غرب، خرس رام شده می‌خواهد
حسین موسوی: روسیه روزهای سختی را در بازار ارز تجربه می‌کند. ارزش پول روسیه دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته دوبار سقوط کرد، حالا پوتین در نخستین واکنش خود در کنفرانس‌ مطبوعاتی‌‌اش می‌گوید هیچ مسوولیتی را در قبال سقوط روبل به گردن نمی‌گیرد. به نوشته روزنامه گاردین، ولادیمیر پوتین، در کنفرانس مطبوعاتی سالانه خود وعده داد که به‌زودی وضعیت روبل بهبود خواهد یافت اما او هیچ مسوولیتی را درباره پایین آمدن قیمت ارز احساس نمی‌کند.

او در خصوص اوضاع نابسامان اقتصاد روسیه که این روزها وارد شرایط رکود تورمی شده است، می‌گوید طرح‌های مختلفی را در نظر گرفته‌اند، از جمله اینکه به کنترل سرمایه‌ها بپردازند. او همچنین بخش عمده‌ای از این مشکلات اقتصادی را متوجه پایین آمدن قیمت نفت کرد و گفت قیمت نفت به‌زودی بالا خواهد رفت و اقتصاد روسیه به نقطه اوج خود خواهد رسید. روبل روز سه‌شنبه هفته گذشته که به «سه‌شنبه سیاه» معروف شد، ارزش خود را در برابر دلار بیش از پیش از دست داد و هر دلار با ۱۲/۶۶ روبل معاوضه شد. با این وجود روز چهارشنبه بازار ارز روسیه روز آرام‌تری را نسبت به دو روز گذشته‌اش داشت و هر یک دلار روسیه با ۶۳ یا ۶۴ روبل معاوضه می‌شد. با این وجود کاهش ۵۰درصدی ارزش دلار از ابتدای سال جاری، اقتصاد روسیه را دچار مشکلات عدیده‌ای کرده است. در ابتدای سال جاری هر یک دلار با ۳۴ روبل معاوضه می‌شده است اما در روز سه‌شنبه به ۱۲/۶۶ روبل رسید. پوتین می‌گوید: «اقتصاد ما در نهایت بر این مشکلات چیره خواهد شد.» اما او در ادامه از خود می‌پرسد که چقدر زمان لازم است تا اقتصاد به حالت اول خود باز گردد و سپس پاسخ می‌دهد که در بدترین حالت، دو سال لازم است تا شرایط مطلوب گذشته به اقتصاد روسیه بازگردد. او اعتقاد دارد که بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد مشکلاتی که روسیه اکنون با آنها مواجه است، نتیجه تحریم‌ها است. پوتین می‌افزاید: «روس‌ها باید تلاش کنند تا حاکمیت روسیه را حفظ کنند. برای بازسازی اقتصاد باید رشد داشته باشیم. روس‌ها باید کار کنند در غیر این صورت روسیه یک خرس اسباب‌بازی خواهد بود.» اما برخی می‌گویند که اقدامات تنبیهی اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده این وضعیت آشفته را در بازار ارز به‌وجود آورده است. آمریکا و کشورهای غربی مدعی‌اند که روسیه در بحران شرق اوکراین دخالت می‌کند. روز پنج‌شنبه اما پوتین ضمن رد این ادعا، سقوط روبل را در بازار ارز این کشور بی‌ارتباط با سیاست‌های داخلی کشورش در قبال اوکراین اعلام کرد.

در شرایطی که در سال جاری، روسیه شبه‌جزیره کریمه را از اوکراین بازپس گرفت، پوتین ضمن هشدار به غرب گفت که بهتر است غربی‌ها راه بهتری را برای ضربه زدن به روسیه پیدا کنند. او در این‌باره گفت: برخی فکر می‌کنند که خرس (کنایه از روسیه) بهتر است دور از تحولات باشد و آرام به فکر عسل خوردنش باشد. این‌گونه غرب آرام می‌گیرد. اما آیا غرب این خرس را به حال خود رها می‌کند؟ خیر! آنها هرگز این خرس را به حال خود رها نخواهند کرد و در پی زنجیر کردن آن هستند؟ آنها به محض اینکه بتوانند این خرس را به زنجیر می‌کشند و دندان‌ها و چنگالش را درخواهند آورد.

پوتین در اینجا دندان و چنگال این خرس را در سلاح هسته‌ای این کشور معنا می‌کند و می‌گوید که غرب در پی خلع سلاح آنهاست. او می‌گوید زمانی که آنها روسیه را خلع سلاح کنند و سپس منابع طبیعی آن را بدزدند، دندان و چنگال خرس روسی را کشیده‌اند و او تنها دیگر یک حیوان معمولی خواهد بود.

کنفرانس خبری پوتین که روز پنج‌شنبه برگزار شد باوجود اینکه سه ساعت به‌طول انجامید اما بیشتر پرسش‌ها درخصوص اقتصاد و سیاست‌ خارجی این کشور بود و کمتر به سایر موضوعات داخلی روسیه پرداخته شد. با این وجود یکی از حاضران جلسه از پوتین در مورد مخالفان وی پرسید و گفت که سال گذشته مخالفان دولت فعلی روسیه را با عنوان «ستون پنجم» مورد محاکمه قرار دادند آیا او نسبت به این موضوع حس بدی داشته است یا نه؟ او در پاسخ به این پرسش گفت که سوال سختی است و اگر صادقانه جواب بدهد بین ستون پنجم و اپوزیسیون مرز مشخصی وجود دارد. او از شاعر قرن نوزدهم به عنوان مثال یاد کرد و گفت که میخائیل لرمونتوف، یک میهن‌پرست بوده و می‌گوید آیا باید دید که یک مخالف تنها یک مخالف است یا اینکه در خدمت منافع دیگر کشورها اقدام می‌کند.

کرملین معتقد است برخی مخالفان در خدمت منافع غربی خدمت می‌کنند. کنفرانس خبری روسیه با حضور ۱۲۵۹ خبرنگار برگزار شد و این دهمین کنفرانس سالانه پوتین به حساب می‌آمد.