دنیای اقتصاد: انگار همین دیروز بود که مفهوم رایانش ابری در میان عموم مردم به تدریج رواج پیدا کرد و پذیرفته شد. با این حال اما واقعیت نشان می‌دهد که چند سالی از ورود تکنولوژی کلاد به زندگی روزمره مردم گذشته است. رایانش ابری یا کلاد که زمانی یک عبارت نامفهوم و فنی برای افراد نه‌چندان آشنا با علوم کامپیوتر به حساب می‌آمد، حالا می‌توان گفت نسبتا به عضوی ثابت در زندگی هر روزه مردم تبدیل شده است. این موضوعی است که به خصوص برای عکاسان و علاقه‌مندان به کار عکاسی در هر سطوحی کاملا درست و قابل درک است.

یک شرکت تحقیقاتی به نام Suite ۴۸ Analytics که به طور ویژه در زمینه عکاسی با موبایل به تحقیق و بررسی می‌پردازد، هر سال میزبان کنفرانسی به نام Mobile Photo Connect است که در آن کارشناسان و فعالان عکاسی با موبایل از سرتاسر دنیا شرکت می‌کنند و تجربیات مختلف خودشان را در این زمینه با هم به اشتراک می‌گذارند. این موسسه تحقیقاتی در آخرین بررسی‌های خودش به این نتیجه رسیده که در حال حاضر ۵۰درصد از عکاسان موبایل از سرویس‌های کلاد برای ذخیره بعضی از عکس‌ها یا تمام آنها استفاده می‌کنند و ۱۶ درصد از این عکاسان تمام عکس‌های گرفته شده خودشان را در این سرویس‌ها ذخیره می‌کنند.

«هانس هارتمن» یکی از کارشناسان این موسسه تحقیقاتی در این مورد می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین دلایلی که عکاسان موبایل ترجیح می‌دهند از سرویس‌های کلاد یا رایانش ابری برای ذخیره عکس‌های خودشان استفاده کنند، شفافیت کاربری در این سرویس‌ها است که مهم‌ترین نیاز و دغدغه عکاسان موبایل یعنی تهیه نسخه پشتیبان امن را برآورده می‌کند.»

این گزارش نشان می‌دهد که از میان ۱۲۱۲ نفری که در این تحقیق شرکت کرده‌اند، ۱۶ درصد تمام عکس‌هایشان را در سرویس‌های کلاد ذخیره کرده، ۱۲ درصد بیش از نیمی از عکس‌هایشان را در این سرویس‌ها ذخیره می‌کنند، ۲۲ درصد کمتر از نیمی از عکس‌هایشان را در این سرویس‌ها ذخیره می‌کنند و ۵۰ درصد هیچ کدام از عکس‌هایشان را نمی‌خواهند در این سرویس‌ها ذخیره کنند.

این تحقیقات به صورت آنلاین و در میان بیش از ۱۲۰۰ نفر از عکاسان موبایل در شمال آمریکا انجام شده است، شرکت‌کنندگان آن بین ۲۵ تا ۴۴ ساله بودند و دست‌کم ۴۴ عکس با گوشی موبایل هوشمند یا تبلت‌شان در طول سه ماه گذشته گرفته‌اند. ۴۸ درصد از این شرکت‌کنندگان زن و ۳۴ درصد آنها پدر یا مادر هستند.

از میان افرادی که ترجیح می‌دهند عکس‌هایشان را در یکی از سرویس‌های کلاد ذخیره کنند، اغلب آنها یعنی ۳۰ درصد سرویس Google Drive را ترجیح می‌دهند، ۲۹ درصد سرویس Dropbox، ۲۲ درصد سرویس Apple iCloud، ۷درصد سرویس Flickr و ۶ درصد سرویس SkyDrive شرکت مایکروسافت را ترجیح می‌دهند.

در مقابل اما آنهایی که چندان تمایلی به استفاده از سرویس‌های کلاد و ذخیره عکس‌های گرفته شده‌شان در این سرویس‌ها ندارند، دلایل مختلفی را اعلام کرده‌اند. بر اساس این تحقیق، ۳۷ درصد از شرکت‌کنندگان تنها عکس‌های با اهمیت و خاص خودشان را در این سرویس‌ها ذخیره می‌کنند، ۲۳ درصد تنها برای خالی کردن فضای ذخیره‌سازی دستگاه‌شان این سرویس‌ها را انتخاب می‌کنند، ۱۸ درصد تنها در صورتی که سرویس‌های کلاد رایگان باشند از آنها استفاده می‌کنند، ۸ درصد به‌خاطر کند بودن از این سرویس‌ها استفاده نمی‌کنند و ۵ درصد به‌خاطر پیچیدگی روند کار با آنها علاقه‌ای به استفاده از سرویس‌های کلاد ندارند.

در حقیقت دلایل اولیه و مهم برای استفاده از این سرویس‌ها توسط عکاسان موبایل برای آرشیو کردن عکس‌ها، امکان تهیه نسخه پشتیبان، امکان استفاده از عکس‌های ذخیره شده در دستگاه‌ها و زمان‌های مختلف، امکان به اشتراک‌گذاری راحت و فرآیند مبتنی بر سرور این سرویس‌ها است. با این اوصاف است که ارائه سرویس‌های رایانش ابری رایگان یا ارزان قیمت می‌تواند توجه کاربران بیشتری را به این سرویس‌ها جلب کند.

طرفداران ذخیره‌سازی عکس‌ها در سرویس‌های مختلف رایانش ابری دلایل مختلفی را برای این کار دارند. اغلب آنها یعنی ۴۳ درصد از آنها این کار را برای پشتیبان‌گیری و دسترسی همیشگی به عکس‌ها عنوان می‌کنند. با این حال از میان آنهایی که از این سرویس‌ها استفاده نمی‌کنند، ۳۹ درصد معتقدند دلیل استفاده نکردنشان به خاطر نگرانی‌هایی بابت حریم خصوصی است و ۳۲ درصد دیگر به‌خاطر عدم آشنایی کافی با امکانات و قابلیت‌های این سرویس‌ها از آنها استفاده نمی‌کنند.

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که با ارتقا و بهبود سرویس‌های رایانش ابری در آینده‌ای نه چندان دور، این سرویس‌ها به راهکارهای قابل اعتماد و کاربردی برای ذخیره عکس‌ها و اسناد شخصی تبدیل می‌شوند که رواج بیشتری پیدا کرده و استفاده از آنها عمومیت پیدا می‌کند.

افزایش تمایل عکاسان به استفاده از کلاد