گروه جهان: رائول کاسترو رئیس‌جمهور کوبا از ایالات‌متحده خواست که برای احیای روابط دیپلماتیک با کوبا به سیستم کمونیستی این کشور احترام بگذارد و هشدار داد که تبعیدی‌های کوبایی- آمریکایی ممکن است به دنبال خرابکاری در ایجاد روابط دوستانه میان دو کشور باشند.

پس از اعلام عادی‌سازی روابط کوبا و آمریکا موجی از خوشحالی و جشن و پایکوبی خیابان‌های هاوانا و سایر شهرهای این کشور را در نوردید؛ اما به نظر می‌رسد این روابط راه درازی تا بهبودی در پیش دارد. در هفته‌ای که گذشت رئیس‌جمهور آمریکا سیاست دوران جنگ سرد در قبال کوبا را به کناری نهاد و هر دو کشور اقدام به مبادله زندانیان کردند و این هم پس از ۱۸ ماه مذاکرات سری صورت گرفت. کوبایی‌ها پایان سیاست خصمانه آمریکا نسبت به خود و آزادی افراد کوبایی را (که متهم بودند در فلوریدا علیه شهروندان کوبا جاسوسی می‌کردند) به عنوان پیروزی قلمداد می‌کنند. در عین حال، پس از سخنان رائول مبنی بر اینکه آمریکا باید به «سیستم کمونیستی کوبا احترام بگذارد» رئیس‌جمهور آمریکا هم اعلام کرد که بر سر مسائل «حقوق بشری و سیاسی» طی مذاکرات آتی با این کشور به صحبت خواهد پرداخت. مقام‌های آمریکایی قرار است در ماه ژانویه مذاکرات در مورد عادی‌سازی روابط را آغاز کنند و به گفته اوباما «مسائل سیاسی و حقوق بشری هم در این دیدار مورد بحث قرار خواهد گرفت.» کارشناسان می‌گویند کوبا و آمریکا به‌رغم عادی‌سازی روابط اما همچنان دارای پتانسیل خصومت هستند و نباید به این زودی‌ها به این امواج زودگذر بسنده کرد و دل سپرد؛ چراکه خصومت ۵۵ ساله را نمی‌توان به این زودی فراموش کرد. با این حال، «سارا استفن»، یک استاد آمریکایی که به کوبا سفر کرده بود، می‌گوید: «می توانیم به دولت‌هایمان ببالیم. معتقدم قانون‌گذاران ما می‌توانند سرانجام قانون هلمز- برتون که روابط کوبا و آمریکا را ممنوع می‌کرد، کنار بزنند.» کاسترو اعلام کرد که در مورد طیف گسترده‌ای از مسائل آمادگی بحث دارد؛ اما در عین حال اصرار داشت که «کوبا اصول سوسیالیستی خود را کنار نخواهد گذاشت.» کاسترو به مجلس ملی موسسان می‌گوید: «ما از ایالات‌متحده نخواسته‌ایم که نظام سیاسی خود را تغییر دهد. ما فقط می‌خواهیم به نظام حکومتی ما احترام بگذارد.» اوباما گرچه متعهد به برداشتن تحریم‌های کوبا شده اما همچنان نیازمند این است که تصویب این برنامه از زیر دست کنگره‌ای جمهوری‌خواه عبور کند. کاسترو تصریح کرد که در جلسه سران آمریکای لاتین در پاناما در ماه آوریل شرکت خواهد کرد. این جلسه اولین دیدار پس از دست دادن کاسترو و اوباما در مراسم خاکسپاری نلسون ماندلا خواهد بود. آن دیدار کوتاهی که میان دو طرف در مراسم ماندلا صورت گرفت و با دست دادن طرفین همراه بود، بسیار مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. آنچه برای جهانیان ناشناخته بود این بود که ایالات‌متحده و کوبا در آن زمان ۶ ماه بود که با کمک پاپ فرانسیس و دولت کانادا در حال مذاکرات مخفی بودند.

رویترز می‌نویسد از زمان اعلام عادی‌سازی رابطه میان دو کشور نه هیچ خبری از فیدل شنیده شده و نه تصویری از او دیده شده است؛ اما رائول پس از پایان سخنرانی خود در روز شنبه که از آمریکا خواست «به سیستم کمونیستی احترام بگذارد» از عبارت «زنده باد فیدل» استفاده کرد. مجلس موسسان کوبا همچنین از ۵ کوبایی (که در فلوریدا علیه شهروندان کوبایی جاسوسی می‌کردند و ۱۴ تا ۱۶ سال بود در زندان به سر می‌بردند و در نهایت با مذاکرات دو کشور آزاد شدند) با عنوان «قهرمانان ضد تروریست» یاد کرد.