خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه وضعیت ذخایر سدهای تهران خوب نیست و حجم ذخایر آن نسبت به سال گذشته 48 میلیون مترمکعب کاهش دارد، گفت: برداشت آب از سد ماملو به هزار لیتر در ثانیه رسیده و هنوز به اهداف نهایی نرسیده است.

خسرو ارتقایی در پاسخ به این سوال که وضعیت ذخایر سدهای پنج‌گانه تهران چگونه است، گفت: به ‌رغم بارش‌ها که اتفاقا نسبت به سال گذشته نیز کاهش دارد حجم آب ورودی به سدهای تامین‌کننده آب استان تهران نسبت به سال گذشته حدود ۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی افزود: بارندگی‌ها از ابتدای مهر ماه سال جاری تاکنون در استان تهران چندان رضایت بخش نبوده؛ به طوری که در این مدت ۱۰۹ میلی‌متر بارندگی داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد کاهش نشان می‌دهد. ارتقایی با بیان اینکه متوسط بارندگی نسبت به مدت درازمدت نیز ۱۲ درصد کاهش دارد، ادامه داد: به هر حال به لحاظ بارندگی‌ها همچنان عقب هستیم و امیدواریم در روزهای آینده وضعیت بارش‌ها مناسب‌تر شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه حجم کنونی آب موجود در مخازن سدهای استان تهران ۳۷۸ میلیون مترمکعب است، گفت: حجم آب سدهای استان تهران در سال گذشته به ۴۲۶ میلیون مترمکعب رسیده است که این رقم حاکی از کاهش ۴۸ میلیون مترمکعب از ذخایر سدها است.

ارتقایی در پاسخ به این سوال که وضعیت سد لار و لتیان در حال حاضر چگونه است، گفت: در حال حاضر حجم آب پشت سد لار بالغ بر ۱۶ میلیون مترمکعب است که متاسفانه تنها می‌توان از ۶ میلیون مترمکعب آن استفاده کرد. وی افزود: در حال حاضر مخزن سد لتیان ۳۱ میلیون مترمکعب است که نیمی از این حجم نیز مورد استفاده است.

ارتقایی با تاکید بر اینکه در استفاده از آبی که پشت سدها است، مجبور هستیم دست به عصا حرکت کنیم اظهار کرد: در حال حاضر برداشت آب از سدها را نه تنها افزایش نداده‌ایم بلکه یک مقدار هم کاهش داده‌ایم به طوری که در حال حاضر ۴۵ درصد آب شرب تهران از چاه‌ها و ۵۵ درصد آب شرب از سدها تامین می‌شود. ارتقایی در خصوص برداشت آب از سد ماملو نیز گفت: پس از افتتاح تصفیه‌خانه هفتم تهران هنوز این پروژه به اهداف نهایی نرسیده است و در حال حاضر برداشت آب از این سد هزار لیتر (یک مترمکعب) در ثانیه است. به گفته وی، مصرف روزانه آب شرب تهران در حال حاضر ۵/۲ میلیون مترمکعب است.

بر اساس آمارهای منتشر شده حجم آب ورودی به سدهای تامین‌کننده آب استان تهران از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۳) تاکنون ۸ درصد در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته کاهش یافته است.

از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۳) تاکنون، حجم آب ورودی به این سدها ۱۱۳ میلیون مترمکعب بوده که این رقم در مقایسه با ۱۲۳ میلیون مترمکعب ورودی آب در زمان مشابه سال آبی گذشته، ۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

از ابتدای مهرماه امسال تاکنون میزان آب ورودی به سد لار ۴۰ میلیون مترمکعب، طالقان ۲۳ میلیون مترمکعب، امیرکبیر ۲۹ میلیون مترمکعب، ماملو و لتیان ۲۱ میلیون مترمکعب بوده است که این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته به‌ترتیب ۳۶، ۲۴، ۲۸ و ۳۵ میلیون مترمکعب ثبت شده بود.

همچنین حجم کنونی آب موجود در مخازن سدهای تامین‌کننده آب استان تهران ۳۷۸ میلیون مترمکعب است که در مقایسه با رقم ۴۲۶ میلیون مترمکعب آب موجود سدها در زمان مشابه سال گذشته، یازده درصد کاهش یافته است.

هم‌اکنون حجم آب موجود در مخزن سد لار ۱۶ میلیون مترمکعب، سد طالقان ۱۴۸ میلیون مترمکعب، سد امیرکبیر (کرج) ۸۱ میلیون مترمکعب، سد ماملو ۱۰۱ میلیون مترمکعب و سد لتیان ۳۱ میلیون مترمکعب ثبت شده است. این درحالی است که سال گذشته ذخیره آب سد لار ۱۸ میلیون مترمکعب، سد طالقان ۱۵۲ میلیون مترمکعب، سد امیرکبیر ۱۰۱ میلیون مترمکعب، سد ماملو ۱۱۸ میلیون مترمکعب و سد لتیان ۳۶ میلیون مترمکعب بوده است. حجم آب موجود در مخزن تمامی پنج سد تامین‌کننده آب تهران روند کاهشی داشته است؛ به‌طوری‌که حجم کنونی آب موجود در سدهای لار، طالقان و امیرکبیر به‌ ترتیب ۱۱، ۲ و ۲۰ درصد و دو سد ماملو و لار ۱۴ درصد در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته کاهش یافته است.