خبرگزاری فارس: دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران معتقد است که ایران به دلیل قرار گرفتن در موقعیت مناسب می‌تواند با صدور خدمات فنی مهندسی و برق به کشورهای همسایه سالانه ۱۵ میلیارد دلار درآمد ارزی کسب کند.

حمیدرضا صالحی در مورد راهکارهای خروج از اقتصاد نفتی آنچه در چارچوب برنامه‌های اقتصاد مقاومتی به صراحت به آن اشاره شده است، می‌گوید: اگر به سمت اقتصاد درون‌زای برون‌گرا برویم و بر مزیت‌های کشور تکیه کنیم، موفق خواهیم بود.

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران افزود: با توجه به برنامه سوم توسعه و طبق افق ۱۴۰۴، قرار است ایران به کشوری تبدیل شود که از لحاظ رشد و تکنولوژی و پیشرفت حرف اول را در منطقه بزند و درآمد غیرنفتی کشور حدود ۸۰ درصد درآمدهای فعلی را پوشش دهد.

وی ادامه داد: این کار نیازمند این است که تمام عوامل تولید و فاکتورهایی که می‌تواند ارزش افزوده ایجاد کند و GDP را بالا ببرد تقویت شوند به این ترتیب که ابتدا باید به سمتی برویم که تولید صادرات‌محور را در کشور تقویت کنیم. وی افزود: برای تقویت تولید صادرات محور اول باید همین صنایع موجود را حفظ کنیم، چرا که صنایع وقتی آسیب می‌بینند که واردات بی‌رویه به کشور شکل بگیرد. صالحی افزود: وقتی که واردات به کشور افزایش یابد و چون دلار مبادلاتی داریم و دلار واقعی هم با نرخ تورم دیده نمی‌شود، همواره با مشکل مواجه می‌شویم.

وی گفت: همان طور که می‌دانید نرخ دلار باید بر اساس نرخ تورم تعیین شود، اما در چند سال گذشته تورم همواره بالای ۲۰ درصد بوده، ولی نرخ دلار در بودجه همواره ۴ درصد رشد کرده است. دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران گفت: یکی از شاخصه‌های اصلی که ما بتوانیم اقتصاد غیرنفتی را تقویت کنیم، باید صنایع داخلی کشور حفظ شوند و نقش این صنایع در GDP کشور (تولید ناخالص داخلی) افزایش یابد.

وی ادامه داد: پس باید به سمت صنایعی برویم که حجم درآمدی بیشتری ایجاد می‌کنند که یکی از این موارد بحث صادرات خدمات فنی و مهندسی و صادرات انرژی است، چرا که بخش انرژی می‌تواند درGDP کشور نقش اساسی داشته باشد.

وی ادامه داد: بخش انرژی نباید به این معنی باشد که گاز خام را بفروشیم، بلکه باید تا می‌توانیم از خام‌فروشی فاصله بگیریم و خام‌فروشی را تبدیل به کالاهای دارای ارزش افزوده بیشتر کنیم، تا بتوانیم درآمدهای غیرنفتی بیشتری ایجاد کنیم.

صالحی در پاسخ به این سوال که آیا برق یا صادرات خدمات فنی و مهندسی می‌توانند جایگزین خوبی برای نفت باشند، گفت: ایران در حوزه صادرات برق و خدمات فنی و مهندسی به خوبی می‌تواند ارزش افزوده ایجاد کند و آن را آرام آرام جایگزین صادرات نفت کند.

وی ادامه داد: این موضوع به شرطی رخ می‌دهد که این تبادل به خوبی صورت گیرد. صالحی اضافه کرد: صادرات برق و خدمات فنی و مهندسی می‌تواند جایگزین خوبی برای صادرات نفت باشد، اما به شرط اینکه به بخش خصوصی اجازه فعالیت داده شود.

وی ادامه داد: البته یک عده عنوان می‌کنند که اگر گاز خام صادر شود بهتر از صادرات برق است، اما به هر حال باید هر چه زودتر میادین مشترک پارس جنوبی را به بهره‌برداری برسانیم، تا منابع زیاد گاز را به دست بیاوریم و بخشی از آن را به برق تبدیل کنیم و به‌هاب منطقه تبدیل شویم.

وی ادامه داد: وقتی ایران به عراق سالانه برق قابل ملاحظه‌ای صادر می‌کند، پس باید بتوانیم پروژه‌های آنها را نیز برنده شویم و برای کشور درآمد ارزی داشته باشیم.

وی افزود: مولدان کشور که بخش خصوصی هستند باید به خوبی به کار گرفته شوند و از آنها که به خارج کشور رفته‌اند، دعوت کنیم به ایران بیایند و مورد توجه و حمایت قرار بگیرند. وی اظهار امیدواری کرد که با حمایت‌های دولت یازدهم و توجه به بخش خصوصی قدم‌های مثبتی در چارچوب اقتصاد مقاومتی برداشته شود تا به یک اقتصاد درون‌زای برون‌گرا برسیم.