برخی کشورهای منطقه قلدربازی درنیاورند
گروه دیپلماسی: «دولت و ملت سوریه مشکلات متعددی را متحمل شدند، اما اکنون از گردنه عبور کرده و می‌توانند از دستاوردهای خود حفاظت کنند.» این بخشی از سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی در سفر منطقه‌ای به سوریه است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه دیروز یکشنبه در دمشق دیدار و گفت‌وگو کردند. لاریجانی و اسد در این دیدار درباره راه‌های توسعه روابط و همکاری‌های دوجانبه در همه زمینه‌ها، اوضاع سوریه و تحولات منطقه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. رئیس‌جمهور سوریه در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در دمشق اعلام کرد که ملت سوریه در ریشه‌کن کردن تروریسم و افکار جریان‌های افراطی که ملت‌ها را تهدید می‎کند، مصمم هستند. رئیس‌جمهور سوریه اعلام کرد که ملت سوریه از مواضع ایران در قبال سوریه کمال تشکر را دارند و بر تقویت روابط و همکاری دوجانبه در همه زمینه‌‎ها تاکید دارند. رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از این دیدار با «محمد جهاد لحام» همتای سوری خود نیز دیدار و با اشاره به جنایات تروریست‌ها در سوریه تاکید کرد که دولت و ملت سوریه، مشکلات متعددی را متحمل شدند، اما اکنون از گردنه عبور کرده و می‌توانند از دستاوردهای خود حفاظت کنند. لاریجانی در چارچوب سفر منطقه‌ای خود بعد از دمشق راهی بیروت پایتخت لبنان خواهد شد و در سومین مرحله این سفر به عراق خواهد رفت.

به گزارش «ایرنا»، علی لاریجانی که در اولین مرحله از سفر منطقه‌ای خود، در راس هیاتی سیاسی و پارلمانی، صبح یکشنبه وارد سوریه شد، در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگاران در فرودگاه بین‌المللی دمشق نیز تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران از راه‌حل سیاسی که از ادامه کشتارهای تروریستی در سوریه جلوگیری کند و بر مبنای دموکراسی و رای مردم باشد، حمایت می‌کند. لاریجانی اضافه کرد: «حمایت ایران از سوریه به این دلیل بود که برخی از کشورها در منطقه قلدر بازی در نیاورند، از این رو در این مدت آنها فهمیدند نمی‌توانند کاری را صورت دهند. بعد از حوادث داعش در عراق کشورهای حامی تروریسم متوجه شدند که مصیبتی بزرگ‌تر از این حوادث برای خودشان درحال رخ دادن است.» رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ائتلاف آمریکایی مبارزه با داعش یک تحرک ظاهری است، گفت: «قطعا مبارزه با گروه‌های تروریستی تنها با فعالیت و مقاومت ملت‌ها محقق می‌شود، از این رو امیدوارم در مذاکرات چند روز آینده بحث‌های جدی برای ایجاد یک شرایط پایدار امنیتی مطرح شود.» علی لاریجانی درباره طرح روسیه برای گفت‌وگوی سوری - سوری نیز تاکید کرد: «مسکو به دنبال یک گفت‌وگوی جدی است که هم نمایندگان دولت و هم مخالفان سیاسی در آن حضور داشته باشند که البته تهران هم در جریان این تلاش‌ها قرار گرفته است.» لاریجانی بلافاصله پس از ترک فرودگاه دمشق، راهی حرم مطهر حضرت زینب(س) شد و در مراسم عزاداری رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن(ع) که در کنار مرقد مطهر برگزار شد، شرکت کرد. لاریجانی همچنین قرار است با «وائل الحلقی» نخست وزیر سوریه دیدار و گفت‌وگو کند. رئیس مجلس را در این سفر، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه، حسین قشقاوی معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت خارجه و حسین شیخ‌الاسلام مشاور بین‌الملل رئیس مجلس همراهی می‌کنند.

حمایت تروریست‌ها ازرژیم‌صهیونیستی

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سفر خود پس از زیارت حرم حضرت زینب(س) در جمع خبرنگاران گفت: «از ابتدا می‌دانستیم توطئه‌ای با استفاده از گروه‌های افراطی در سوریه درحال رخ دادن است و قطعا این گروه‌ها مورد حمایت رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه‌ای هستند.» لاریجانی تاکید کرد: «امروز شاهدیم کشورهایی که پشت‌سر جریان‌های تروریستی بودند، خودشان نیز از اقدامات آنها وحشت کرده‌اند.» او با تاکید بر اینکه ایران در تمام این دوران در کنار ملت سوریه بوده است، گفت: «اسرائیل در شرایط کنونی به‌طور آشکار برای حمایت از گروه‌های تروریستی وارد صحنه شده، اما در نهایت به‌طور حتم ملت سوریه پیروز می‌شوند.» لاریجانی ابراز امیدواری کرد که برای حل معضلات موجود در سوریه به راه‌حل‌های سیاسی توجه شود.»

به داشتن روابط با ایران افتخار می‌کنیم

همچنین «محمد‌ جهاد لحام» رئیس مجلس ملی سوریه با بیان اینکه «به داشتن روابط با ایران افتخار می‌کنیم»، از دولت و ملت ایران برای اتخاذ مواضعی ارزشمند و موثر در مقابل تروریست‌ها و حمایت از سوریه در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی قدردانی کرد. محمد جهاد لحام در گفت‌وگو با خبرنگاران در حرم مطهر حضرت زینب(س) در منطقه زینبیه دمشق، سفر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به سوریه را در این شرایط حساس و تعیین‌کننده در راستای تامین منافع تهران و دمشق ارزیابی کرد. او با اشاره به حمایت گسترده محور مقاومت از سوریه، گفت که سوریه برحق است و در مقابل دشمنان و تروریست‌ها پیروز میدان خواهد بود. رئیس مجلس ملی سوریه همچنین تاکید کرد که ملت سوریه هرگز دشمنان خود را که از تروریست‌ها و تندروها حمایت کرده‌اند، فراموش نمی‌کند. او از ملت و دولت ایران برای حمایت‌های خود از کشور متبوعش قدردانی کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه از تروریست‌ها حمایت می‌کنند، تاکید کرد که خوشبختانه شرایط در سوریه رو به بهبود است و در نهایت ملت سوریه پیروز خواهد شد. لاریجانی که به همراه همتای سوری خود در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگاران در حرم مطهر حضرت زینب(س) شرکت کرده بود، تاکید کرد که از ابتدای بحران در سوریه، معلوم بود یک توطئه با استفاده از گروه‌های تندرو و افراطی در حال شکل گیری است. او با تاکید بر اهمیت راهکارهای سیاسی برای حل بحران سوریه، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار ملت سوریه بوده است. لاریجانی از سوریه به‌عنوان یک «کشور مقاوم» یاد کرد و گفت: «ایران در کنار دولت و ملت سوریه ایستاده است.» پیش‌تر و طی هفته گذشته، وزیر خارجه سوریه روز سه‌شنبه با مقامات ایرانی از جمله همتای ایرانی خود و معاون اول رئیس‌جمهوری دیدار کرد. وائل الحلقی ضمن تقدیر از حمایت‌های ایران، اراده مقامات سوری را تداوم مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی و گروه‌های تکفیری عنوان کرد. او خواستار کمک بخش‌های مهندسی ایران برای بازسازی سوریه شد و دولت این کشور را همواره آماده گفت‌وگو با معارضین اعلام کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در دیدار با نخست‌وزیر سوریه در تهران با اشاره به تغییر رویکرد غرب در قبال سوریه و همچنین پیروزی‌های ارتش این کشور در میدان نبرد علیه تروریست‌ها، چشم‌انداز تحولات در این منطقه جنگ‌زده را مثبت دانست. همچنین حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه دوشنبه شب هفته گذشته به مسکو رفت و با میخاییل باگدانف، نماینده رئیس‌جمهوری این کشور در امور خاورمیانه و آفریقا دیدار کرد. مقامات ایرانی و روس بر تداوم همکاری‌های دو کشور علیه تروریسم و افراطی‌گری در منطقه به‌ویژه در سوریه و عراق تاکید کردند.