افق حمل‌ونقل در هرمزگان

دنیای اقتصاد، بندرعباس: مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان و رئیس شورای حمل و نقل استان از تلاش این مجموعه برای ارتقای ایمنی جاده‌ها خبر داد. به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان، فرشید دستوان در نشست خبری اعضای شورای حمل‌ونقل استان گفت: استان هرمزگان به‌دلیل دارا بودن حمل‌ونقل ترکیبی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: فراهم کردن رضایت مردم در حمل و نقل ترکیبی مستلزم همراهی و همکاری تمام ارگان‌های دخیل در حمل‌ونقل است.

به گفته وی، تمامی سیستم‌های حمل‌ونقلی ازجمله ریلی، دریایی، جاده‌ای و هوایی در راستای هم باید حرکت کنند تا این چرخه ترکیبی در هرمزگان بتواند زمینه حمل‌ونقل آسان و ایمن را فراهم آورد.

دستوان در ادامه از تلاش‌های راه و شهرسازی برای رسیدن به نقطه مطلوب خبر داد و گفت: به این منظور راه و شهرسازی هرمزگان در تلاش است تا با ارتقای جاده‌های اصلی به بزرگراه و بزرگراه‌ها به آزادراه زمینه حمل‌ونقل ایمن را در استان ترانزیتی هرمزگان فراهم آورد.

رئیس شورای حمل‌ونقل هرمزگان با بیان اینکه در حال حاضر ۳۴ کیلومتر آزادراه در هرمزگان زیر بار ترافیک است، ابراز امیدواری کرد: با سرمایه‌گذاری و تخصیص اعتبارات لازم، طول آزادراه‌های استان افزایش یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان همچنین به بزرگراه‌های موجود در هرمزگان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۴۲۲ کیلومتر بزرگراه در این استان وجود دارد که عملیات اجرایی ۲۲۵ کیلومتر آن در حال انجام است.

وی گفت: بر اساس چشم‌انداز ۱۴۰۴ باید طول بزرگراه‌های استان به ۱۴۰۰ کیلومتر برسد.

وی همچنین با بیان اینکه از مجموع ۲۲۵ کیلومتر بزرگراه در حال احداث، ۱۷۵ کیلومتر آن در محور خمیر ـ پارسیان قرار دارد، ابراز امیدواری کرد: ۹۰ کیلومتر از این بزرگراه تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان همچنین به بزرگراه گهکم ـ داراب اشاره کرد و ادامه داد: ۲۳ کیلومتر از این محور در حال احداث است که ۱۵ کیلومتر آن امسال تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

به گفته دستوان، ۵ کیلومتر از محور رودان نیز امسال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

رئیس شورای حمل‌ونقل هرمزگان همچنین از تلاش راه و شهرسازی هرمزگان برای تکمیل ۱۵ کیلومتر از محور میناب خبر داد و گفت: انتظار داریم نیمی از این محور امسال به بهره‌برداری برسد.

وی همچنین به احداث راه اصلی در استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۳۸۰ کیلومتر راه اصلی در استان هرمزگان وجود دارد که ۷۵ کیلومتر توسط راه و شهرسازی در دست اجرا است.

دستوان ادامه داد: بیشترین فعالیت راه و شهرسازی در ساخت جاده اصلی مربوط به محور میناب ـ جاسک ـ کنارک است که ۳۵کیلومتر از آن تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید. وی همچنین با بیان اینکه یکهزار و ۶۸۳ کیلومتر راه اصلی و ۳۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در این استان وجود دارد، گفت: از لحاظ میانگین کشوری در راه روستایی پایین هستیم که در تلاش هستیم با اختصاص اعتبارات لازم به میانگین کشوری نزدیک‌تر شویم.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان، در حال حاضر ۶۱۸ کیلومتر راه روستایی در دست ساخت است که امیدواریم ۲۹۴ کیلومتر آن تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

رئیس شورای حمل‌ونقل هرمزگان همچنین به روز راهدار اشاره کرد و گفت: داشتن جاده‌های ایمن حاصل تلاش‌های شبانه‌روزی راهداران است که در سخت‌ترین شرایط نسبت به تسهیل عبور و مرور اقدام می‌کنند.

به گفته وی، تلاش‌های راهداران در این بخش قابل تقدیر است و آنها نقشی اساسی در نگهداری راه‌ها برعهده دارند.