بازارهای مالی، ارز و سهام اکنون در شرایط بیم وامید یا صبر و انتظار برای حصول نتیجه در مذاکرات هسته‌ای به‌سر می‌برند. حساسیت این بازارها به تحولات سیاسی پیش رو را به‌راحتی می‌توان در نوسانات حاصله در بازارهای سهام و ارز جست‌وجو کرد. سوالات اساسی که اکنون پیش‌روی فعالان اقتصادی وجود دارد، آن است که لغو تحریم‌ها از چه زمانی آغاز خواهد شد و سرعت لغو تحریم‌ها در لایه‌های مختلف آن چگونه خواهد بود.

در صفحه امروز باشگاه اقتصاددانان ضمن توصیفی از لایه‌های مختلف تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، به مکانیزم لغو هر یک از این لایه‌ها پرداخته می‌شود. این لایه‌ها بر مبنای تحریم‌های اعمال شده توسط رئیس‌جمهور، کنگره، اتحادیه اروپا و شورای امنیت تقسیم می‌شود و در این پرونده ضمن اشاره به پیش‌شرط‌های موجود برای لغو هر یک از تحریم‌ها، میزان سختی و نرمی هر یک از این لایه‌ها نیز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

با کسب اکثریت آرای مجلسین توسط جمهوری خواهان، موضوع کشمکش سیاسی بین احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات در لغو تحریم‌ها و همچنین نقش لابی‌های سیاسی هرچه بیشتر پررنگ‌تر می‌شود. باشگاه اقتصاددانان در این زمینه نظر ۴ نفر از کارشناسان را در این زمینه جویا شده است.