امیدی به‌بهبود قیمت‌ها نیست
آرمان سعادتی مدیر سایت سیما فلز از آنجا که قیمت‌های نفت و سنگ‌آهن، سال 2014 را حدود 40 تا50 درصد کمتر از ابتدای سال پشت سر می‌گذارد، ثبات نسبی قیمت‌های فولاد آبکاری‌شده طی امسال نیاز به بحث دارد. به گزارش متال بولتن بسته به منطقه و نوع محصول، قیمت‌های فولاد آبکاری‌شده عموما قرار است امسال را فقط 10 - 5 درصد کمتر از آغاز سال به پایان برساند. قیمت‌ها در ایالات متحده بهترین عملکرد را داشته‌اند، در حالی‌که قیمت‌ها در جنوب اروپا می‌تواند بدترین عملکرد را داشته باشد. اما حتی در اروپا این کاهش قیمت‌ها الزاما اخبار بدی محسوب نمی‌شوند. تولیدکنندگان فولاد آبکاری‌شده در سراسر جهان امسال از حاشیه سود بالاتری برخوردار بوده‌اند که ما در این مقاله به جزئیات آن می‌پردازیم.

در حال حاضر تلاش‌ها به شکل فزاینده‌ای بر حاشیه سوددهی متمرکز است تا سطوح قیمت‌ها، که افزایش آن هر روز حتی دشوارتر می‌شود.

بنابراین، ظاهرا ۲۰۱۴ سالی بوده است که در آن محصولات فولاد آبکاری‌شده نسبت به قبل، از لحاظ سوددهی در جایگاه مناسب‌تری قرار داشته‌اند. در این میان تولیدکنندگان از عوامل متعددی نفع برده‌اند: در اروپا آنها از محدودتر شدن موازنه عرضه و تقاضا به خاطر کاهش‌های ظرفیت تولید در سال‌های اخیر بهره‌مند شده‌اند. ادامه ضعف یورو نیز موجب شده مصرف‌کنندگان طی ماه‌های اخیر از واردات به سمت محصولات داخلی روی آورند. در سطح جهانی، تولیدکنندگان در تمامی نقاط از رشد تقاضای بخش‌های کلیدی خودروسازی و ساختمان‌سازی برخوردار بوده‌اند. این امر در ایالات متحده نمایان‌تر بوده و در نتیجه قیمت‌ها در اینجا همواره عملکرد بهتری نسبت به سایر نقاط داشته‌اند.

در این میان به نظر می‌رسد سال ۲۰۱۵ میلادی شاهد امیدواری تولیدکنندگان به حفظ حاشیه سود بهبود‌یافته خود خواهیم بود که بر‌اساس این امر واحدهای تولیدی دست به برنامه‌ریزی خواهند زد. این مساله الزاما به معنای بالاتر رفتن قیمت‌ها نیست، هرچند در این میان این سوال به ذهن می‌آید که آیا تولیدکنندگان همچنان بخش اعظمی از سودهای حاصل از کاهش هزینه‌های مواد اولیه را به جیب خواهند زد یا به ناچار این سودها را با مشتریان تقسیم می‌کنند.

به هر ترتیب در یک شمای کلی باید گفت، قیمت‌ها سال ۲۰۱۴ را در سطوح پایینی پشت سر گذاشتند و اوایل ۲۰۱۵ امکان رشد مجدد قیمت‌ها وجود دارد اما سیر نزولی آن در ابتدای سال حفظ خواهد شد.

دورنمای بازار

احیای تولید خودرو در چین و ادامه رشد صادرات فولاد آبکاری‌شده، مجتمع‌های بزرگ تولیدی در چین را به بالاتر راندن قیمت‌ها برای محموله‌های ماه جاری به‌رغم کاهش هزینه‌های مواد و خوراک اولیه ترغیب کرده بود. به هرحال از آن زمان تاکنون چشم‌انداز قیمت‌گذاری برای ژانویه مبهم‌تر شده است. ووهان استیل، دومین تولیدکننده بزرگ فولادهای تخت چین، در تلاش برای کاهش شکاف بین قیمت‌های کلاف گرم و کلاف سرد، افزایش قیمت متوسطی را برای کلاف گرم مورد هدف قرار داده است. هرچند سایر فعالان بازار از جمله بائواستیل به‌عنوان لیدر بازار، قیمت‌های فولاد نورد سرد و گالوانیزه را ۱۰۰ یوآن در هر تن تقلیل داده است. موقعیت بائواستیل موجب حیرت همتایان مجتمع آسیایی آن - نظیر چاینااستیل در تایوان که همچنین قیمت‌های ژانویه خود را کاهش داده است - نخواهد شد. جو منفی گسترده قیمت‌گذاری در اواخر ۲۰۱۴ با وجود اینکه امسال سالی خوب برای مصرف ظاهری فولادهای آبکاری‌شده بوده است، عجیب و غریب به نظر می‌رسد؛ هر‌چند این الگو به‌وضوح صرفا یک پدیده آسیایی نیست و در سایر مناطق نیز کم و بیش حاکم بوده است. فرضیه مازاد عرضه و کاهش هزینه‌های اولیه همچنان کار را برای تولیدکنندگان فولاد آبکاری‌شده جهت افزایش قیمت‌های خود دشوار خواهد ساخت.

امسال مصرف ظاهری فولادهای آبکاری‌شده در بازارهای اصلی آسیا به‌طور قوی احیا شده است. به‌عنوان مثال در ژاپن مصرف ظاهری گالوانیزه گرم طی ۹ ماه اول سال یک رشد سالانه ۵/۱۰ درصدی را تجربه کرد، در حالی که این رقم یک سال پیش فقط ۴/۰ درصد بود. ضمنا در کره جنوبی همین الگو حاکم است به گونه‌ای که رشد مصرف از ۸/۰ درصد به ۳/۱۵درصد رسید، در حالی‌که در تایوان این رقم از ۴۰ درصد به ۲۶ درصد کاهش یافت. با توجه به چنین آمار خیره‌کننده‌ای، رشد معادل چین نسبتا کمتر بوده است، هر‌چند کل مصرف فولادهای آبکاری شده از جمله محصولات گالوانیزه‌ای، ارگانیکی و قلع اندود همچنان آهنگ رو به رشد دارد و حتی فراتر از مصرف کلی فولاد پیش می‌رود که در واقع از تابستان تاکنون روند منفی داشته است.

در این شرایط نسبتا مثبت، چندان تعجب‌آور نیست که حاشیه سود فولادهای آبکاری شده در بازارهای نقدی و تحویل فوری (اسپات) آسیا رشد داشته است هر چند که قیمت‌ها افزایشی نداشته‌اند. در برخی موارد این امر به عقب‌نشینی قیمت‌های مواد اولیه فولادسازی مربوط می‌شود که پایه کلی هزینه تولید محصولات تخت را در سراسر آسیا و خارج از آن تحت فشار قرار داده است. هنوز هم با توجه به فراتر رفتن مصرف ظاهری کلی این محصول در ژاپن، کره جنوبی و تایوان نسبت به عرضه داخلی طی ۹ ماه اول ۲۰۱۴، چندان تعجبی ندارد که قیمت‌های منطقه امسال پیشروی نداشته‌اند.

البته این در حالی است که اوضاع چین و سایر کشورهای آسیای خاور دور در واقع از یکدیگر فاصله می‌گیرد، برای اینکه عرضه ارزان‌قیمت چین خیلی سریع‌تر از تقاضا رشد داشته است و مازاد شکل گرفته عرضه بخش اعظمی از تقاضای جدید را در این کشورهای آسیایی تشکیل داده و موجب نگرانی تولیدکنندگان منطقه شده است. سهم چین از گالوانیزه گرم وارداتی در شرق دور، ژاپن، کره جنوبی و تایوان طی دو سال اخیر دو برابر شده و در ماه‌های اخیر در سطح ۶۰ درصد از واردات تثبیت یافته است.

از میان این سه کشور همسایه، واردکنندگان کره جنوبی بیشترین تمایل را به محصول چینی نشان داده‌اند و اکنون بیش از ۸۰ درصد از محموله‌های گالوانیزه گرم را خریداری کرده‌اند. مسلما با توجه به عدم رشد فعالیت ساختمان‌سازی در ژاپن، واردات محصول چینی در مقایسه با کره و تایوان به شکل متناسبی از برجستگی کمتری برخوردار است اما حجم آن قابل توجه است و ۲۰ درصد از واردات ژاپن طی ۲۰۱۴ را تشکیل داده که بیشتر از ۸ درصد در ۲۰۱۳ و ۶ درصد در ۲۰۱۲ است. طبق آمار، نوعی ارتباط بین رشد واردات و افزایش ذخایر تجار وجود دارد که هر دو تاکنون به بالاترین سطح دهه اخیر رسیده‌اند و ممکن است اثر بدی روی فعالیت‌های خرید در آینده داشته باشند. برای تولیدکنندگان ژاپنی که اخیرا قیمت صادرات محصول ۱۲۱۵ - ۱ میلیمتری G۹۰ خود را نسبت به سال قبل از ۸۰۰ دلار به ۷۴۰ دلار فوب کاهش دادند، واضح است که تشدید رقابت در بازار محلی، منجر به افزایش وابستگی به صادرات می‌شود.

بازارهای جهانی ورق قلع اندود

در حالی‌که اقتصاد عمومی ایالات متحده مدعی رشد روزافزون است، قیمت‌های نسبتا بالای فولاد آن همچنان از ناحیه فولادسازان در بازارهای ضعیف سایر نقاط جهان مورد حمله قرار خواهد گرفت. این امر مصرف‌کنندگان ورق قلع‌اندود را به انجام یک معامله مناسب یا خرید بیشتر محصول وارداتی یا هر دو آنها ترغیب کرده و قیمت‌ها را پایین نگه خواهد داشت. در ضمن به لطف تداوم صادرات ورق قلع اندود با ارزش‌تر، تولیدکنندگان اتحادیه اروپا ممکن است به معامله در یک بازار متوازن ادامه دهند. واردات از منطقه سی‌آی‌اس(کشورهای تازه استقلال یافته از شوروی سابق) و چین به هر حال می‌تواند در این مسیر مانع ایجاد کند. با توجه به دورنمای مبهم کلی که به‌خاطر وجود نگرانی‌ها از یک بحران در حوزه یورو تشدید یافته، بعید است قیمت‌ها بهبود یابند. در شرق آسیا عقب‌نشینی قیمت بائواستیل بیانگر پیروزی کارخانه‌های غیرمجتمع تولید ورق قلع اندود بود و بعید است قیمت‌های داخلی چین به‌زودی بهبود یابند. قیمت‌های معاملاتی در این منطقه ضعیف خواهد بود و فقط در بازارهای حفاظت‌شده این کارخانه‌ها می‌توانند انتظار قیمت‌های مناسبی را داشته باشند.

قیمت صادرات ورق قلع اندود روسیه به‌شدت تنزل یافته و محصولات ارزان‌قیمت کارخانه‌های غیرمجتمع چینی همچنان در بازار حضور دارند. آثار اصلی پایین‌تر بودن قیمت‌ها احتمالا غیرمستقیم خواهد بود و از طریق بازارهای صادرات خصوصا در خاورمیانه نمایان خواهد شد. تعطیلی ظرفیت‌های قدیمی‌تر اتحادیه اروپا باعث کاهش نیاز یا تنظیم برای رفع مازاد تولید شده است. پایین بودن قیمت‌ها احتمالا موجب کاهش تولیدات اتحادیه اروپا و در نتیجه افزایش عرضه در سایر بازارها می‌شود و کارخانه‌های اتحادیه اروپا برای جذب بازار در آنجا ممکن است مجبور به تعدیل قیمت‌های خود شوند.


ماه قبل تیم‌های فروش صادرات محصولات نورد قلع ژاپن از امتناع بائواستیل در کاهش قیمت داخلی ورق قلع اندود برای دسامبر به‌رغم کاهش تقریبا تمامی سایز قیمت‌های کلاف خود، به تصور اینکه این امر از تقاضای آنها برای قیمت‌های بالاتر در فصل اول 2015 حمایت خواهد کرد، بسیار خرسند شدند. این ماه آنها متوجه تصور اشتباه خود شدند: بائواستیل به ناچار با کاهش 33 دلاری (200 یوآنی) قیمت‌های کلاف خود برای محموله‌های ژانویه، قیمت‌های ورق قلع اندود را مجددا تنظیم کرد. میشان استیل به‌عنوان زیر‌مجموعه بائواستیل که بازارهای کم‌ارزش‌تر را تامین می‌کند و قبلا قیمت‌های خود را کاهش داده بود، قیمت‌ها را 100 یوآن (16 دلار) دیگر تقلیل داد. بائواستیل قیمت‌های اصلی کلاف خود را کاهش داده بود؛ زیرا دیگر قادر به مقابله با کاهش مداوم قیمت‌های پیشنهادی فروش در سرتاسر چین نبود؛ اما در عوض توانست در برابر فشارهای نزولی بر قیمت‌های ورق قلع اندود مقاومت کند. با این حال این فشار نزولی عمدتا از ناحیه کارخانه‌های غیر‌مجتمع تولید ورق قلع اندود چینی وارد می‌شود. بائواستیل باید متوجه شده باشد که قیمت‌های پایین‌تر کلاف گرم این دسته از کارخانه‌ها را قادر خواهد ساخت قیمت محصولات خود را باز هم کاهش دهند. به هر طریق امیدهای صادرکنندگان ژاپنی برای افزایش 30 - 20 دلاری قیمت‌های قراردادی در فصل اول 2015 با کاهش قیمت بائواستیل از بین رفت.


گزارش‌هایی از افزایش ۱۰ - ۵ دلاری کارخانه‌ها وجود دارد، صادرکنندگان قبول دارند که نتایج این کار پراکنده بوده است؛ اما خریداران مدعی هستند که در عوض موفق به کسب تخفیف قیمت یا تغییرات مطلوب در شرایط قرارداد خرید شده‌اند. با این حال صادرکنندگان ورق سیاه ژاپن (خوراک اولیه مورد نیاز خطوط قلع کاری) مذاکرات قراردادی با مشتریان در تایلند را با پیشنهاد افزایش ۳۰ - ۲۰ دلاری قیمت‌ها آغاز نموده‌اند و مدعی‌اند که سطوح فزاینده سفارش‌های خرید از این افزایش قیمت‌ها حمایت خواهد کرد. مشتریان آنها از این عمل ناراضی‌اند و معتقدند ناچار به رقابت با واردات ارزان قیمت محصول چینی هستند. قیمت‌های بالاتر ورق سیاه ممکن است در کشورهایی که اقدامات ضددامپینگی داشته‌اند - مثل مالزی و اندونزی - امکان‌پذیر باشد اما حتی در این کشورها، ژاپنی‌ها قبول دارند که مذاکرات احتمالا طولانی و دشوار خواهد بود.