گروه خبر: رئیس‌جمهوری پیشین ایران در جمع نمایندگان 70 تشکل دانشجویی سراسر کشور با بیان اینکه آزادی و نبودن فضای امنیتی در دانشگاه‌ها از هوا برای تنفس کردن لازم تر است، گفت: «امنیت کشور را با ایجاد فضای امنیتی نمی‌توان تامین کرد.»

به گزارش «ایرنا» به نقل از روابط عمومی دفتر حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی او با بیان اینکه دانشگاه باید مستقل باشد و از بیرون فرمان نگیرد، بلکه تصمیم ساز باشد، فکر کند و راهکار ارائه دهد و حکومت‌ها از این راهکارهای علمی استفاده کنند، توجه به اخلاق مداری را ضروری دانست و خطاب به دانشجویان یادآوری کرد: در مسیری که دارید صبر و استقامت داشته باشید. رئیس‌جمهور پیشین ایران، فضاهای امنیتی و نظامی را در خور هیچ جامعه‌ای ندانست، چه رسد به جامعه‌ای که انقلابش اسلامی و مردمی بوده است. او تاکید کرد: چرا باید از مردم ترسید؟ امنیت این است که ما مردم را باور داشته باشیم و در زندگی مان مشارکت دهیم. فضای امنیتی و سخت‌افزارانه در دنیای امروز نمی‌تواند امنیت واقعی را تامین کند.

خاتمی خطاب به دانشجویان گفت: فعالیت‌های خود را درون نظام تعریف کنید؛ اگر ما ناروایی‌هایی می‌بینیم برای این است که به نظام جفا می‌شود. کسانی که گرایش خاص و سلیقه‌های خود را به عنوان نظام مطرح و سعی می‌کنند همه را دفع کنند، جفا می‌کنند. این ما هستیم که مدافع نظام هستیم؛ ما مدافع ارزش‌های نظام و مدافع حرکت در چارچوب قانون اساسی هستیم و باید با آن طرف هم گفت‌وگو کنیم و به این نتیجه برسیم که امنیت کشور را با ایجاد فضای امنیتی نمی‌توان تامین کرد.

او در ادامه و در پاسخ به پرسش‌ها و نقدهای دانشجویان از عملکرد دولت روحانی بیان کرد: شما در عین حال که محدود نیستید و می‌توانید دولت و ارکان قدرت را نقد کنید اما متوجه باشید که دولت مشکلات بزرگی دارد. درست است آنچه گفته شده هنوز همه‌اش حاصل نشده است، اما مگر قرار بوده همه اینها یک شبه حاصل شود؟

او با بیان اینکه آقای روحانی و دولتش بر شعارهای خود ایستاده‌اند، یادآور شد که باید به دولت کمک کرد. مشکلات فراوان است و واقعا ویرانگری‌هایی که در سال‌های قبل رخ داده - نمی‌خواهم بگویم سوءنیت بوده- مملکت را با مشکلات زیادی مواجه کرده است و تلاش دولت قابل قبول است. سیدمحمد خاتمی همچنین با اشاره به رحلت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام گفت: این روزها در میان همه مظلومان عالم و جهان، پیامبر اکرم (ص) مظلوم‌ترین است و آیین او مظلوم‌ترین است؛ اسلامی که او آورد به‌صورت دگرگونه‌ای عرضه می‌شود؛ چراکه در تاریخ انحرافاتی بزرگ ایجاد شد. او با تاکید بر اینکه دانشجویان و دانشگاهیان تلاش مضاعف کنند تا عقب ماندگی تاریخی ما در کسب دانش جبران شود و در دنیای رقابتی امروز با قدرت‌های موجود رقابت کنند، گفت: به شما دانشجوی ایرانی، شمایی که گذشته‌ای متفاوت با گذشته دنیای مدرن دارید و شما که اکثرتان به آیین اسلام وابسته اید، تذکری می‌دهم که در شناخت هویتتان اهمیت دارد؛ هویتی که متاسفانه گم کرده‌ایم و لااقل سرگشته‌ایم؛ توجه داشته باشید که این دانش جدید همه مشکل را حل نمی‌کند؛ بلکه مشکلاتی نیز ایجاد می‌کند.