گروه بورس - هدیه لطفی: پاییز بازار سرمایه با کاهش شاخص‌ها و تمامی متغیرهای اصلی به پایان رسید و بار دیگر هم جهتی فرابورس با بورس و این بار در جهت نزول را شاهد بودیم، به‌طوری‌که هر کدام زیانی در محدوده 2 تا 3درصدی را به نمایش گذاشتند.

به گزارش «دنیای اقتصاد» شاخص فرابورس در حالی آخرین روز معاملاتی آذرماه را با افزایش ۵ واحدی و رسیدن به محدوده ۷۰۷ واحدی سپری کرد که به این ترتیب زیان این بازار در فصل پاییز به ۳/۲ درصد رسید؛ در این مدت بورس نیز با روندی نزولی رو‌به‌رو شد.

در این میان بررسی عملکرد بازارها در ماه گذشته نیز نشان از افت متغیرها دارد به‌طوری‌که شاخص بورس آذر ماه را با زیان ۶/۷ درصدی و آیفکس نیز با زیان ۷/۵ درصدی پشت سر گذاشتند. در این مدت ارزش بازار فرابورس نیز با کاهش حدود ۴ درصدی نسبت به ماه آبان به ۹۵ هزار میلیارد تومان رسید.

بررسی جزئیات عملکرد فرابورس در آذر ماه نشان از جابه‌جا‌یی ۳ میلیارد و ۸۳۴ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۲۵ هزار و ۷۶۱میلیارد ریال دارد که به ترتیب رشد ۴۸درصدی حجم و ۲۰ درصدی ارزش را نسبت به آبان ماه تجربه کرده است؛ دفعات معاملات نیز با افزایش ۲۵درصدی در مقایسه با ماه آبان به ۵۵۲مرتبه رسیده است. این در حالی است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تمامی متغیرهای یادشده با کاهش حدود ۱۶ تا ۲۰ درصدی مواجه شده‌اند که این امرنشان از وضعیت نامطلوب بازار در سال جاری، کمبود نقدینگی و تحرک کمتر سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه دارد، در واقع مسیری که بازار سرمایه در سال ۹۳ تا‌کنون سپری کرده، تفاوت‌های زیادی از جنبه‌های مثبت و منفی با سال ۹۲ دارد و این دو مسیر متفاوت از هم، نتیجه‌ای جز نارضایتی سهامداران به بار نیاورده است؛ عدم رضایتمندی که از دی ماه سال گذشته آغاز شد و هر روز نیز بر شدت آن افزوده شده است، با این حال به نظر می‌رسد در حال حاضر با گذشت ۹ ماه از سال، فرابورس آرام آرام در مسیر تعادل گام بر می‌دارد. اما به هر حال نهمین ماه سال در بازار فرابورس با کاهش متغیرهای یادشده همراه بود که در تفکیک معاملات بازارها مشاهده می‌شود که بیشترین حجم معاملات در آذر متعلق به بازار دوم با جابه‌جا‌یی یک میلیارد و ۸۵۶ میلیون سهم بوده و بازار پایه نیز با اختلاف اندکی از آن و ثبت مبادله یک میلیارد و ۱۲۴ میلیون سهم در رتبه بعدی جای گرفت؛ در این ماه معاملات بازار اول و بازار ابزارهای نوین مالی نیز به ترتیب معادل ۸۳۲ سهم و ۲۲ میلیون برگه اوراق بهادار بوده است.

این در حالی است که بیشترین ارزش معاملات آذر ماه متعلق به بازار ابزارهای نوین مالی بوده که دادوستد ۱۳ هزار و ۶۱۸ میلیارد ریال را به نام خود ثبت کرد؛ بازار دوم، پایه و اول نیز به ترتیب با ثبت معاملات ۶ هزار و ۴۴۲ میلیارد ریالی، ۲ هزار و ۸۹۵ میلیارد ریالی و ۲ هزار و ۸۰۶ میلیارد ریالی در رتبه‌های دوم تا چهارم قرار گرفتند.

در ماهی که گذشت بانک‌ها و موسسات اعتباری با اختصاص ۲۱ درصد از ارزش کل معاملات فرابورس به‌عنوان صنعت پیشرو شناخته شدند، صنایع خرده‌فروشی با اختصاص ۱۵ درصد، انبوه‌سازی، املاک و مستغلات با اختصاص ۱۳ درصد و محصولات شیمیایی با اختصاص ۱۱ درصد از ارزش کل مبادلات در رتبه‌های بعدی ایستادند.

این در حالی است که محصولات فلزی، ساخت محصولات فلزی و کاشی و سرامیک فعالیت بسیار کمی در این ماه داشته و در انتهای فهرست قرار گرفتند. اما محصولات شیمیایی از لحاظ تقسیم‌بندی ارزش بازار به‌عنوان برترین صنعت شناخته شده و ۴۰ درصد از ارزش بازار فرابورس را به خود اختصاص داد.

وقایع مهم آذر‌ماه

در ماه آذر بیانیه مذاکره درخصوص اوراق مستقیم و بی‌واسطه طرح صنعتی «باربند نرم خودرو» در بازار دارایی فکری و همچنین عرضه عمده سهام ۴ شرکت از مهم‌ترین‌ اتفاقات بود؛ عرضه عمده ۹۹/۱۹ درصد از سهام مدیریتی غیر‌کنترلی شرکت بیمه میهن، عرضه یکجای ۵۵/۲۷ درصد از سهام مدیریتی غیر‌کنترلی شرکت صنایع بسته‌بندی مشهد، عرضه یکجای ۹۵/۲۱ درصد از سهام مدیریتی غیر‌کنترلی شرکت کارخانه‌های کابل‌سازی ایران و عرضه ۲۳/۲درصد از سهام مدیریتی غیر‌کنترلی شرکت پتروشیمی امیرکبیر از جمله عرضه‌های بلوکی در ماه گذشته بودند.

حرکت پایاپای «فرابورس» و «بورس»

حرکت پایاپای «فرابورس» و «بورس»

حرکت پایاپای «فرابورس» و «بورس»