گروه بنگاه‌های اقتصادی: مدیر عامل فولاد مبارکه در بازدید از شرکت ایران خودرو با اشاره به اینکه ارتقای کیفیت از سیاست‌های این شرکت است، افزود: با توجه به ظرفیت‌های دانشی و تجربی کارکنان و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های مناسب، تعریف پروژه‌های مشترک بین دو شرکت با همکاری مراکز تحقیقاتی می‌تواند محقق شود.

بهرام سبحانی با اشاره به درخواست‌های کمی شرکت ایران خودرو و همچنین با اشاره به محدودیت‌هایی که در مسیر تولید در این شرکت ایجاد می‌شود نظیر محدودیت گاز، برق، آب و مواد اولیه، راه‌حل مناسب را در روی‌آوردن شرکت ایران خودرو به استفاده از محصولات کارخانه ورق خودرو چهارمحال و بختیاری بیان کرد و گفت: درخصوص درخواست‌های مالی و کیفی از‌طریق جلسات مشترک موضوعات بررسی و راه‌حل مشترک شناسایی و اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه فولادمبارکه پویایی خود را کماکان حفظ و در مسیر تعالی حرکت کند، باید وارد این فرآیند شود و این اختیار نیست بلکه یک باید است، از این رو این شرکت باید وارد این فرآیند شود؛ چراکه قرار است سرآمد باشد و سرآمدی خود را حفظ کند و با جدیت تمام و به مراتب سخت تر و منسجم‌تر از دوره قبل وارد شود.

محمدناظمی هرندی مدیر تضمین کیفیت و تعالی سازمانی شرکت فولادمبارکه نیز با اشاره به بازدید تیم ارزیابی از سایت فولادمبارکه افزود: مراحل حضور فولادمبارکه درفرآیند ارزیابی جایزه تعالی سازمانی سال ۹۳ به این صورت است که در ابتدا تدوین اظهارنامه با تشکیل یازده کارگروه با توجه به معیارهای مدل تعالی سازمانی انجام شد که در ادامه خودارزیابی توسط ارزیابان داخلی شرکت و آمادگی و انجام سایت ویزیت توسط ارزیابان دبیرخانه جایزه ملی تعالی سازمانی به زودی بر‌اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته انجام می‌پذیرد.

ناظمی مشارکت ۲۵۰ نفر و قریب به ۵هزار نفرساعت در قالب ۵۱ جلسه را به منظور حصول اطمینان از انجام اقدامات لازم مهم ذکر کرد و گفت: زمان ارزیابی از ۲۰ لغایت ۲۴ دی ماه توسط ۸ نفر از ارزیابان جایزه تعالی سازمانی است و باید به این نکته توجه داشت که افزایش زمان بازدید از سایت نسبت به دوره‌های گذشته جهت مشاهده جاری‌سازی رویکردها در سطح شرکت و نیز افزایش تعداد گروه‌های متمرکز در رده‌های مختلف (۸ گروه) جهت مصاحبه با کارکنان از نکات بارز این دوره از ارزیابی است.

وی تشکیل جلسات کمیته‌های تحول ۱۹گانه و کمیته‌های تحول واحدی جهت حصول اطمینان از برگزاری مناسب سایت ویزیت و پیش‌بینی‌های لازم را از دیگر اقدامات لازم دانست.

آماده سرمایه‌گذاری در طرح‌های پژوهشی هستیم

همچنین فرزاد ارزانی معاون تکنولوژی فولاد مبارکه در میزگردی با عنوان «حوزه پژوهش» به نقش راهبردی تحقیق و توسعه در گسترش روزافزون این صنعت در سطح کشور گفت: مجتمع فولاد مبارکه به‌عنوان یک نهاد تاثیرگذار در مجموعه مدیریت استان مطرح بوده و قادر است در بسیاری از رویدادها و برنامه‌های کلان استانی به‌طور موثری جایگاه خود را نشان دهد.

وی با اشاره به استراتژی شرکت فولادمبارکه در بخش تحقیق و توسعه تصریح کرد: یکی از بخش‌های مهم در این شرکت واحد تحقیق و توسعه است که در واقع از زمان شکل‌گیری این مجموعه با هدف رسیدن به کیفیت بهتر در آینده شکل گرفت. از ابتدا قرار بر این بود که در فولاد مبارکه بخشی همپا با دیگر بخش‌های شرکت در جهت توجه به نیازهای به وجود آمده در طول زمان تعبیه شود. استراتژی فولاد مبارکه در این خصوص، ارتقای محصولات تولیدی باتوجه به بازخورد استفاده آن در صنعت و جامعه است. بعد از آن تصحیح و بازنگری فرآیند تولید و تایید عملکرد درست در بخش‌های مختلف اعم از ستادی، پشتیبانی و سایر بخش‌ها و در نهایت به روز بودن تکنولوژی کارخانه در زمینه‌های مختلف با توجه به پیشرفت حاصل شده در سراسر دنیا است.

به گفته وی، بخش تحقیق و توسعه با توجه به نیازهای مختلف از سمت مشتریان، نیازهای ارجاعی ازطرف خود شرکت و نیازهای بازار محصولات به انجام اصلاحات می‌پردازد، اما زمانی هم هست که این بخش خود مانند چشمی بیدار در شرکت، احساس می‌کند که چه فرآیندهایی، در چه زمانی نیاز به ورود و اصلاحات اساسی برای ایجاد محصولی بهتر دارد. ممکن است نیازها از طرف جامعه به تحقیق و توسعه ارجاع نشود. این وظیفه به عهده این بخش است که باید نیازها را لمس و برای رفع و پیاده‌سازی آن راه‌حل ارائه کند. اجرای این مسائل‌ نیازمند پتانسیل بسیار بالایی است که تنها از طریق شرکت تامین نمی‌شود. پتانسیل بیرون از شرکت توسط مراکز و موسسات تحقیقاتی که در سطح کشور فعالیت دارند تامین می‌شود که البته این زمانی مثمر‌ثمر خواهد بود که نه تنها در قالب تئوری که نگاهی عمیق برای حل مشکل داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: از اهداف دیگر گروه فولاد مبارکه ایجاد هماهنگی تحقیق و توسعه در کلیه کارخانه‌های آهن و فولاد سراسر کشور است. در کشور تمام کارخانه‌های صنعتی مانند ذوب‌آهن، فولاد خوزستان و بسیاری دیگر، به‌صورت مجرد به فعالیت‌های خود می‌پردازند. به تازگی بخش خصوصی نیز در زمینه فولاد فعالیت‌های زیادی داشته است. برای رهبری بهتر نیازها و دوری از فعالیت‌های موازی در بخش آهن و فولاد کشور که منجر به اتلاف هزینه و نیروی انسانی زیادی می‌شود، با هماهنگی مدیر عامل این شرکت مقرر شده است مرکزی با هدف تحقیق برای مراکز آهن و فولاد در کشور تاسیس شود که در ماه‌های آینده نشستی به منظور تشکیل هیات موسس این مرکز برگزار خواهد شد.

وی درخصوص استفاده از مراجع علمی و پژوهشی بزرگ کشور گفت: تکنولوژی فولاد در فواصل بلند‌مدت تغییر پیدا می‌کند. برای تغییر و به روز کردن تکنولوژی می‌توان به تحقیقات کارخانه‌های بزرگ دنیا و دستاورد‌های آنها مراجعه کرد، هرچند در زمان احداث فولاد مبارکه تکنولوژی‌های استفاده شده، تکنولوژی‌های روز دنیا بوده است که خود یکی از رموز موفقیت فولاد به‌شمار می‌آید. به گفته ارزانی، در حال حاضر بیست‌و‌سه سال از راه‌اندازی فولاد مبارکه می‌گذرد و باتوجه به برنامه توسعه ۲۰ ساله فولاد کشور تا افق ۱۴۰۴ در حدود ۵۵ میلیون تن فولاد باید در کشور تولید شود. طبق برنامه‌ریزی انجام شده در حدود ۲۵ تن از این فولاد که حدود ۴۵ درصد از آن می‌شود باید سهم فولاد مبارکه باشد که با توجه به زیر‌ساخت‌های فولاد مبارکه و طرح جامعی که توسط هیات‌مدیره فولاد برنامه‌ریزی شده حدود ۵/۱۲میلیون تن با همین زیرساخت‌های موجود تولید می‌شود.