آخرین خبرها از واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس نشان می‌دهد که قیمت‌گذاری برند این دو باشگاه توسط یک گروه تخصصی ارزش‌گذاری برند در داخل و خارج در حال انجام است.

در حالی که بعد از به نتیجه نرسیدن جلسه ۱۵ آذر هیات واگذاری درخصوص واگذاری سرخابی ها، بازپرس شعبه ۱۵ دادسرای عمومی و انقلاب دو روز بعد و در ۱۷ آذر ماه در نامه‌ای به وزارت ورزش و جوانان خواستار توقف روند واگذاری باشگاه پرسپولیس به علت پرونده‌های مفتوح در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ شده بود،آخرین اخبار از نزدیک شدن به زمان واگذاری این دو باشگاه خبر می‌دهد.

طبق گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی صورت‌های مالی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که مانع جدی بر سر واگذاری آنها بود به تازگی به امضای وزارت ورزش و جوانان رسیده و مهم‌ترین مانع واگذاری آنها برطرف شده است، زیرا صورت‌های مالی این دو باشگاه به تایید حسابرس نرسیده بود و در بدهی‌ها و دارایی‌های باشگاه ابهاماتی وجود داشت و مدیران دو باشگاه نیز نسبت به تایید صورت‌های مالی اقدامی انجام نمی‌دادند.

بنابراین به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی با امضای صورت‌های مالی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، به احتمال زیاد آگهی برگزاری مزایده دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اواسط دی ماه منتشر شده و در نیمه اول بهمن‌ماه مزایده سرخابی‌ها برگزار می‌شود.

این در حالی است که پیگیری‌ها از وضعیت قیمت‌گذاری این دو باشگاه نشان می‌دهد که قیمت‌گذاری «برند» این دو باشگاه توسط یک گروه تخصصی ارزش‌گذاری برند در داخل و خارج در حال انجام است و چون برند باشگاه در ارزش‌گذاری آن مهم است، علاوه بر یک موسسه داخلی، یک شرکت بین‌المللی نیز در حال قیمت‌گذاری برند این دو باشگاه است.

بنابراین ارزش‌گذاری برند این دو باشگاه توسط کارشناسان دادگستری، مرکز ارزش‌گذاری برند در داخل کشور و یک مرکز ارزش‌گذاری بین‌المللی که تخصص ارزش‌گذاری روی قیمت‌گذاری باشگاه‌های دنیا را دارد، کار قیمت‌گذاری را انجام می‌دهد و مسوولان منتظر ارائه تاییدیه ارزش‌گذاری برند در این مرکز هستند.

همچنین به دلیل اینکه قیمت‌گذاری سهام این دو باشگاه منوط به تعیین میزان بدهی‌های آنها است، لذا قیمت‌گذاری سهام نیز توسط گروه دیگر در حال انجام است و به محض اینکه میزان بدهی و دارایی این دو باشگاه مشخص شود اقدامات واگذاری انجام خواهد شد و چون باشگاه‌ها سودآوری ندارند قیمت‌گذاری براساس ارزش روز خالص دارایی محاسبه می‌شود به‌طوری که دراین محاسبه دارایی‌های شرکت از بدهی‌ها کسر شده و مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، دارایی‌های این دو باشگاه شامل ورزشگاه‌های درفشی فر و مرغوبکار بوده و دارایی غیر پولی شامل برند و حق امتیاز است و بدهی‌های پولی این دو باشگاه که مشکل اساسی در واگذاری آنها است شامل سازمان‌ها، نهادها یا ورزشکاران است که توسط کارشناسان مالی در حال انجام است.

این درحالی است که هنوز مشخص نیست که آیا قرار است دو ورزشگاه درفشی‌فر یا مرغوبکار به این دو باشگاه داده شود یا نه. زیرا عده‌ای ادعای طلب از این دو باشگاه را کرده‌اند که این موضوع به چالشی برای واگذاری تبدیل شده است.

در این میان موضوعی که اهمیت زیادی دارد قیمت‌گذاری این دو باشگاه و نحوه تعیین آن است، زیرا قیمتی که در سال‌های گذشته برای این دو باشگاه تعیین شده بود، برخی از اعتراضات را به وجود آورد و مانع از واگذاری شد.

این در حالی است که «ایسنا» از قیمت‌گذاری ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومانی سرخابی‌ها خبر داده و مطلع شده بود که اگر دو باشگاه مرغوبکار و درفشی فر به استقلال و پرسپولیس واگذار شود، قیمت در نظر گرفته شده بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است، اما اگر این دو ورزشگاه در قیمت‌گذاری لحاظ نشود، قیمت ۱۵۰ میلیارد تومانی برای هر یک از این دو باشگاه در نظر گرفته شده است.

به این ترتیب با امضای صورت‌های مالی و نیز انجام فرآیند قیمت‌گذاری باید دید آیا عزم سازمان خصوصی‌سازی می‌تواند به موفقیت واگذاری سهام سرخابی‌ها بعد از ۱۰ سال منجر شود یا اینکه واگذاری دو باشگاه دولتی به هر بهانه‌ای به زمان دیگری موکول خواهد شد؟