خبرگزاری مهر: یک مقام مسوول در وزارت نیرو با اشاره به احتمال بروز اتفاق نابودی دریاچه ارومیه برای منابع زیرزمینی آب کشور گفت: وضعیت ۲۹۸ دشت از مجموع ۶۰۰ دشت کشور، بحرانی شد. یوسف رضاپور با تاکید بر لزوم مشارکت و حضور مردم در حل بحران آب گفت: موضوع، عدد و درصد نیست بلکه مهم این است که آب زیادی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و متاسفانه فرهنگ و اطلاع‌‌رسانی درست استفاده از آب نیز بسیار اندک است. معاون طرح و توسعه آب منطقه‌‌ای تهران اظهار کرد: امروز بدون حضور و مشارکت مردم نمی‌توان گام‌های عملی برای حل مشکل و بحران آب در استان تهران و در کشور برداشت؛ بنابراین باید با مردم تعامل کرد و مشارکت آنان را در مسائل آبی درخواست کرد.

وی یکی از مشکلات و چالش‌های مهم در کشور را نبود التزام عملی به قوانین و دستورالعمل‌ها دانست و افزود: ما قوانین، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های بسیار خوبی داریم اما متاسفانه مشکل اینجا است که التزام و اعتقادی برای اجرای آن وجود ندارد و این هم در برخی از مسوولان و هم در مردم مشاهده می‌شود. رضاپور ادامه داد: حفر چاه‌های غیرمجاز، برداشت بیش از حد از منابع آب زیرزمینی، مصرف چندین برابری آب و انرژی نسبت به جهان توسط مردم انجام می‌شود، در حالی که منابع آب کشور و استان تهران بسیار اندک و مصرف بالا و بی‌اندازه است.

این مقام مسوول در وزارت نیرو با بیان اینکه در سال ۸۲ و ۸۳ بیش از ۶ میلیارد مترمکعب اضافه برداشت آب در کشور اتفاق افتاده است، اظهار کرد: این عدد متاسفانه در سال‌ جاری به بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب رسیده که عدد بسیار بالایی است. همچنین ۵۷ میلیارد مترمکعب آب زیرزمینی را در مدت ۱۰ سال اخیر تخلیه و استفاده کرده‌ایم. وی تاکید کرد: اگر این میزان آب از منابع زیرزمینی برداشت و مصرف شود، اتفاقی که برای دریاچه ارومیه افتاد برای منابع زیرزمینی آب نیز خواهد افتاد؛ به همین دلیل است که از میان ۶۰۰ دشت کشور ۲۹۸ دشت ممنوعه و بحرانی اعلام شده است.

رضاپور ادامه داد: باید با مردم و ارباب رجوع تعامل و مشارکت را در حوزه آب دریافت کرد و مشکلات را به‌ صورت اساسی و فرآیندی حل و فصل کرد. وی سپس به نیاز پژوهش‌های کاربردی در مباحث کلان صنعت آب اشاره کرد و گفت: مباحث خرد و کلان باید در پژوهش‌های صنعت آب دیده شود و فقط یک‌بعدی نگاه نشود.