصلی ما در مسیر اقتصاد نداشتن راهبرد است. رئیس اتاق بازرگانی ایران به قوانین متناقض و پیچیده و همچنین تورم به عنوان دو مشکل مهم اقتصاد اشاره کرد و گفت: کمیته ماده ۷۷ در اتاق بازرگانی ایران به منظور شناسایی، اصلاح و حذف مقررات مخل تولید ایجاد شده است.

شافعی همچنین درباره نقش بانک‌ها در بهبود فضای کسب‌وکار بیان کرد: بهبود فضای کسب‌وکار به تسهیل سازمان‌ها بستگی دارد و بانک‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

وی ادامه داد: از آنجا که ارتباط بنگاه‌های اقتصادی با بانک‌ها بیشتر است، اثرات آن بر فضای اقتصادی نیز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. رئیس اتاق بازرگانی ایران درخصوص موانع اصلی بهبود فضای کسب‌وکار بیان کرد: باید توجه داشت که شرایط کشور با گذشته متفاوت است و قوانین موجود در این زمینه باید متناسب با شرایط حال حاضر تغییر کند و تجدیدنظر در این زمینه ضروری است. وی درخصوص اقدامات انجام شده در دولت یازدهم به منظور بهبود فضای کسب‌وکار تصریح کرد: تصویب قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار اقدام موثری بود که خوشبختانه در این دولت انجام شد. شافعی اضافه کرد: در حال حاضر وزارت اقتصاد کمیته‌ ویژه‌ای متشکل از دولت، مجلس و اتاق بازرگانی با هدف اصلاح قوانین کسب‌وکار تشکیل داده که مهم‌ترین وظیفه آن شناخت قوانین مزاحم در این حوزه است. رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: قوانین مزاحم در این حوزه به حدی زیاد است که شناسایی آنها ده‌ها سال زمان می‌برد و با توجه به این امر شیوه اصلاح قوانین به این صورت خواهد بود که مشکلات موجود سر راه فعالان اقتصادی برای کسب مجوز رفع شود. وی بر اهمیت سرعت عمل برای بهبود فضای کسب‌وکار تاکید و عنوان کرد: خوشبختانه دولت یازدهم قانون‌گریز نیست و مجلس نیز برای اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار روحیه خوبی دارد و امیدوارم با تصویب آیین‌نامه‌های این قانون، هر چه سریع‌تر اجرا شود.