گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز شنبه شاهد بازار آرام و به‌دور از فراز و نشیبی بود که در آن شاخص کل با رشد 06/0 درصدی کارنامه‌ای متعادل را بر جای گذاشت.

در بازار سهام انتظار اولیه برای رقم خوردن یک روز کم حجم و متعادل روز شنبه محقق شد و عدم حضور معامله‌گران به دلیل تعطیلی میان هفته از تب و تاب بازار کاست. انتظار می‌رود این جو در کل این هفته پایدار بماند و بازار با توجه به تعطیلی پیش روی روز سه‌شنبه از ابتدای هفته آینده چهره واقعی خود را نشان دهد. با این شرایط رشد ۴۲واحدی شاخص کل در روز شنبه را نمی‌توان یک رشد واقعی به شمار آورد در همین حال ارزش معاملات نیز به مدد معامله چند بلوک از جمله یک بلوک ۱۶۰میلیون سهمی معادن و فلزات و ۴بلوک دیگر مجموعا به ارزش ۸۵میلیارد تومان به رقم ۱۸۰میلیارد تومان در بورس و۱۲۵میلیاردتومان در فرابورس رسید؛ بلوک معادن و فلزات را به سنت چند ماه اخیر در پایان هر ماه صندوق بازنشستگی فولاد به صندوق عشایر منتقل کرده است.

در حاشیه بازار روز شنبه سایت دولت در گزارشی از تصمیم بانک مرکزی برای محدود‌سازی نرخ سود بانکی خبر داد، امری که نخستین نشانه از تغییر سیاست دولت ارزیابی می‌شود در حالی که دولت در یک‌سال اخیر سعی در مهار تورم از طریق سود بانکی بالا داشت. سیاست محدودسازی نرخ سپرده بانکی ابتدای هفته گذشته در جلسه مجمع بانک مرکزی از سوی رئیس‌جمهوری اعلام شد. در این جلسه دکتر روحانی با اشاره به کاهش نرخ تورم به انضباط در پرداخت سود به سپرده‌گذاران بانکی تاکید کرد و گفت: کمتر سابقه داشته است که سود بانکی بر نرخ تورم پیشی بگیرد. چنانچه در آغاز دولت یازدهم نرخ تورم بالای ۴۰ درصد و بسیار بیشتر از سود بانکی بود. یعنی سپرده‌گذاران پول خود را در اختیار بانک می‌گذاشتند و ضرر نیز پرداخت می‌کردند، اما امروز باید شاهد پرداخت سود متعادل به آنها باشیم. به دنبال این اظهار‌نظر روز شنبه سایت دولت اعلام کرد که در نشست مشورتی چهارشنبه ۱۹/۹/۱۳۹۳ بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها در مورد نرخ‌های سود سپرده‌های بانکی توافق به عمل آمد.

در حوزه اقتصاد عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: دولت پیشنهاد کاهش سهم صندوق توسعه تا ۲۰ درصد را داده که مجلس با این پیشنهاد مخالف است.

در همین حال در بازار روز شنبه بحث در مورد شرایط پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در سایه کاهش قیمت نفت ادامه داشت. به‌رغم آنکه شامگاه روز جمعه نرخ‌های نفت به ثبات نسبی رسید و حتی نرخ برنت اندکی بالاتر از نرخ ۶۰ دلار تثبیت شد اما جریان سریع افت بهای محصولات نفتی و پتروشیمی همچنان ادامه دارد.در آخرین شرایط موجود کاهش شدید بهای متانول نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است؛ بهای متانول در بازار چین براساس ترم تحویلی سی‌اف‌آر به کمتر از ۲۷۰دلار رسیده است. این امر برای متانول‌سازهای ایران که با نرخ گاز ۱۳سنت فعالیت می‌کنند خبری نگران‌کننده است، هر چند ممکن است قیمت‌ها به‌صورت احساسی کاهش یابد و در آینده جبران شود یا رشد دلار به کمک پتروشیمی‌ها بیاید. اما با احتساب ۱۳۰دلار هزینه خوراک و ۷۰دلار هزینه تولید و ۵۰دلار هزینه حمل به نظر می‌رسد متانول‌سازها در حال رسیدن به خط زیان باشند.

در بازار روز شنبه، در گروه معدنی شرکت صنعتی و معدنی شمال‌شرق به منظور اجرای طرح توسعه‌ای احداث کارخانه زغال‌شویی در نظر دارد سرمایه خود را به مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال افزایش دهد.

در گروه کانی غیرفلزی، شرکت کارخانجات کاشی و سرامیک حافظ با سرمایه ۱۸۰ میلیارد ریال در گزارش پیش‌بینی ۶ ماهه سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۳۹۳ سود هر سهم خود را مبلغ ۱۷۵ ریال پیش‌بینی کرده که در ۶ ماه موفق به پوشش ۲ درصدی آن شده است.

«کحافظ» سود هر سهم خود را نسبت به گزارش قبلی با تعدیل منفی ۷ درصدی برآورد کرده است که عمده دلایل این تغییرات کاهش در میزان فروش و بهای تمام شده است.

در گروه غذایی انتشار گزارش متناقض بهنوش ابهامات در مورد این شرکت را افزایش داده است، شرکت بهنوش ایران در پیش‌بینی عملکرد ۶ ماهه حسابرسی نشده سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۳۹۳ سود هر سهم خود را با ۱۹ درصد تعدیل منفی نسبت به گزارش قبلی، مبلغ ۱۰۸۰ ریال اعلام کرده و در دوره ۶ ماهه ۷۱ درصد از آن را پوشش داده است.

عمده دلایل تغییر سود هر سهم به دلیل افزایش بهای تمام شده محصولات شرکت است.

در این گروه قند مرودشت نیز برای اعلام تعدیل متوقف شد. در گروه ساختمانی ضوابط رفع گره‌های معاملاتی نیز نتوانست سرمایه‌گذاری ساختمان را به تعادل برساند. «وساخت»، بر‌اساس عملکرد واقعی ۱۲ ماهه خود سود هر سهم منتهی به ۳۱/۰۶/۹۳ شرکت را مبلغ ۵۱۵ ریال اعلام کرده است که نسبت به پیش‌بینی قبلی شرکت با افزایش ۹ ریالی همراه بوده است. سود حاصل از سرمایه‌گذاری با افزایش ۲ درصدی نسبت به گزارش قبلی مبلغ ۶۷ میلیارد تومان گزارش شده است در این گروه نوسازی و ساختمان تهران نیز با برگزاری مجمع خبر از افزایش سرمایه قریب‌الوقوع شرکت داد. ثنوسا در این مجمع سودی تقسیم نکرد. مسکن تهران نیز با برگزاری مجمع سالانه ۴۱تومان سود نقدی تقسیم کرد. در گروه بانکی فرابورس اعلام کرد، بانک حکمت ایرانیان پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از تاریخ ۲۶/۰۹/۹۳ به‌عنوان یکصد‌و‌هفتمین نماد معاملاتی (چهل و هفتمین شرکت در بازار دوم)، در فهرست نرخ‌های این بازار درج شده است؛ حکمت پیش از این در بازار پایه بود.

در گروه تصفیه نفت شایعه تعدیل مثبت ۲۰درصدی ایرانول این نماد را به صف خرید رساند. در این گروه نفت سپاهان شفاف‌سازی کرد و در خبری اعلام کرد بابت حادثه آتش‌سوزی که در خرداد ماه رخ داده است فعلا و به‌طور علی الحساب مبلغ ۱۸۵ میلیارد ریال از بیمه پارسیان دریافت کرده است. در گروه حمل‌و‌نقل شرکت توکاریل در جدیدترین گزارش خود سود هر سهم منتهی به ۲۹/۱۲/۹۳ شرکت را مبلغ ۱۷۳ ریال اعلام کرده است که نسبت به پیش‌بینی قبلی شرکت با کاهش ۱۷ درصدی همراه بوده است. شرکت در دوره ۶ماه نخست خود توانسته به ازای هر سهم ۶۴ ریال سود کنار بگذارد و ۳۷ درصد از پیش‌بینی‌هایش را پوشش دهد. کاهش در پیش بینی فروش و درآمد ارائه خدمات عمدتا مربوط به کاهش میزان حمل ناشی از محدودیت‌های راه‌آهن بوده است.

در مجموع بازار روز شنبه بازاری متعادل بود که در آن شاخص کل با رشد ۴۲واحدی به ۶۹هزار و ۵۳۷واحد رسید. بازار در هفته جاری در دو روز دوشنبه (امروز) و چهارشنبه نیز فعال خواهد بود.