گروه صنعت و معدن: 10 مقصد داخلی سرمایه‌گذاری از نگاه سرمایه‌گذاران صنعتی به منظور احداث واحدهای جدید تولیدی معرفی شدند. بررسی آخرین آمار از جوازهای تاسیس صنعتی نشان می‌دهد که از نگاه سرمایه‌گذاران استان آذربایجان شرقی پتانسیل و ظرفیت بیشتری برای راه‌اندازی خط تولید را دارد.

آمار ۷ ماه منتهی به مهر ماه امسال نشان می‌دهد که در این استان ۱۱۲۲ فقره جواز تاسیس صنعتی صادر شده است که پیش‌بینی اشتغال آن بالغ بر ۲۱ هزار و ۲۸۷ نفر است، اگرچه این میزان جواز تاسیس صادر شده در این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲/۱۱ درصد افت داشته است، اما این استان همچنان در صدر قرار دارد. سال گذشته ۱۲۶۴ فقره جواز تاسیس صنعتی در استان آذربایجان شرقی صادر شد که اشتغال پیش‌بینی شده برای آن معادل ۳۳ هزار و ۳۶۴ نفر بود. در استان آذربایجان شرقی در ۷ ماه منتهی به مهر امسال پیش‌بینی سرمایه‌گذاری معادل ۳۹۱۱۳.۲ میلیارد ریال است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷/۴۱ درصد افت داشته است.

استان فارس دومین مبدا جذاب برای شروع فعالیت صنعتی است؛ به طوری که در این استان ۱۰۱۲ فقره جواز تاسیس صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷/۱ درصد افت داشته است. اشتغال پیش‌بینی شده از محل صدور جوازهای تاسیس جدید در این استان معادل ۱۴هزار و ۴۲۹ نفر است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹/۱۸ درصد افت را نشان می‌دهد. سال گذشته در استان فارس ۱۰۲۹ فقره جواز تاسیس صنعتی با پیش‌بینی اشتغال ۱۷هزار و ۷۹۹ نفر صادر شده بود. البته بررسی جدول جوازهای تاسیس صادره در استان فارس نشان می‌دهد که پیش‌بینی سرمایه‌گذاری در سال جاری با رشد ۴/۱۷ درصدی همراه بوده است.

آمارهای به‌دست آمده از ۷ ماه منتهی به مهر امسال همچنین نشان می‌دهد که استان یزد در رتبه سوم از لحاظ شروع سرمایه‌گذاری صنعتی قرار دارد؛ به طوری که در این استان معادل ۷۲۰ فقره جواز تاسیس صنعتی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد یک درصد داشته است، اما از لحاظ میزان اشتغال پیش‌بینی شده با افت ۷/۴ درصد همراه است. در سال جاری از محل صدور جوازهای تاسیس صنعتی معادل ۱۷ هزار و ۸۰ نفر اشتغال پیش‌بینی شده است؛ این در حالی است که سال گذشته در استان یزد معادل ۱۷ هزار و ۹۳۱ نفر شغل پیش‌بینی شده بود. با این حال از لحاظ درصد تغییر پیش‌بینی سرمایه‌گذاری، استان یزد با ۷۶ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته صدرنشین است.

استان مرکزی نیز در رتبه‌بندی استان‌های کشور در رتبه چهارم قرار دارد؛ به طوری که در این استان در ۷ ماه منتهی به مهر امسال ۶۸۹ فقره جواز تاسیس صنعتی صادر شده که اشتغال پیش‌بینی شده از این محل ۱۹ هزار و ۵۴۱ نفر است. سال گذشته در این استان ۹۲۰ فقره جواز تاسیس صنعتی صادر شد که اشتغال پیش‌بینی شده آن معادل ۲۳ هزار و ۲۱ نفر بود. به این ترتیب تعداد جوازهای تاسیس در استان مرکزی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افت ۱/۲۵ درصد همراه بوده است. از سوی دیگر، میزان اشتغال پیش‌بینی شده از محل صدور جوازهای تاسیس در این استان نیز افت ۱/۱۵ درصدی داشته است. با این حال میزان پیش‌بینی سرمایه‌گذاری در استان مرکزی رشد ۸/۲۸ درصدی داشته است.

خراسان رضوی پنجمین استانی است که از نگاه سرمایه‌گذاران پتانسیل و ظرفیت ایجاد خط جدید تولیدی را دارد. در این استان در ۷ ماه منتهی به مهر امسال ۶۴۶ فقره جواز تاسیس صنعتی با پیش‌بینی اشتغال ۱۵ هزار و ۵۹۶ نفر صادر شده است. بررسی درصد تغییر تعداد جواز تاسیس در این استان از رشد ۴/۳ درصدی حکایت دارد. با این حال اشتغال پیش‌بینی شده در استان خراسان رضوی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت ۷/۰ درصد داشته است. پیش‌بینی سرمایه‌گذاری در این استان نیز افت ۷/۲۶ درصدی دارد.

بر اساس این گزارش، استان اصفهان که به عنوان یکی از استان‌های صنعتی کشور محسوب می‌شود در رتبه‌بندی استان‌ها از لحاظ شروع سرمایه‌گذاری جدید، در رتبه ششم قرار دارد. در این استان در ۷ ماه منتهی به مهر ماه امسال ۴۷۵ فقره جواز تاسیس صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت ۲۵ درصدی داشته است. سال گذشته در استان اصفهان ۶۳۳ فقره جواز تاسیس صنعتی صادر شده بود. همچنین میزان اشتغال پیش‌بینی شده در این استان در سال جاری معادل ۱۳ هزار و ۵۲۳ نفر است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲/۲۱ درصد افت دارد. از لحاظ پیش‌بینی سرمایه‌گذاری نیز آمارها حکایت از افت ۲۷ درصدی دارد. بررسی آمارها نشان می‌دهد که رتبه هفتم از لحاظ صدور جواز تاسیس صنعتی به استان مازندران اختصاص دارد. در این استان ۳۸۶ فقره جواز تاسیس صنعتی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت ۳/۲۲ درصدی داشته است. از لحاظ میزان اشتغال پیش‌بینی شده نیز در این استان افت ۷/۳۰درصدی را شاهد هستیم. میزان اشتغال پیش‌بینی شده در این استان در ۷ ماه منتهی به مهر امسال معادل ۶ هزار و ۱۶۴ نفر است. استان تهران در رتبه بندی استان ها در رتبه هشتم از لحاظ شروع سرمایه‌گذاری جدید قرار دارد. در این استان ۳۸۵ فقره جواز تاسیس صنعتی با پیش‌بینی اشتغال ۱۳ هزار و ۳۸۶ نفر صادر شده است. این در حالی است که سال گذشته در استان تهران ۲۸۰ فقره جواز تاسیس صنعتی صادر شده بود که اشتغال پیش‌بینی شده از این محل نیز معادل ۷ هزار و ۳۴۷ نفر بود. مقایسه آمار ۷ ماه منتهی به مهر امسال با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که در استان تهران هم از لحاظ تعداد جوازهای تاسیس و هم از لحاظ پیش‌بینی سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال با رشد روبه‌رو هستیم.

در استان تهران از لحاظ تعداد جواز تاسیس صادر شده با رشد ۹/۲۷ درصدی و از لحاظ میزان پیش‌بینی سرمایه گذاری با رشد ۲/۶۱ درصدی روبه رو هستیم. میزان اشتغال پیش‌بینی شده در این استان نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲/۸۲ درصدی داشته است.

استان زنجان و قزوین به ترتیب نهمین و دهمین استان‌ها از لحاظ ایجاد خط جدید تولیدی هستند؛ به طوری که در استان زنجان در ۷ ماه منتهی به مهر امسال ۳۱۰ فقره جواز تاسیس و در استان قزوین نیز ۲۸۸ فقره جواز تاسیس صنعتی صادر شده است.

بررسی آمار جواز تاسیس صادره به تفکیک این ۱۰ استان نشان می‌دهد که استان زنجان با بیشترین افت اشتغال پیش‌بینی شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو است. همچنین در استان قزوین نیز بیشترین افت پیش‌بینی سرمایه‌گذاری نسبت به سایر استان‌ها را شاهد هستیم.

10 مقصد داخلی فعالیت تولیدی